Re: Renovering Pontiac 400
Postat: 13 jul 2015 21:08
Tråd från PY: http://forums.maxperformanceinc.com/for ... p?t=776742
Inofficiellt community för Pontiac i Sverige, här snackar vi Firebird, Trans Am, GTO med mera!
https://www.pontiacforum.se/
Jag har inte noterat det tidigare men du har ju en öppet luftrenare som sticker upp genom huven!Burningbird skrev:Motorn ser ut att hålla ihop än så länge med de nya delarnaÄven problemet med missar på höga varv som jag antog berodde på dålig bräsletillförsel (trots ny elpump) verkar vara borta(?). Tog en testrunda på en mindre trafikerad väg och stämplade på 2an i 30km/h med fullt hjulspinn till ca 60km/h /6000varv innan jag fick i 3an, till min förvåning fortsatte bakhjulen spinna på 3an och motorn varva upp utan att misstända eller tappa bränsletrycket. Måste göra lite fler testrepor innan jag vet om problemet är helt borta. Är imponerad av hur bra en nästan original Pontiac 400 med en HO-kam kan gå...
Men det där med luftfiltret skulle väl isf. vara hela tiden & inte bara vid mindre bensin i tanken?Burningbird skrev: När jag har runt 20-25liter kvar i tanken och gasar på hårt ut ur en korsning försvinner bränsletrycket så motorn tvekar.
Eftersom fläktvinden är beroende av varvtalet på motorn och fartvinden beroende på hastigheten så kan man knappast säga att det är samma påverkan i luftfiltret hela tiden och luftfiltret påverkas inte alls av mängden bränsle i tanken.zappafan skrev:Men det där med luftfiltret skulle väl isf. vara hela tiden & inte bara vid mindre bensin i tanken?Burningbird skrev: När jag har runt 20-25liter kvar i tanken och gasar på hårt ut ur en korsning försvinner bränsletrycket så motorn tvekar.
Kommer scoopet att täcka främre halvan av det öppna filtret och skydda mot fläktvinden?Burningbird skrev:Hålet i huven har någon tidigare ägare gjort för att få plats med RPM-insuget. Nu har jag ett originalinsug men ett 4"s filter med plan "botten" mot Q-jeten. Har inte märkt av att luftfiltret genom huven skulle störa förgasaren, inte ens i 200km/h. Men jag har köpt ett scoop från en T/A -70 som kommer monteras i huven ihop med ett mindre ovalt filter under, gillar inte att köra med öppet filter när det spöregnar