Annons

Re: GTO -69

31
Ok, vände du batteriet åt "fel" håll av nå´n speciell anledning?

Fränt att hitta en RAIV fördelare på motorn! (Användes även på 1968 RAII).
Ser ut att ha originalvikter och fjädrar kvar, vilket sannerligen inte är nå´n nackdel!

Lite "fuktskador" i bränsleingången kan man förvänta sig.
Och värre blir det, (speciellt i fordon som endast körs sommartid och har långa perioder med "vila"), med all etanol som finns i dagens soppa, då etanolen binder fukt.
Ser inte speciellt farligt ut i din, dock.

Dash-pot, en anordning som dämpade gasreglaget vid retardation på A/T-bilar så att motorn inte skulle tjuvstanna, användes inte på denna förgasare, 1967 var sista året för dash-pot.
Jag gissar att du menar choke-brytaren, eller choke pull-off som det heter på engelska?

Accpumpsarmen ska man inte böja för nå´t speciellt mått, det enda man gör är att riskera att bryta av änden på armen.
RAIV-förgasarna hade en accpump med en speciell längd på skaftet, dessutom med en skåra där dammskyddet skulle fästas i.

Bestyckningen är original till denna förgasare och är alldeles för mager för hur din motor är byggd och till dagens bränsle.
Jag gissar att tomgångskretsen också är original? Där finns det en hel del att göra i.s.f., om du ska få motorn att gå ordentligt på tomgång och lågfart.
Beroende på kamaxel skulle jag öppna tomgångsstigarrören, öppna tomgångskanalernas strypningar till lagom mått, sätta i större munstycken, byta sekundärnålhängare och ev. sekundärnålar.

Även flottören ser ut att vara original från 1969? Dessa gamla fungerar ej längre som en flottör, snarare som ett sänke, då de här gamla originalflottörerna inte alls tål dagens bränsle och har visat sig suga åt sig bränslet i stället för att flyta.
Hoppas du bytt till en ny?

Sen börjar det roliga.......Provkörningarna och justeringarna! (Mycke lakrits blir det.....)
3gears.gif
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/
Annons

Re: GTO -69

32
Visste att du skull du kika förbi :)

Jo, batteriet monterades så därför att jordkabeln vart lite väl tight åt andra hållet (provade orginalplaceringen först), blir till att vända på den då jag skaffat riktiga kablar.

Givetvis menar jag Pull off:en.....tack!

En bild i manualen demonstrerade hur man kunde bryta till accpumpsarmen, visste inte att det var en annan pump på RAIV:en
Vad tar du för att modda + fixa till förgasaren, vet inte om jag vill grejja på den nivån med tomgångskretsen, ska kolla lite i Dough Roe:s bok.

Nä, flottören är fortfarande densamma, tyckte den känndes lite väl "orginal", skumgummimadrass.....isch!

Hmmmmmm........det verkar finnas ett visst värde i dom här fördelarna, tror den får agera finansiär till mitt bygge då jag inte bryr mig om gjutnummer.
Blir malpåse för den, så skaffar jag en annan istället!
/
Andreas

Re: GTO -69

33
Lite bekräftelse ang. fördelaren bara!
Stämplingen är altså xxxx941 8L19 (borde vara en RAIV fördelare till en -69 då?)
Man kanske skulle kolla upp PHS........man vet ju aldrig :)
/
Andreas

Re: GTO -69

34
Nu börjar vi snacka!!!

Självklart måste du få veta hur bilen var byggd från fabrik!

Om din bil är byggd efter 19 december 1968, tidigt 1969 så finns ju en betydande "risk" att för delaren är original!

Och då vet du ju vad du måste skaffa, hmmm?

Du kan väl mejla mig angående förgasaren?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: GTO -69

35
Demonterade lamporna i väntan på dom nya Seald Beam:arna ska komma.
Smålog litegrann när jag såg att ingen lampa var den andra lik :)

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... E31kQBJEpI

Så som dom ligger på bänken var dom monterade framifrån sett.
Först en Hel/halv av modernt snitt H4, sen en Halogen Sealed Beam helljus, en modern variant av helljus och sist en gammal variant av Hel/halv glödlampstyp.

Min bil är, med Amerikanska mått, OTROLIGT säker då man enligt dom inte kör förtare än man ser, kan bromsa o.s.v
Jag kommer ha Seald Beam lysen, trummor runt om UTAN servo, dessutom är den krocksäker då det inte installerades bälten i den heller :)

Petade i alla säkringarna så jag kunde testa elen.

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... s8Zfl1uieo

Insåg då missen med min eldragning då kabelstammen bakom instrumentbrädan ligger under hastighetsmätarwiren vilken gjorde det VÄLDIGT trångt att kolla instrumentbelysningen.

La tillbaka fördelaren i bilen, nu med packning emellan samt vacuumklockan samt rotorn pekandes åt rätt håll.

Håller fortfarande på att försöka ta loss denna för att skruva i min nya tempgivare, satan vad den (vad det nu va) sitter.

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... lXpS_M5wcM
/
Andreas

Re: GTO -69

36
Hej Lejon

Måste säga att detta är en rolig tråd att följa speciellt med alla kort du tar, synd bara att du inte kan lägga upp dom här på forumet. Man blir ju riktigt inspirerad av det fina jobbet du gör :) . Själv så väntar jag på plusgrader innan jag skall ut å fixa med pärlan, då garaget är för litet att meka i samt att värme saknas :cry: .

Mvh Brolin

Re: GTO -69

38
Nattuppdatering :)

Klarade inte av tanken med kabelstammen liggandes där den låg, så det vart att lägga den till rätta.
För det fick jag släppa ner instrumentbrädan ett par cm, annars kom aldrig kabeln + plastkanalen igenom.
Tyvärr hittade jag inga bra ställen där rännan troligen har varit fastskruvad i, men den sitter där den sitter och kommer inte ramla ner.

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... B8sFHdBKHw

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... wAmU9CRZo0

Gillar att vi har fiberoptik på våra bilar :)
Nu vart det MYCKET enklare att byta instrumenterings lamporna.
En baksida på det hela är att BRAKE lampan har dött, kanske pajjade "kretskortet" när jag tryckte upp kabelstammen.
Hmmm.......verkar som det kan bli att beställa ett nytt sådant också, det ser faktiskt ut som att den kan bytas på plats utan att ta ner mätarhuset.......och det är ju bra.

Gonatt gott folk!
/
Andreas

Re: GTO -69

39
Vart glatt överraskad (igen!) när jag skulle kolla utv. på bilen.
Nu när trummorna snurrade lätt utan gamla beläggbitar som skavde visade det sig att den är diffbromsad :)
En sämre (nåja) sak är att det "bara" är 3.55 utv. på den, inte helt idealiskt om det sitter den kamaxel jag tror att det gör, lite för landsvägsvänlig.

En ny utv. är ju iallafall billigare än vad en diffklump är så jag antar att det var en bra trade-off.
/
Andreas

Re: GTO -69

41
Det är sant, kanske är den bästa kompromissen med 3.55
Hade ju 3.73 på Firebirden, och man undrade ibland vid vanlig acceleration när 3:an skulle hoppa i, givetvis var den i då.
Fast jag tror högre numerisk bakaxel är lättare att leva men när man har manuell, ingen high-stall converter som får bilen att slira på obekväma varvtal vid normal körning.
/
Andreas

Re: GTO -69

43
Jag har oxå 3.55 i min -69 o är nöjd med den, som jugge sa så är de inte så roligt med motor varvet och att den tar onödigt mycke bränsle när man ska åka en sväng. Om du nu mot förmodan skulle tycka att bilen är slö, trimma den mer bara :twisted:

Re: GTO -69

44
Hej!
Nja, slö kommer den nog inte att vara.
Lite orolig ang. gummisnoddseffekten med tanke på kammen som sitter i, men som sagt så har jag ju en extra växel som kompenserar lite för den lägre numeriska utväxlingen.
Jag hoppas att min dröm, som började redan med Firebirden, blir sann med denna bil..........en RAIV motor :twisted:

Jag har ju fördelaren :) , så det är väl "bara" 4-bultade överfall, toppar, grenrör, kamaxel, vippor, stötstänger och förgasare som fattas......baggis!
/
Andreas