Annons

1,96" ventiler vs 2,11"

1
Har nyligen inhandlat ett 400-block som ska plockas ihop med delar från min gamla 350 motor och ner i en Bonneville -65. Topparna är lätt portade 47or med förbränningsrum på 80cc med 1,96 / 1,66 ventiler. Merparten av alla forum/tidningsartiklar man läser säger att toppar med små ventiler är värdelösa på en 400 om man inte byter till 2,11 / 1,77 ventiler. Men om man kollar upp vad Pontiac använde i alla sina "Fullsize" (utom GP) mellan 67-70, så är det uteslutande toppar med små ventiler, Pontiac gjorde väl detta av en anledning? 400an uppgavs med små ventiler ge 340hk, 428an 350hk, 455an 360hk. Vad jag har fått fram så skiljer det bara ca 5-10 cfm i flöde vid 0,4" i lyft mellan små/stora ventiler. Mitt statiska komp. hamnar på ca 9.3:1 och ihop med 068-kammen avancerad 2-4 grader, headers, ett Q-jet insug och en passade Q-jet förgasare hoppas jag hamna på ca 325-350hk med bra bottenvrid. Vad tror ni? Kommer märka någon skillnad av att stoppa i större ventiler i topparna? (ca 6000kr för ventiler + arbete)
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Annons

Re: 1,96" ventiler vs 2,11"

2
den kommer dra mer soppa och du kommer få motorn lite piggare med större ventiler

på de flesta H.O motorerna satt ju dessa ventiler i från fabrik så mer effekt blir de allt


kolla med de som ska göra jobbet de borde kunna ge dig en ganska trolig uppgift på vad effekt ökningen blir men skulle tippa på runt 30 hk mer lr så
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: 1,96" ventiler vs 2,11"

3
Om det ger runt 30hk mer med större ventiler så är det ett lätt val, bara att byta till 2,11". Men är lite konstigt att Pontiac aldrig stoppade i stora ventiler i topparna på sina fullsize (eller har jag fel uppgifter?), har kanske att göra med gasrespons vid lägre varv? 400-blocket som jag har är ett -68 YE-block, gav 340hk med 15-toppar med 1,96 / 1,66 ventiler och 066-kam. Jag har även ett par 16-toppar, -68 HO 360HP, liggandes men då hamnar kompet på över 10,0:1.
Senast redigerad av Burningbird den 09 sep 2012 16:02, redigerad totalt 1 gånger.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: 1,96" ventiler vs 2,11"

5
fullsize bilarna är ju i regel glidare där den som köpte dem prioriterade komfort framför prestanda samt ville de ha en någorlunda bränsle ekonomi på dem så därav satte man dit toppar med mindre ventiler bla
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: 1,96" ventiler vs 2,11"

6
Bonnevillen köpte jag mest för att ha till bilträffar/cruising samt att kunna pendla med till jobbet då och då på sommarhalvåret (5mil enkel), det satt dock en Olds 403a, 180hp i bilen vid köpet... Matchar jag org. 389ans 325hk med nya 400an är det ok men det känns ju dumt att ge bort onödigt mkt effekt pga att ha för små ventiler.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: 1,96" ventiler vs 2,11"

7
Effekten är bara ett mått på använd energi.

Det som flyttar bilen är vridmomentet.

Hästkrafter är vridmoment gånger varvtal delat med 5252.

För att höja varvet (och effekten) så ökar man flödet i topparna och använder en matchande kam till detta flöde, samt en bakaxelutväxling så att motorn hamnar i ett varvtalsområde som matchar kammen.

En fullsizeglidare med hög vikt och låg numerisk utväxling är inte byggd för alltför inspirerad körning behöver således inte varvas så mycket att det är nödvändigt med de största ventilerna.
Det var ett fåtal fullsizare som fick H.O. motorer med storventilstoppar och "värre" utväxling.

Procentuellt var det överlag få Pontiac´s överhuvudtaget som fick topparna med de stora ventilerna, men om man ska tro allt man läser så förleds man att tro att det var tvärtom?
Normen "standard" innebar att ca. 85% sålda bilar var standard med småventilstoppar.
1966 exempelvis tillverkades 831.331 Pontiac´s varav 96,946 var GTO.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: 1,96" ventiler vs 2,11"

8
Kör nog på 47orna med små ventiler. Jag har ju iaf. lagt drygt 25 timmar på att porta dem, och kommer ändå sällan varva över 5000. Hittade en bra sida: http://www.carnut.com/specs/gen/pont60.html Enligt den bör min motor ge 445lbs (603Nm) vid 2900varv med 066-kammen men med 068an som jag har, 445lbs vid höga 3600varv. Effektökningen blir runt 20hk enligt uppgifterna på sidan, 80hk med Kents formel (603x3600/5252=413?) Med 1900kg Bonneville och 2.73 i utväxling är det bättre att byta till 066an? Eller går det att ställa fram 068an runt 4 kamgrader för att få lite bättre bottenvrid?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP