1,96" ventiler vs 2,11"
1Har nyligen inhandlat ett 400-block som ska plockas ihop med delar från min gamla 350 motor och ner i en Bonneville -65. Topparna är lätt portade 47or med förbränningsrum på 80cc med 1,96 / 1,66 ventiler. Merparten av alla forum/tidningsartiklar man läser säger att toppar med små ventiler är värdelösa på en 400 om man inte byter till 2,11 / 1,77 ventiler. Men om man kollar upp vad Pontiac använde i alla sina "Fullsize" (utom GP) mellan 67-70, så är det uteslutande toppar med små ventiler, Pontiac gjorde väl detta av en anledning? 400an uppgavs med små ventiler ge 340hk, 428an 350hk, 455an 360hk. Vad jag har fått fram så skiljer det bara ca 5-10 cfm i flöde vid 0,4" i lyft mellan små/stora ventiler. Mitt statiska komp. hamnar på ca 9.3:1 och ihop med 068-kammen avancerad 2-4 grader, headers, ett Q-jet insug och en passade Q-jet förgasare hoppas jag hamna på ca 325-350hk med bra bottenvrid. Vad tror ni? Kommer märka någon skillnad av att stoppa i större ventiler i topparna? (ca 6000kr för ventiler + arbete)
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP