8
av Jörgen
Tyvärr så har jag ingen vakuummätare att tillgå så jag kan inte säga mer än att jag har följt dina instruktioner till punkt och pricka förutom den nyss nämnda. Alla mekaniska delar samt tänddelar är nu kollade samt uppmätade och fungerar. i dag har även ett förkopplingsmotstånd monterats så nu ligger det inte tolv volt på tändspolen hela tiden längre. Har idag med en co2 mätare undersökt vad halten ligger på för nivå. 0,2 oavsett hur jag ställer om skruvarna. Stiften går vita och motorn är orolig, den tycks ha för mager blandning. Om jag lägger handen över förgasaren kan jag "feta" upp blandningen och motorn hörs gå jämnare, samma sak händer om jag tillför aningens med startgas. Tyvärr kan inte apparaten mäta hc-värdet men om motorn gått fett skulle filtren i apparaten blivit svarta.
Motorn beter sig likadant ända upp till ungefär 70 mph då ryckningarna nästan försvinner. Och visst rycker den då jag lägger i Drive, och även Reverse.
Har inte talat med Carbguy ännu, ska kontakta dom i morgon.
Har också felsökt genom att koppla från saker som skulle kunna dra tjuvluft. Vakuum till bromsservon gav ingen skillnad, pcv, modulatorn, tcs gav inte heller någon effekt. Motorn går lika oroligt/ojämnt ändå. Har också passat på att kolla hur fördelaren beter sig utan TCS inkopplad, alltså vakuum direkt från insug (under spjäll) till fördelare. utan vakuum ligger tändningen kvar på 9 grader, med vakuum drar den iväg till 20,25,30 någonstans. svårt att säga exakt eftersom det hamnar utanför skalan men tillräckligt med vakuum kan man anta att det finns iaf. Stämmer också med vad du sa i en annan tråd här i forumet.
Du hade gärna fått jobbet att renovera min förgasare Kent eftersom du verkar ha något innaför pannbenet men jag har inte lyckats hitta din firma på nätet, trots Google. Jag letar info på nätet kring de som jag köper saker eller tjänster av och eftersom jag inte fann något om dig så föll du bort i konkurrensen. Du figurerar dock i en mängd forum, därav mitt antagande att du kan en del om Pontiac.