Annons

Qjet

1
Hej.har en 2portare qjet nr7026060 72 som sitter på en 400 YC code.Den är ruskigt känslig när motorn är kall.Gasar man lite oförsiktigt stannar den.Blir bättre när tempen kommit men inte riktigt bra.Den vill på niga litegrann även då den är varm.Och om man ligger i en jämn hastighet i landsvägsfart,så smårycker den lite skärskilt om det blir lite uppförslut.På besiktningen uppmätte dom co halten till 0,4 på bägge rören.Lite snålt,kan tänkas.Tacksam för ett snabbråd.Har ej bytt bränslefiltret,men ska.Det sitter även Platinastift i den,är det att rekomendera?
Tackar på förhand.
C-G S
Annons

Re: Qjet

2
Rochester 2-Jet är ingen Q-jet.

Har du kollat kompet i motorn?

Har du servat och justerat tändningen efter "boken"?

Har du koll på när PCV-ventilen byttes senast? Byts samtidigt som luftfiltret.

Om du satt Bosch stift så byt dessa mot ACDelco R45S.

OM motorn är fri från alla mekaniska (komp), elektriska (tändsystem) och vakuumproblem så kan det vara dags för en service utav förgasaren med de körbarhetsproblem du har?
Den går för fett kall, detta tyder på dåligt fungerande choke.
Den går för magert när den är varm, detta tyder på igensatta tomgångsstigarrör (tomgång) eller felaktiga munstycken (landsvägshastighet).
När servades den senast?
Fungerar choke pull-off:en?
Hur många varv ut från botten är blandskruvarna ute från botten ställda för högsta vakuum/varv?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Qjet

3
Tack för svaret.Har varit till en som kollat upp den.Det var vacuum läckage och nåra småjusteringar så gick den mycket bättre.Men munstycken måste bytas eller borras upp från 59 till 60 eller 62?Det verkar svårt att få tag i nya.