Annons

Lyftare 389

1
Hej på er alla!
Ny här men frågar väl rätt ut 😀
Har monterat en holley sniper som jag tillslut fått att gå bra men när jag gjorde en urvarvning så gick nog en lyftare åt skogen metalliskt tickande ljud. Lyftaren fjädrar ner mer än dom andra och bulten är 1mm längre"pressade bultar"
Det som sitter i är compcam com852-16 och lyftare compcam piorm371.
Vad är det rätta att göra ?
Sätta i gängade vipparmsbultar rullvippor byta alla lyftare?
Eller är det ens lönt att byta en lyftare och hoppas på att pinnbulten inte kryper mer?

Tacksam för svar av någon som kan mer😀
Mvh
Hans
Catalina 1965 coupe
Annons

Re: Lyftare 389

2
Ta av topparna och låt en motorrenoverarfirma montera gängade stödbultar utan nyckelfattning, 1/2" UNC ner i toppen och 7/16" UNF gänga för muttern.
Lyftare går inte sönder för att man varvar motorn, kolla om botten på lyftaren ser bra ut och att nocken på kammen inte slitit ner sig p.g.a. bristfällig smörjning.
Tickande ljud kan komma sig av att man har en CompCams kamaxel med snabba ramper och 110° LSA och eller att man hällt 20w50 sirap i tråget som tar evigheter att nå ut till smörjpunkterna inuti motorn, om man inte förvärmer motorn innan start (motorvärmare) som man gör inom NASCAR racing där sådan viskositet används för körning med plattan i mattan i timtal med motorer som har de lagerspel som krävs.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/