Annons

Bakre vevaxeltätning

1
maskinen "400" ska lyftas ur i vinter och byta bakre vevaxeltätning finns det någon tätning som är att föredra? trött på oljeläckage.
Ska för övrigt packa om hela motorn, men vilka packningssatser är riktigt bra?? FelPro, Mr Gasket e t c kom gärna med förslag som sagt trött på oljeläckage.
Annons

Re: Bakre vevaxeltätning

2
Med en original vevaxel kommer jag att använda denna:
http://www.bestgasket.com/engine_catalo ... ID=1967-79, 400; 428 1967
Orsaken till detta är smörjspåren till tätningen på originalaxlarna, samt att denna tätning är mest lik original och är anpassad till läget vid överfall och block.

BOP´s vitontätning är bra till en eftermarknadsvev med helt slät yta för tätningen, men kräver också en speciell teknik vid monteringen, då överfallet och blocket inte är direkt anpassade för denna typ av tätning och till vissa block inte passar alls.
Den som sett slitaget på en svängningsdämpares tätningsyta kan räkna ut vad som händer med veven vid långvarigt bruk av BOP tätningen.
Det är lättare att byta dämpare än att byta vevaxel. Men på en racing-motor är ju detta inget bekymmer då det ändå skruvas periodisk i dessa.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Bakre vevaxeltätning

3
Hej, lånar trågen lite här...
Håller på att luska i vilken tätning som funkar bäst, har fått tipset av "Jari Konola", legenden, om denna tätning.
Bilagan BOP.JPG finns inte längre
Jag har en gammal original vev med snedställda spår i axeln
Vev.JPG Vev.JPG Visad 3478 gånger 22.94 KiB
Behöver jag en gammal rep-packning/ tätning då eller kan jag gå på den nya varianten från BOP?