Annons

Välja toppar vid renovering 455-71

1
Hej, ny här i forumet...

Ska renovera min gamla 455-71 och har haft 66 toppar, men har kommit över 6x toppar som legat länge.
Någon som vet hur ett byte från 66 till 6x toppar skulle påverka motorn, framförallt kompressions och värdemässigt?'

har uppfattat att 6x topparna ska tåla blyfri soppa... hoppas det stämmer.

Har haft problem med att den gått varm efter förra renoveringen... oklart vad det berodde på.

/ Henke
Annons

Re: Välja toppar vid renovering 455-71

4
Det stämmer att de kommer från en 400 och har då 98-101 cc förbränningsrum. Ger lite drygt 9.0:1 statisk kompression i en 455 vilket är bra. Alla Pontiac-toppar "tål" dagens bränsle om man inte överdriver ventilfjädertryck, varvtal och belastning som exempelvis dragracing, husvagnssemester i alperna eller autobahn med gasen i botten. Dessutom har alla 1972 och senare toppar fick induktionshärdade säten p.g.a. de högre arbetstemperaturerna, magra blandningar och bruk av katalysatorer som användes dessa år. För normalt bruk i tidigare motorer så finns inte dessa problem.
Vid renoveringen används idag ventiler i rostfritt som också förhindrar slitage av sätena. Om sätena är rostiga och måste fräsas djupt för att täta får man montera sätesringar för att återställa ventilhöjden. I styrningarna monteras K-lines och ändarna på styrningarna fräses till .530" för att använda riktiga viton-tätningar, då skippar man O-ringarna och oljesköldarna på fjädrarna, som kan spricka.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/