Annons

Val av cam 455

1
Tjena!
Jag har en 455a (tror den är ifrån 1970) med 2 bultat block och nya orginala stakar o kolvar till övers! Har även 2st 6x toppar, ny msd 6 digital tändning, Holly sniper insprut och ett edelbrock RPM insug, packningar och massa andra grejer liggandes på hyllan...Tänkte nu använda mig av dessa prylar o bygga ihop en lite roligare motor än orginal! Har ingen bil att stoppa den den i just nu så utväxling och turbin vet jag ej 😆 Men den hamnar nog i en fullsize bil i framtiden och jag gillar 3.23 utväxlingen 🤔
Vet att många föredrar orginalinsug o Q-jet förgasare osv. men jag tänkte prova på ngt nytt bara för skojj skull 😉 (när jag ändå har grejorna)
Men jag är lite osäker på kam valet??🤔
Jag har en kam liggandes som heter Edelbrock 2157 men det känns som den blir lite tråkig?
Tanken är väll en lite roligare daily driver med någorlunda tomgång , som man ändå kan rita med båda bakdäcken när man åker o köper glass 😉

Några förslag på vad som skulle funka bra?
Hur hade den reagerat med kammen jag har? 🤔
Pontiac GTO-66 CAB

Pontiac Grand Prix -66 389 (SÅLD)

Pontiac Grand Prix -66 406, 671 kompressor (under renovering)
Annons

Re: Val av cam 455

3
Den kammen passar bra till en 350 eller lågkompad 400 med sina tidigt stängande insug som bygger upp det dynamiska kompressionsförhållandet i mellanregistret och får begränsat varvtalsområde p.g.a. den tighta 110° LSA.
Den är snarlik Pontiac´s 066, som stänger insug runt 26° ABC vid .050" lyft, men med mer lyft på nocken.
Är dina 6X från en 350 eller 400?
Oavsett vilka toppar skulle jag inte stoppa i en kam med mindre duration vi .050" lyft än 224° in och 236° ut och 112°-114° LSA och insug som stänger runt 44°-48° vid .050" lyft ABC i en 455´a.
Hoppas detta hjälper en aning.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Val av cam 455

5
Jag får kolla på topparna...vet ej vad dem suttit på..hängde med ett rep objekt som farsan köpte, en lemans 65a med 400block i
Pontiac GTO-66 CAB

Pontiac Grand Prix -66 389 (SÅLD)

Pontiac Grand Prix -66 406, 671 kompressor (under renovering)