Annons

HEI Fördelare

1
Kom över en HEI fördelare med nr: 1103206 5G26 som jag tänkte renovera.
Någon som vet var jag kan få tag i delar till denna, helst i Sverige ?
Lite nyfiken på vilken motor den suttit på.
1966 GTO
Annons

Re: HEI Fördelare

3
Tack Kent för excellent information !!!
Tog isär den idag och har inte kollat alla delar än, såg att lacken hade släppt på spolen som sitter under magneten och kablarna var spruckna.
Kablaget som går från tändmodulen upp till tändspolen var också dåliga.
Eventuellt vacumklocka har inte testat den än. Den är märkt 543 20. tror den är kass.

Tändspolen på denna HEI fördelaren ger den mer kräm än tidigare standard på brytarfördelare?
1966 GTO
Bilagor

Re: HEI Fördelare

4
HEI kom redan 1974 till vissa.
Med införandet av katalysatorer, som kan förstöras av oförbränt bränsle, var man tvungen att ta fram ett starkare tändsystem som såg till att kunna antända de magra EGR blandade luft/bränsleblandningarna, som skulle sänka förbrukningen, utan att missa.

Detta system är inte nödvändigt till motorer utan katalysatorer som har en normal luft/bränsleblandning anpassad för prestanda och som är lättantändlig.
Många är de som använder HEI som en nödlösning för en felkalibrerad förgasare (för magert), men att köra med en magrare än avsedd luft/bränsleblanding ger knappast den effekt som förväntas, men man tar sig fram.
Och, att använda HEI till en normal luft/bränsleblandning innebär oftast problem med spikningar då den bränner av blandningen för fort.
Man kan lägga massor med tid och provkörningar för att anpassa en HEI till att fungera lika bra som bilens original tändsystem bara för att upptäcka att man i praktiken inte vunnit något.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: HEI Fördelare

5
Rev isär fördelaren idag, känns som kvalitet och hur som helst skall det bli kul att testa den.
Membranet var spruckit i vacuumklockan så det får jag försöka hitta en ny.

Sen tvistar väl dom lärde hur bra HEI är, nackdelen med brytarspetsar är ju att man får hålla på justera kamvinkel och ytorna på kontaktplattorna fort tar stryk.

Skall kolla upp vad den har för tändkurva med dom vikter och fjädrar som sitter i nu.
Vikterna var märkta 139 och centrum 394.

Läste en intressant artikel på Pontiac Street Performance angående detta, av Jim Hand som menar att man skall ha olika tändkurvor vid aut/man.
Changing the Advance Curve on HEI Distributors
1966 GTO
Bilagor

Re: HEI Fördelare

6
HEI är bra för sitt ändamål.
Brytarspetsar är bra för sitt ändamål.

Om kontakterna tar stryk så har du fel ström/spänning till tändspolen eller en kondensator som tappat specifikationerna.
Om brytarens klack blir sliten så använder du inte därför avsett fett på klacken.
Tar det fem minuter att kolla och justera kamvinkeln en gång per år?
Brytarspetsarna i min 66:a satt i nära 16 år och var slitna på slutet, om jag bytt efter 10 år, 4-5000 mil, hade jag aldrig märkt nån försämring.

Till Judgen ville jag testa HEI, precis som du gör nu, mycket tack vare allt man läst om vad alla storfräsare gjort.
Jag höll på en hel säsong och testade 4-5 oilka HEI-fördelare med olika tändkurvor, till slut lessnade jag på spikningar och sämre toppvarvsrespons.
Med brytarna tillbaks gick Judgens 462:a som den ska och varvar ur på toppen, utan huvudbry, och jag har inget emot att kolla och ev. justera kamvinkeln en gång per år.

Och, om Tripower, H.O., RA, RAII, RAIII, RAIV samt 455H.O. och 455S.D. motorerna hade behövt HEI så hade de haft sånt från fabrik. Men det hade de ju inte och gick ändå rätt hyggligt, vilket är mer än man kan säga om de motorer som hade HEI från fabrik.

Till sist, ALLA tändsystem som gör sitt jobb som avsett är tillräckligt bra, uppgiften är att antända blandningen i rätt tid så att den är färdigbrunnen ca. 14° ATC för att nå cylinder peak pressure.

Detta är i.a.f. vad jag funnit.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: HEI Fördelare

7
Då blir det spännande att se vad jag kommer fram till.

Det är ju många parametrar att ta hänsyn till såsom värmetal tändstiftsgap i förhållande till tändspole, cylindertryck, oktantal,bränsleblandning, vacuumförställning, tändkurva. Har säkert missat något?
1966 GTO

Re: HEI Fördelare

8
stephan skrev:Kom över en HEI fördelare med nr: 1103206 5G26 som jag tänkte renovera.
Någon som vet var jag kan få tag i delar till denna, helst i Sverige ?
Lite nyfiken på vilken motor den suttit på.
Renoverar man sådana? 2 kablar till spolen i min hade gått av och jag köpte en fabriksny för 1,200:-

Skickat från min XT1635-02 via Tapatalk