Annons
Annons

Re: Lsd diff?

8
Ehrnholm skrev:Jojo men dom ser ju likadan ut.. lamelldiffarna har väl fjädrar osv?
Då kanske det ändå är en GM 8,5" axel du har, kan ju vara bra att veta om du ska köpa reservdelar, så att du inte får F*rd-delar?

GM´s Corporate 10-bult 8,5" lamelldiff har den S-formade förspänningsfjädern bilden din visar och inte ett gäng skruvfjädrar som exempelvis 12-bultsaxeln har (finns fler).

Förspänningsfjädrarna, alla varianter, har lite eller inget med att bromsa diffen vid belastning att göra, detta sköter pinjongdrevens tryck, vid belastning, mot sidodreven.

Missar man att använda LSD-tillsats (friktionsmodifierare) så kan lamellerna bränna fast så att hjulen inte kan snurra med olika hastighet i kurvor.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/