Annons

soppapumpens psi och liter/minut

1
Mors.
Min dual action 6585 soppa pump till oldsmobile 394 ci har pajat. Armen mellan motor och pump är av. Finns visserligen ny (hela pumpen) att skaffa från Fusick men det lär ta resten av säsongen att skicka min gamla dit och vänta på en nyrenoverad i utbyte. Tanken går till el-pump istället men då behövs info om den gamlas tryck och flöde, har förgäves sökt på nätet efter den infon. Ska finnas en räkneformel för sådant, vet någon här hur jag tar reda på rätt uppgifter så ja får den pump som passar?
Har en edelbrock 1405 till motorn och enda varvtal som ja vet är idle på ca 630....finns ingen varvtals mätare på bilen...undrar hur trycket från pumpen påverkar förgasaren, om det gör det...typ flödar vid tomgång eftersom trycket är konstant från el-pumpen...eller inte?

Hittat ett alternativ...6psi/ 0,4 bar och flöde 150L/tim..kan de funka tro?
Annons

Re: soppapumpens psi och liter/minut

3
Hej Kent. Hoppas din bil sommar är bra. Fråga om den pumpen, måste den sitta på balken nära tanken? Vore skönt att slippa slanga ur typ 40 liter ur tanken så ja slipper få de över mig när ja ligger under bilen och ska kapa ledningen...har retur slang med sådant filter, räcker det eller behövs en tryck regulator emellan till retur slangen?

Re: soppapumpens psi och liter/minut

4
Det går bra att sätta pumpen i golvet ovanför eller bakom bakaxeln.
Det kommer kanske ett par droppar när du kapar slangen mellan tanken och ledningen.
Jag rekommenderar ett ACDelco GF61P filter före pumpen om du har rost i tanken, annars går det bra utan filter före pumpen.
Det behövs ingen tryckregulator till denna då trycket är mellan 4-6 psi.
Returledningen, om det finns sådan, behöver inte röras alls. Den kan f.ö. kopplas bort och pluggas vid behov.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: soppapumpens psi och liter/minut

5
Tack för det. Är beställt så medans jag väntar,( så ja kan förbereda) En fråga om inkopplingen....plus kabeln med säkring 15amp till tändspolens plus? Om ja vill ha ett relä emellan, hur dras det? Har ett 30amp enkel relä liggandes, funkar det tro? Isf, var ska trådarna sitt på det?

Re: soppapumpens psi och liter/minut

6
Tändspolens + är ett sällsynt dåligt ställe att ta ström ifrån.
Där är både ström och spänning reducerad under gång för att skona brytarspetsarna.

På säkringsdosan ska finnas en terminal märkt IGN eller AUX som kan användas till pumpen, via ett relä om man så vill.
#30 batteri, #85 styrström/IGN, #86 jord, #87 pump.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: soppapumpens psi och liter/minut

7
Oki, tack. Men de finns de som sätter sin el-pump i motor rummet..vilken, om de finns någon, är isf skillnaden på pumpens funktion tex? Tanken på att pumpen hänger fritt..oskyddad..under bilen slog mig som negativ..för ja har ca 1 km grusväg till å från där ja hyr garaget...å de far ju upp en å annan sten under bilen..kanske den tål de å ja är överdrivet försiktig..annan fråga om en kontakt i bilen för att låta pumpen fylla förgasaren innan start som ja läst om...hur kopplas den in och hur vet jag att den pumpat "tillräckligt länge?"...trycket/soppa mängden är tillräckligt?...en mätare i bilen?..är novis på bil el så hur ska den isf kopplas in...tusen frågor.

Re: soppapumpens psi och liter/minut

8
Det följer med instruktioner med pumpen.
De som monterat pumpen i motorrummet har inte läst instruktionen.

På min 66 GTO har pumpen hängt i golvet ovanför bakaxeln i 25 år och på Judgen i 20 år och gjort sitt jobb, det duger åt mig.

Pumpen går när du vrider på tändningen, då fylls förgasaren tills den blir fylld, det tar inte många sekunder och "surret" ändrar karaktär när förgasaren är fylld.
En dold strömbrytare kan kopplas till IGN-sladden och sättas på valfritt ställe.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: soppapumpens psi och liter/minut

9
Hej, har problem med flödning, också en Olds 394 (sorry) sitter en no-name elpump som ger 7,8 psi mätt på avstängd motor. Förgasare Rochester 4-port genomgången för ett par år sen av känd profil, har gått klockrent ända tills för ett par veckor sen. Började misstända, kollade alla tändkablar m. stroboskop, mittencylindrarna på vä gav sporadiska gnistor. Skiftade stiften mellan ett par cylindrar, då flyttade felet. Monterade nya stift all over, körde ca 2 mil innan den började misstända mer och mer, dog i en korsning, fick mala på starten på fullgas ca 10 sek innan den startade med ett svart rökmoln. Ny koll m. stroboskop, gav sporadiska gnistor på mittencyl. båda sidor. Min teori är överflödning som tar kål på stiften. Haft isär förgasaren, sitter orig. nålventiler som verkar oskadade, inget skräp nånstans, nytt bränslefilter sen ett halvår. Vad göra? Ersätta den trasiga orig. mekaniska pumpen med en ny? Byta elpump? Montera tryckregulator? I shopmanualen står att orig.pumpen ska ge 6-7,5 psi vid 1000varv, ligger inte så långt från mina uppmätta 7,8. Eller är mitt värde missvisande eftersom det är uppmätt med avstängd motor? Tändsystem i övrigt kollat/ok. Luktar bensin som f-n när man stänger av den.

Re: soppapumpens psi och liter/minut

10
palle skrev:Hej, har problem med flödning, också en Olds 394 (sorry) sitter en no-name elpump som ger 7,8 psi mätt på avstängd motor. Förgasare Rochester 4-port genomgången för ett par år sen av känd profil, har gått klockrent ända tills för ett par veckor sen. Började misstända, kollade alla tändkablar m. stroboskop, mittencylindrarna på vä gav sporadiska gnistor. Skiftade stiften mellan ett par cylindrar, då flyttade felet. Monterade nya stift all over, körde ca 2 mil innan den började misstända mer och mer, dog i en korsning, fick mala på starten på fullgas ca 10 sek innan den startade med ett svart rökmoln. Ny koll m. stroboskop, gav sporadiska gnistor på mittencyl. båda sidor. Min teori är överflödning som tar kål på stiften. Haft isär förgasaren, sitter orig. nålventiler som verkar oskadade, inget skräp nånstans, nytt bränslefilter sen ett halvår. Vad göra? Ersätta den trasiga orig. mekaniska pumpen med en ny? Byta elpump? Montera tryckregulator? I shopmanualen står att orig.pumpen ska ge 6-7,5 psi vid 1000varv, ligger inte så långt från mina uppmätta 7,8. Eller är mitt värde missvisande eftersom det är uppmätt med avstängd motor? Tändsystem i övrigt kollat/ok. Luktar bensin som f-n när man stänger av den.
Din pump ger för högt tryck vid batterispänning och ännu högre vid laddspänning med motorn igång.
Jag rekommenderar ovan nämnda pump för alla 1968 eller tidigare förgasare.
Vid misständning bör tändsystemets komponenter och justering felsökas först.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: soppapumpens psi och liter/minut

11
Hej, har monterat ny pump av rekommenderad modell samt bytt stift igen. Gått ca 50 mil efter detta, så problemet verkar vara löst. Den nya pumpen gav strax under 6 psi med avstängd motor, antagligen har den gamla pumpen fått nåt spel eftersom den har funkat i flera år innan. Tack för snabbt svar!