7
av The Judge
Ok, då har du åtminstone två fel.
1. 9-10 volt med tändningen på tyder på att du kopplat in brytarspetsarnas sladd till din HEI.
Tändspolen på en HEI ska ha full batteri/laddningsspänning för att fungera som avsett.
Du ska INTE använda strömmen som är avsedd för bilens original brytarspetssystem då den är reducerad via en resistorkabel under gång.
2. Choken måste vara inkopplad för att motorn ska starta som avsett när den är kall.
Detta har inget att göra med den omgivande lufttemperaturen utan med motorns temperatur.
En motor som inte är driftsvarm är kall och en kall motor behöver den rikare blandning som choken ger.
Du ska INTE pumpa på gasen för att få igång motorn, dels för att du bara skvätter i soppa som inte antänds och rinner rakt ner i cylindrarna och sköljer bort oljefilmen samt för att det blir onödigt stort slitage på accpumpstätningen som då även kan släppa från kolven och tappa sin funktion.
För att starta motorn trycker man en gång på gasen så att choken stänger sig, sedan vrider man nyckeln till "start" för att förgasaren ska fyllas med soppa och sedan starta, detta kan ta upp till 15 sekunder.
Om den inte startar på 15 sekunder så repeterar man föregående.
Pumpa ALDRIG på gaspedalen.
Och, när du säger "chokespjällen" hoppas jag att du menar "chokespjället"?
Jag har sett folk som öppnat och spärrat luftspjällen till sekundärsidan i tron att även de hör till choken!
Chokespjället är alltså det avlånga främre, övre, spjället.
När du rättat till dessa två fel så har du löst problemet.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/