Besiktade Lemansen och Rivieran samma dag torskade på båda,Lemansen var det bara att byta framhjulslager på.
Fick 9,9++Co halt på Buicken,åkte hem bytte lager På Lemansen och höjde tomgången på Buicken från 500 till 800 varv tomgång + massa ksprit trodde det skulle räcka .Pontiacen gick igenom nästa dag ,men rivieran hade 8,4 i CO halt.
Alla stiften hade lika färg men bytt dem nu.Ställa om förgasaren?
Buick Riviera 66 med Rochester och 425 motor
Nån som vet?
Annons
Re: Co halt hög på besiktning
21966 425:an har en Quadrajet, och 1968 och tidigare sådana har bottenpluggar i flottörhuset av mässing som läcker i 99 fall av 100.
Detta gör att soppan rinner rakt igenom förgasaren ner i insuget.
Jag har en permanent lösning på detta problem som jag utför vid renovering av dessa.
Dessa förgasare har även den första typen av inloppsventil, av membrantyp, som inte var av bästa design.
Jag ersätter dessa med en inloppsventil av "traditionell" typ som håller bättre tätt.
Om du vill ha tillbaka prestandan i denna Q-jet så kan jag hjälpa dig med detta, skicka mig ett PM eller mejl i.s.f.
Detta gör att soppan rinner rakt igenom förgasaren ner i insuget.
Jag har en permanent lösning på detta problem som jag utför vid renovering av dessa.
Dessa förgasare har även den första typen av inloppsventil, av membrantyp, som inte var av bästa design.
Jag ersätter dessa med en inloppsventil av "traditionell" typ som håller bättre tätt.
Om du vill ha tillbaka prestandan i denna Q-jet så kan jag hjälpa dig med detta, skicka mig ett PM eller mejl i.s.f.
3Om ovanstående redan är åtgärdat kanske detta hjälper en aning:
1. Kolla kompressionstrycket i cylindrarna vid driftvarm motor.
2. Kolla tändsystemets arbetsspänning mellan + på tändspolen och karossjord, a; med tändningen påslagen, b; med motorn igång.
3. Kolla kamvinkel (brytaravstånd).
4. Kolla tändpunkt vid tomgångsvarv.
5. Kolla att vakuumförställningen funkar.
6. Kolla efter vakuumläckor i slangar och ventiler.
7. Kolla bränsletrycket, bör ej överstiga 5psi.
8. Ställ tomgångsblandningsskruvarna växelvis från rikt läge, båda 4 varv ut från botten, mot magert läge (inåt) tills motorvarvet (vakuumet) sjunker och sedan tillbaka dit där de stod när motorn gick som bäst med högsta varv och/eller vakuum. Båda skruvarna ska stå lika många varv ut från botten när du är klar.
1. Kolla kompressionstrycket i cylindrarna vid driftvarm motor.
2. Kolla tändsystemets arbetsspänning mellan + på tändspolen och karossjord, a; med tändningen påslagen, b; med motorn igång.
3. Kolla kamvinkel (brytaravstånd).
4. Kolla tändpunkt vid tomgångsvarv.
5. Kolla att vakuumförställningen funkar.
6. Kolla efter vakuumläckor i slangar och ventiler.
7. Kolla bränsletrycket, bör ej överstiga 5psi.
8. Ställ tomgångsblandningsskruvarna växelvis från rikt läge, båda 4 varv ut från botten, mot magert läge (inåt) tills motorvarvet (vakuumet) sjunker och sedan tillbaka dit där de stod när motorn gick som bäst med högsta varv och/eller vakuum. Båda skruvarna ska stå lika många varv ut från botten när du är klar.
4Tack för svar! ska gå igenom punkterna tror 1.ans punkt tyvärr kan bli intressant... förgasaren är renoverad av dig för 2-3 år sen.
Har bilen i Rättvik så kollar i helgen har bara 3v på mig på återbesök hos Opus.
Har bilen i Rättvik så kollar i helgen har bara 3v på mig på återbesök hos Opus.
5Tack kollade förgasaren först, vred in o ut till bästa tomgång. Underverk !!!! spottar inte svarta fläckar på benen när man går bakom,
känns som bilen hämtat upp sig till 200hk av dem pappersmässiga 360hk......har aldrig gått så bra!
förgasaren stod 3varv ut nu 2 varv ut
Frun provar att besikta på torsdag/Thomas
känns som bilen hämtat upp sig till 200hk av dem pappersmässiga 360hk......har aldrig gått så bra!
förgasaren stod 3varv ut nu 2 varv ut
Frun provar att besikta på torsdag/Thomas
6Härligt!
Dessa motorer lever ett eget liv och kräver lite handpåläggning emellanåt, då de alla är individer.
Det aldrig fel, utan närmast ett krav, att finjustera förgasaren efter motorns behov.
Bra jobbat!
Dessa motorer lever ett eget liv och kräver lite handpåläggning emellanåt, då de alla är individer.
Det aldrig fel, utan närmast ett krav, att finjustera förgasaren efter motorns behov.
Bra jobbat!
7Sådärja nu har frun besiktat Buicken gick igenom ,men väldigt låg co(vet ej hc) 0,5 vänster 0,6 höger .Bilen går bra även på fullgas så jag analyserar inte mer,är bara nöjd att den gick igenom.Tack för tips!