Annons

främre stötfångare Pontiac -56 olika modeller?

1
Hej
Nån på forumet som vet det jag anar? Köpte nykromad främre stötfångare till min Pontiac Pathfinder -56 ( Canada byggd) den passar helt enkelt inte. Kan det vara så att det är en stötfångare till en Star Chief ( USA byggd) som gör att den är liiiite längre på sidorna? Canada byggda har ju chassie från Chevrolet som kanske gör att hjulbasen är annorlunda eller nåt? på bilder skulle man kunna tycka att framkant på skärmen mot hjulhuset är lite kortare på Canada byggda bilar. Konstigt sätt att bygga "billigare" i Canada när man måste göra andra skärmar och stötfångare. :roll:
Annons

Re: främre stötfångare Pontiac -56 olika modeller?

7
Typiskt att man ska ha en bil som är knepig, enda lyckan är att chassiet är Chevrolet så alla sådana detaljer finns det en uppsjö av till vettiga priser. Tursamt nog får jag tillbaka min stötfångare nykromad, jag lämnade den i inbyte så får han tillbaka den jag köpte. Får vänta till vintern men det går det också, kan ju i alla fall inte köra med bilen som det är nu. :?

Re: främre stötfångare Pontiac -56 olika modeller?

8
poniac1957 skrev:tjena
som du såg i min tråd så är jag ute efter en huv till min pathfinder 57:a ,har du någon kontakt som du kan tipsa om här i sverige eller däröver ? har ringt varenda usa skrot här i sverige utan resultat desvärre..
träffade en kille i Västerås (tappat bort tel nummer) som sa att det fanns ett fåtal Canadabyggda bilar i Sverige, men då menade han -56:or, antar att det bör finnas -57:or också.Att få en huv skickad från Canada eller USA lär nog bli dyr frakt. Vad skiljer är det bara längden? I sådana fall kan man korta av lite snyggt, en hel del pyssel men det går.

Re: främre stötfångare Pontiac -56 olika modeller?

11
Hej igen!
Kolla åxå i tex Danmark, Holland, Belgien därför att dessa bilar sammansattes även i Köpenhamn (chassinr börjar med ICP) och Antwerpen, Belgien. Dessa var avsedda för den europeiska marknaden och försedda med kilometermätare. Vad jag vet importerade inte GM några US-byggda Pontiacs under dessa år, bara dessa "bastardmodeller" med Cheva-ramar och drivlinor. Frontclippen är därför kortare för att passa på de kortare cheva-chassierna. De USA- tillverkade Pontiacarna som funnits här sen de var nya (eller nästan nya) från åren 55-65 verkar uteslutande vara privatimporterade, kanske med något enstaka undantag.