Annons

Re: Problem med lyftare!

31
The Judge skrev:
Burningbird skrev:Från "Pontiac heavy duty parts and specs":
Valve springs 1969-70 RA/HO (ej RA IV),
Inner 42@1.566"/Outer 82@1.586".
Det är lite "kluriga" uppgifter i detta häfte.

De uppgifter du hänvisar till gäller innerfjäder 9794934 och ytterfjäder 9794939, dessa användes endast till 744 kammen 1969.

HO-fjädrarna är inner 9781476 50@1.566" och ytter 9779009 65@1.590".

Uppgifterna jag återger finns i Pontiacs MasterParts Catalog.
OK! Det förklarar varför jag inte hittar nr på yttre fjädern till "1968 400HO" i boken. 9681476 är angiven för "HO 1965-68" och 9779009 är angiven för "HO 1971-72".

Hur som helst, är 65lbs bara för yttre fjädern eller för båda Crowerfjädrarna?
Senast redigerad av Burningbird den 15 dec 2015 00:16, redigerad totalt 1 gånger.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Annons

Re: Problem med lyftare!

32
Hittade ett exempel från HPP där dom använde Crower 68404 ventilfjädrar ihop med en solid flat tappet med 247/252@.050 och .515"/.525" i lyft, vilket borde likna din kam. Vid 1.600" fick dom 110 lbs och vid 1.100" 282lbs. Skiljer dina fjädrar betydligt från detta måste du fått fel eller så är dom defekta?

Crower 68404
1.700 82 lbs
1.650 96 lbs
1.600 113 lbs
1.550 128 lbs
1.500 143 lbs
1.450 157 lbs
1.400 177 lbs
1.350 192 lbs
1.300 208 lbs
1.250 225 lbs
1.200 244 lbs
1.150 263 lbs
1.100 282 lbs
1.050 302 lbs
1.000 319 lbs
Coil Bind 0.9500
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Problem med lyftare!

33
Har bara tagit av en fjäder och lämnat på trycktest men alla är ju likadana? :?
Ser inget nr lr någon skillnad alls på dem o alla ska väll ligga på 113lbs?
Hittade också den tabellen.. Han som testa fjädrarna testade även några chevrolet fjädrar och de stämde så inge fel på testaren iaf :)
Måste fått fel fjädrar...får prova ta av en till och testa :)
Pontiac GTO-66 CAB

Pontiac Grand Prix -66 389 (SÅLD)

Pontiac Grand Prix -66 406, 671 kompressor (under renovering)

Re: Problem med lyftare!

35
Haha jaha de e så ni menar :-p Surra tet o trodde ni mena insug och avgas :lol: Ja det var med båda fjädrarna och han hade med "hatten" som knasterna sitter i för att få rätt anläggningsyta på inre och yttre.
Pontiac GTO-66 CAB

Pontiac Grand Prix -66 389 (SÅLD)

Pontiac Grand Prix -66 406, 671 kompressor (under renovering)

Re: Problem med lyftare!

36
Gpgurra skrev:Haha jaha de e så ni menar :-p Surra tet o trodde ni mena insug och avgas :lol: Ja det var med båda fjädrarna och han hade med "hatten" som knasterna sitter i för att få rätt anläggningsyta på inre och yttre.
OK! :D Tur att du kollade fjädrarna innan montering, 65lbs hade kanske vart okej för bara yttre fjädern? Till och med små originalkammar måste ju haft mer än 65lbs i fjädertryck med ventilen stängd. Hoppas att du kan reklamera och få rätt fjädrar istället.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Problem med lyftare!

37
Nja blir nog svårt då de va längesen ja köpte dem och i USA :( Men han som hjälper mig hade liggandes med samma mått i längd och diameter och rätt hårdhet så de löser sig..var faktiskt till Chevrolet?? :? Visste inte att de va samma :)
På mina Crower var yttre fjädern mjukare än inre och på orginal tvärtom

Och nej jag kollade inte innan montering.. har startat motorn för inkörning i bänk 2ggr nu och fått riva igen :shock: :x
Alla är vi nybörjare i början! Har lärt mig jävligt mkt av mina misstag då ;)
Pontiac GTO-66 CAB

Pontiac Grand Prix -66 389 (SÅLD)

Pontiac Grand Prix -66 406, 671 kompressor (under renovering)