Annons

Re: Problem med lyftare!

16
...............................Intake. Exhaust.
Gross valve lift. 499. 504.
Duration @
.006 TAPPED LIFT. 277. . 287
THESE SPECS ARE FROM CAM INSTALLED
@ 110.0 Intake centerns
DURATION @ 0.50 234. 244.
LOBE LIFT. 3330. 3360
LOBE SEPERATION 114.0

Hittade troligen felet idag..Antingen är det fel i blocket lr så e kammen för mkt slipad för när ventilerna är stängda så går lyftarna för långt ner i styrningen och tätar oljetilförseln..med andra ord så kmr det ingen olja till lyftaren när ventilen är stängd.. Lyfter jag upp lyftaren 1mm så får den olja.. Jag har provat med 2 andra olika lyftare bla. Edelbrock men får samma resultat..får antingen svarva lyftarna, fila upp oljekanalerna lr byta Kam :(
Pontiac GTO-66 CAB

Pontiac Grand Prix -66 389 (SÅLD)

Pontiac Grand Prix -66 406, 671 kompressor (under renovering)
Annons

Re: Problem med lyftare!

17
Ngn annan som haft liknande fel?
Så under jag hur starka orginalfjädrarna är??
På mina Crower ska de vara 113Lbs 1.600" installerad höjd men trycktestade en idag o fick bara 65lbs ?? :?
Pontiac GTO-66 CAB

Pontiac Grand Prix -66 389 (SÅLD)

Pontiac Grand Prix -66 406, 671 kompressor (under renovering)

Re: Problem med lyftare!

18
Han som trycktestade provade också en orginalfjäder och fick då 50lbs vid 1.600"..Lite lite tkr jag och framförallt liten skillnad mellan de två??
Pontiac GTO-66 CAB

Pontiac Grand Prix -66 389 (SÅLD)

Pontiac Grand Prix -66 406, 671 kompressor (under renovering)

Re: Problem med lyftare!

19
Gpgurra skrev:...............................Intake. Exhaust.
Gross valve lift. 499. 504.
Duration @
.006 TAPPED LIFT. 277. . 287
THESE SPECS ARE FROM CAM INSTALLED
@ 110.0 Intake centerns
DURATION @ 0.50 234. 244.
LOBE LIFT. 3330. 3360
LOBE SEPERATION 114.0

Hittade troligen felet idag..Antingen är det fel i blocket lr så e kammen för mkt slipad för när ventilerna är stängda så går lyftarna för långt ner i styrningen och tätar oljetilförseln..med andra ord så kmr det ingen olja till lyftaren när ventilen är stängd.. Lyfter jag upp lyftaren 1mm så får den olja.. Jag har provat med 2 andra olika lyftare bla. Edelbrock men får samma resultat..får antingen svarva lyftarna, fila upp oljekanalerna lr byta Kam :(
Är det rätt lyftare? Kan du lägga upp en bild eller mått på lyftarna?
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Problem med lyftare!

20
Ska va rätt lyftare.. Samma mått som de som satt där innan och de 2paketen jag har med nya lyftare e beställt till Pontiac 400... Fick dock se att jag fått fel typ av lyftare, behöver nog köra med magnum lyftare ist för orginal o riktiga förstärkta fjädrar (som inte är 65lbs) till min kam.
Är ju lätt o slipa ner kanten på oljekanalerna då de e borrade snett överifrån dock blir metallspånet ett problem :(
Kan se om jag hinner en sväng te garaget sen o ta mått :)
Pontiac GTO-66 CAB

Pontiac Grand Prix -66 389 (SÅLD)

Pontiac Grand Prix -66 406, 671 kompressor (under renovering)

Re: Problem med lyftare!

23
Gpgurra skrev:Ska va rätt lyftare.. Samma mått som de som satt där innan och de 2paketen jag har med nya lyftare e beställt till Pontiac 400... Fick dock se att jag fått fel typ av lyftare, behöver nog köra med magnum lyftare ist för orginal o riktiga förstärkta fjädrar (som inte är 65lbs) till min kam.
Är ju lätt o slipa ner kanten på oljekanalerna då de e borrade snett överifrån dock blir metallspånet ett problem :(
Kan se om jag hinner en sväng te garaget sen o ta mått :)
Kan du skicka en bild direkt till mig så ska jag jämföra med en originallyftare?
info@americano.se

Håkan
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Problem med lyftare!

24
Det kan jag göra Håkan men e ganska säker på att de e rätt :)
Nej problemet tror jag inte var..började renovering på ett tomt block som farsan använt för några år sedan.. Jämförde kammen med en snällare edelbrock kam jag har liggandes och på motsatt sida av nocken (där lyftaren är när ventilen e stängd) så skiljer det 1mm i höjd på kammarna.. Men när de slipar en kam för att få höga lyft så måste det bli så om jag förstått rätt?
Pontiac GTO-66 CAB

Pontiac Grand Prix -66 389 (SÅLD)

Pontiac Grand Prix -66 406, 671 kompressor (under renovering)

Re: Problem med lyftare!

26
Borjade du med ett tomt block sa har du ju inte mojligheten att jamfora vilket ar lite synd.
Men bascirkeln borde vara lika om du inte har extremt lyft, anvander sjalv Crowers kam och lyftare med mer lyft an vad du har utan problem. Har du gamla orginalgrejor kvar sa kanske en jamforelse kan ge nagra svar?

Re: Problem med lyftare!

27
Jojo jag vet hur jag ska lösa detta även om nu lyftarna är rätt mått, så de problemet e löst dock konstigt att de blitt som de blivit då Butlerperformance som bygger Pontiac motorer har slipat kammen :?
Killen som hjälper mig ibland skulle även ringa runt och forska lite om detta innan jag gör ngt mer.

Nu till den andra frågan, hur kan mina nya Crowerfjädrar bara ha ett tryck på 65lbs när det ska va 113lbs 1.600" installerad höjd? :?
Felpackat tro? Hur högt tryck har orginalfjädrarna?

Tack för all hjälp! :) Bra sida det här :)
Senast redigerad av Gpgurra den 14 dec 2015 17:31, redigerad totalt 1 gånger.
Pontiac GTO-66 CAB

Pontiac Grand Prix -66 389 (SÅLD)

Pontiac Grand Prix -66 406, 671 kompressor (under renovering)

Re: Problem med lyftare!

28
Farsan byggde ihop en 400 motor av 2 så får höra me han vad som ligger i hans garage ;)
Men de gamla lyftarna har jag kvar och jämfört med o de e samma (vet ju dock inte i vilken av de två motorerna de har suttit)
Pontiac GTO-66 CAB

Pontiac Grand Prix -66 389 (SÅLD)

Pontiac Grand Prix -66 406, 671 kompressor (under renovering)

Re: Problem med lyftare!

30
Burningbird skrev:Från "Pontiac heavy duty parts and specs":
Valve springs 1969-70 RA/HO (ej RA IV),
Inner 42@1.566"/Outer 82@1.586".
Det är lite "kluriga" uppgifter i detta häfte.

De uppgifter du hänvisar till gäller innerfjäder 9794934 och ytterfjäder 9794939, dessa användes endast till 744 kammen 1969.

HO-fjädrarna är inner 9781476 50@1.566" och ytter 9779009 65@1.590".

Uppgifterna jag återger finns i Pontiacs MasterParts Catalog.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/