Annons
Re: chassinummer problem på Bilprovningen?!
32Men är det inte ramen eller subframe som ska va märkt?
På kanten till skuffluckan är min lemans också märkt, original eller ej vet jag inte.
På kanten till skuffluckan är min lemans också märkt, original eller ej vet jag inte.
Re: chassinummer problem på Bilprovningen?!
33Subframe menas väl Firebird, du har ju ram på din....& på Firebird verkar ju bakluckekantens siffror va det som gäller...
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Re: chassinummer problem på Bilprovningen?!
34Jo, dom kanske skiljer på ram och subframe, men i mina ögon är subframe också en ram men som
inte går ända bak?
inte går ända bak?
Re: chassinummer problem på Bilprovningen?!
35Det är det som skiljer dm åt. Bilar med ram måste ha instansat både i ram och kaross. Bilar med självbärande kaross måsta ha sitt ID på två ställen på karossen.
Re: chassinummer problem på Bilprovningen?!
36Gäller detta endast amerikanska veteranbilar?
Jag vet inte men jag har svårt att tänka mig att alla Amazoner, PV, 142, gamla tyska italienska och engelska veteranbilar har chassie-numret instansat på två ställen, om ens på något ställe?
Vad säger ägarna till dessa fordon i.s.f. om att kladda med stansverktyg på sin fina bil?
Snart kanske vi måste stansa in chassie-numret på varje löstagbar del på bilen, vem vet vad de där EU-mupparna hittar på härnäst?
Konstigt nog har det gått bra att läsa av chassie-numret där det sitter från fabrik i 45 år, men helt plötsligt så klarar de inte av detta?
"Om man uppfinner nå´t idiotsäkert så uppfinner de nya, bättre, idioter".
Jag vet inte men jag har svårt att tänka mig att alla Amazoner, PV, 142, gamla tyska italienska och engelska veteranbilar har chassie-numret instansat på två ställen, om ens på något ställe?
Vad säger ägarna till dessa fordon i.s.f. om att kladda med stansverktyg på sin fina bil?
Snart kanske vi måste stansa in chassie-numret på varje löstagbar del på bilen, vem vet vad de där EU-mupparna hittar på härnäst?
Konstigt nog har det gått bra att läsa av chassie-numret där det sitter från fabrik i 45 år, men helt plötsligt så klarar de inte av detta?
"Om man uppfinner nå´t idiotsäkert så uppfinner de nya, bättre, idioter".
Re: chassinummer problem på Bilprovningen?!
37Besiktningskillen jag hade sa att det var massor av bilar som hade problem. Inte bara Jänkare.
Re: chassinummer problem på Bilprovningen?!
38Som skrivit tidigare så var det en som hade en Opel Frontera som fick regbesikta om, för att dom inte hittade numret på rambalken,
för egen del blev väl sisådär, sifferstämplarna på jobbet var inte i nyskick men det får banne mig duga....

för egen del blev väl sisådär, sifferstämplarna på jobbet var inte i nyskick men det får banne mig duga....

Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Re: chassinummer problem på Bilprovningen?!
39Polaren besiktigade sin Chevelle -69 i Linköping igår utan problem, dom tittade endast på chassiskylten vid rutan. Verkar som det är lite lotteri att besiktiga...
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: chassinummer problem på Bilprovningen?!
40Jo en "normalt" funtad besiktningsman torde väl tycka det här bara är trams åxå..... 

Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Re: chassinummer problem på Bilprovningen?!
41Ja nu hade jag "turen" att ha besiktningsgubben som själv har jänkare, men rätt så oinformerad, han surrade mer om Firebirdens nummer (eftersom Bla. en av hans grabbar har en jättefin -68:a cab) så här uppe verkar det inte va nazifasoner med nummersökandet...... 

Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Re: chassinummer problem på Bilprovningen?!
42Gött då 

1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: chassinummer problem på Bilprovningen?!
43Jo han gjorde som -69 chevellen, kollade bara uppe i rutan.... (blankt protokoll, som vanligt...
) + några härliga omkörningar på E4:an på vägen hem.. 
Ps. tummen upp för dom justerbara Koni stötdämparna (gas/fram) man köpte....


Ps. tummen upp för dom justerbara Koni stötdämparna (gas/fram) man köpte....
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Re: chassinummer problem på Bilprovningen?!
44Ska besiktiga min Bird imorgon och efter ha läst detta är jag ganska nervös. Gick ut och kollade om nr i skuffen men fann inget. Min är en -76 och är tagen i trafik -78 och det står att den inte är importerad (svensksåld?) Sitter nr på instrumentpanelen och någon plåt i motorrummet.
Min farbror vart och besiktigade sin hundkoja pickup -6X och på den sitter chassinrplåten på kylaren och det blev ett jävla liv på besiktigningsgubben. Den fick minsann inte sitta där, min farbror försökte förklara att dom sitter där på vissa modeller och tog han bort den så läcker kylaren men det var tvärnit. Bilen blev inte godkänd. 2 besiktnings gubbar tittade på detta och båda var rent otrevliga och gapiga.
Dom kan väl inte tro på fullaste allvar att man skulle fuska med en sån grej när man har lagt ner så mycket pengar.
Min farbror vart och besiktigade sin hundkoja pickup -6X och på den sitter chassinrplåten på kylaren och det blev ett jävla liv på besiktigningsgubben. Den fick minsann inte sitta där, min farbror försökte förklara att dom sitter där på vissa modeller och tog han bort den så läcker kylaren men det var tvärnit. Bilen blev inte godkänd. 2 besiktnings gubbar tittade på detta och båda var rent otrevliga och gapiga.
Dom kan väl inte tro på fullaste allvar att man skulle fuska med en sån grej när man har lagt ner så mycket pengar.
Re: chassinummer problem på Bilprovningen?!
45Brorsan besiktade sin Camaro 71 o han åkte på reg, de sa till honom att låna stansar o stansa här... Hjulhuset på vänster sida på subframen.
Regeln om chassienr har funnits hur länge som helst men det är först nu de börjat kolla ordentligt. Alla bilar från 69 och till nu. Jävla regel... Tur man har äldre bil
Regeln om chassienr har funnits hur länge som helst men det är först nu de börjat kolla ordentligt. Alla bilar från 69 och till nu. Jävla regel... Tur man har äldre bil

MVH Jonas
Firebird 1967
Firebird 1967