Hur ändrar man vacumförställningen på en hei fördelare
Har ställt tändningen på 6 grader med pluggad vacum. med vaccmslangen kopplad
och motorn på 2000 varv så är tändningen uppe på 50 grader.
läste i en annan tråd att vacumen skulle göra 20 grader
Annons
Re: vacumförstälning
2Vad gäller det för motor, årsmodell?
Vad är det för nummer på fördelaren?
Är den original eller är det bytt vikter och/eller fjädrar till centrifugalregleringen?
Om vakuumförställningen är en originalare så står de tre sista siffrorna av applikations-numret samt två siffror som anger antalet grader som vakuumförställningen ger vid vevaxeln.
Vad är det för nummer på fördelaren?
Är den original eller är det bytt vikter och/eller fjädrar till centrifugalregleringen?
Om vakuumförställningen är en originalare så står de tre sista siffrorna av applikations-numret samt två siffror som anger antalet grader som vakuumförställningen ger vid vevaxeln.
Re: vacumförstälning
3455 -73
ram air 4 kam 96 toppar
quadrajet förgasare
accel Hei modifierad enligt säljaren.
ram air 4 kam 96 toppar
quadrajet förgasare
accel Hei modifierad enligt säljaren.
Re: vacumförstälning
5Vadå modifierad? Finns det inga värden noterade?
Som din motor är byggd så ska den absolut inte spika.
6° är för lite förställning för RAIV kammen, så sannolikt är din tändkurva helt galen om den ger 50° vid 2000 varv med vakuumförställningen kopplad. Hur mycket är den vid 2000 varv UTAN vakuumförställningen kopplad?
Jag skulle använda 12° initialt, 20° i centrifugalregleringen och max vid 4000 varv, INTE tidigare, samt 16-20° från vakuumförställningen som ska börja vid 6-8in/hg och var fullt aktiverad vid 16-17in/hg och slangen kopplad till ett av spjällen styrt vakuumuttag (portat).
Efter att detta är gjort så skulle jag kalibrera förgasaren efter rådande vakuumsignal vid tomgång samt efter motorns storlek och kompression.
Jag har provat HEI på Judgens 455:a, det gav inget, snarare sämre prestanda på toppvarv, så jag återvände till brytarspetsar och tänker INTE byta till HEI igen.
Brytarspetsfördelaren är dessutom lättare att ställa en lämplig tändkurva med.
Som din motor är byggd så ska den absolut inte spika.
6° är för lite förställning för RAIV kammen, så sannolikt är din tändkurva helt galen om den ger 50° vid 2000 varv med vakuumförställningen kopplad. Hur mycket är den vid 2000 varv UTAN vakuumförställningen kopplad?
Jag skulle använda 12° initialt, 20° i centrifugalregleringen och max vid 4000 varv, INTE tidigare, samt 16-20° från vakuumförställningen som ska börja vid 6-8in/hg och var fullt aktiverad vid 16-17in/hg och slangen kopplad till ett av spjällen styrt vakuumuttag (portat).
Efter att detta är gjort så skulle jag kalibrera förgasaren efter rådande vakuumsignal vid tomgång samt efter motorns storlek och kompression.
Jag har provat HEI på Judgens 455:a, det gav inget, snarare sämre prestanda på toppvarv, så jag återvände till brytarspetsar och tänker INTE byta till HEI igen.
Brytarspetsfördelaren är dessutom lättare att ställa en lämplig tändkurva med.
Re: vacumförstälning
6Jag får kolla upp detta i morgon,
Jag tycker också att detta e skumt.
Tack så länge för visat intresse.
Återkommer imorgon.
Jag tycker också att detta e skumt.
Tack så länge för visat intresse.
Återkommer imorgon.
Re: vacumförstälning
812° initialt på tomgångsvarv plus 20° från centrifugalregleringen, totalt 32° mekanisk förtändning.
Re: vacumförstälning
9De flesta HEI ger för mycket mekaniskt utslag då de kom till efter avgas reglernas tid. Dessutom ger de ofta några grader extra mkt högt upp i varv pga vikternas utformande så tror man att man har tex 30 grader så är det inte ovanligt att de kan ge 6+ grader el mer vid 4000+ varv.
Precis som The Judge skriver är en brytarfördelare mer lämplig om man ska fixa med den mekaniska centrifugalkurvan. De flesta em HEI har dessutom mkt sämre vikter o fjädrar än oem de brukar vara i klass med banker i em curve kitten.
Ska man greja med den mekaniska kurvan gillar jag personligen msd ready to run den har bussningar som ger exakta grader och bra kvalite på de medföljande fjädrarna.
Här finns info om vad vakumklockorna ger om det är en oem el oem replacement. Men accel brukar ha justerbara sitter en liten insexskruv i dem.
http://www.lbfun.com/warehouse/tech_inf ... _Specs.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Precis som The Judge skriver är en brytarfördelare mer lämplig om man ska fixa med den mekaniska centrifugalkurvan. De flesta em HEI har dessutom mkt sämre vikter o fjädrar än oem de brukar vara i klass med banker i em curve kitten.
Ska man greja med den mekaniska kurvan gillar jag personligen msd ready to run den har bussningar som ger exakta grader och bra kvalite på de medföljande fjädrarna.
Här finns info om vad vakumklockorna ger om det är en oem el oem replacement. Men accel brukar ha justerbara sitter en liten insexskruv i dem.
http://www.lbfun.com/warehouse/tech_inf ... _Specs.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: vacumförstälning
10HEI kom ju till just under värsta avgaskontroll-eran i mitten på 70-talet just för att försäkra sig om att den magra EGR-fyllda blandningen skulle förbrännas och inte förstöra katalysatorn.
Jag har tillgång till uppgifter på alla Delco-fördelare och original Pontiac HEI har sällan eller aldrig, så vitt jag minns, mer än 20° centrifugalreglering, snarast mindre, nedåt 8-10° vevaxelgrader i vissa fall och då med en vakuumförställning som kan ha 25-30 vevaxelgrader.
Alla Pontiac´s HEI fördelare har vikter med inbyggt stopp och ger inga problem med "override" så länge original-fjädrarna till vikterna används, och de behöver sällan eller aldrig bytas ut. Det finns ingen anledning att få in kurvans max för 4000 varv på en vridstark Pontiac V8.
Om man ändå vill försäkra sig om att centrifugalregleringen inte slår ut mer än önskat så kan man svetsa igen öppningen för stopppinnen och justera precis som på brytarspetsfördelaren. Man kan även sätta en stoppskruv på reglering för önskad förställning om man nu ändå vill ha en snabbare kurva med eftermarknadsfjädrar, men det är inget att rekommendera, som sagt, då eftermarknadsdelar till fördelarna oftast eller alltid är rena soporna.
Justerbara vakuumklockor är även de sopor och bör endast användas i yttersta nödfall. Orsaken är helt oförutsägbara resultat och man vet aldrig när man ska vara nöjd. Då är det bättre att använda en original eller OEM som man enkelt justerar stoppet på för att få önskad förställning. Om du exempelvis har en original som ger 25° grader så mäter du avståndet mellan den rörliga pinnen och stoppet, tag det måttet och dela med antal grader så får du grader per mm, sen skruvar du fast ett litet bleck med en plåtskruv på arme som förkortar slaget med den längd som ger de grader som önskas. Klart!
Kortare sagt, om man skaffar sig nödvändiga kunskaper att justera de grejor man redan har så slipper man kasta bort pengarna på eftermarknadsjunk......
Jag har tillgång till uppgifter på alla Delco-fördelare och original Pontiac HEI har sällan eller aldrig, så vitt jag minns, mer än 20° centrifugalreglering, snarast mindre, nedåt 8-10° vevaxelgrader i vissa fall och då med en vakuumförställning som kan ha 25-30 vevaxelgrader.
Alla Pontiac´s HEI fördelare har vikter med inbyggt stopp och ger inga problem med "override" så länge original-fjädrarna till vikterna används, och de behöver sällan eller aldrig bytas ut. Det finns ingen anledning att få in kurvans max för 4000 varv på en vridstark Pontiac V8.
Om man ändå vill försäkra sig om att centrifugalregleringen inte slår ut mer än önskat så kan man svetsa igen öppningen för stopppinnen och justera precis som på brytarspetsfördelaren. Man kan även sätta en stoppskruv på reglering för önskad förställning om man nu ändå vill ha en snabbare kurva med eftermarknadsfjädrar, men det är inget att rekommendera, som sagt, då eftermarknadsdelar till fördelarna oftast eller alltid är rena soporna.
Justerbara vakuumklockor är även de sopor och bör endast användas i yttersta nödfall. Orsaken är helt oförutsägbara resultat och man vet aldrig när man ska vara nöjd. Då är det bättre att använda en original eller OEM som man enkelt justerar stoppet på för att få önskad förställning. Om du exempelvis har en original som ger 25° grader så mäter du avståndet mellan den rörliga pinnen och stoppet, tag det måttet och dela med antal grader så får du grader per mm, sen skruvar du fast ett litet bleck med en plåtskruv på arme som förkortar slaget med den längd som ger de grader som önskas. Klart!
Kortare sagt, om man skaffar sig nödvändiga kunskaper att justera de grejor man redan har så slipper man kasta bort pengarna på eftermarknadsjunk......
Re: vacumförstälning
11Det är säkert så på orginal HEI's om inget bytts men många byter vikter el fjädrar eftersom de lurats o tro på att curve kiten är bättre. Hade det problemet på min o hitta inga vikter el el fjädrar som funka då orginal inte finns nya utan bara begagnade. Tänkte mest eftersom accel och modifierad nämndes deras vikter brukar inte vara som oem utan likna de i curve kiten lika med fjädrarna så jag skulle kolla upp vikter o fjädrar se om de har nr instämplade o hur de ser ut. Verkar de komma från ett curve kit skulle jag leta upp orginal vikter/fjädrar om det går av eftermarknads fjädrarna verkar msd's vara bäst de har kraftiga som inte ger för snabb kurva o verkar hålla de övriga fjädrar jag sett i curve kitt är rena sopor enligt min åsikt. Att jag nämnde att de kan ge mer utslag högt upp är vanligt då man inte gärna kollar tändning med mer än 4000 RPM på garageuppfarten och då luras att de kanske slutat ge mer o sitter andra fjädrar där kan de ge mer senare o då kan det bli fel. På tex en orginal brytar fördelare kan man kolla max mek med borttagna fjädrar på tomgång vill minnas att det inte funkar så på en Hei? På min förra motor körde jag en small body HEI från Dave Ray han förklarade massvis om orginal HEI fördelarnas för o nackdelar då han tydligen jobbat med dem åt gm på 70 talet. Tyvärr har jag inte kvar den infon. Hans smallbody var klockren.
Re: vacumförstälning
12Jodå, det går bra att ställa max centrifugalreglering på tomgångsvarv med HEI, precis som med brytarspetsfördelaren, om man följer de anvisningar som jag beskrev tidigare, här ovan, lite krångligare men ingen raketforskning.