Annons

Kam i 350

1
Hej, ny här.
Skaffade en TA -75a förra sommaren.
Det sitter en Pontiac 350 (oxå -75a) i den.
Har lyft ut topparna nu för att kolla läget...
Det visade sig vara 400:ans #16 toppar från -68. :)
Funderar nu på om man kanske oxå har bytt kam.
Någon som vet om man kan på något sätt kan se det genom att lyfta på plåten över stötstängerna?
Annons

Re: Kam i 350

2
Välkommen till Forumet!

Man kan inte med säkerhet avgöra exakt vilken kam som är monterad i motorn utan att ta ut den, och om det är en eftermarknadskam så är det inte säkert att man kan identifiera slipningen utan att få den uppmätt av en motorverkstad med den utrustningen.

Dock, kan man konstatera om det är en std original kam genom att mäta lyftet på nocken, ev. vid vippan, mycket mer än ca. 10,5mm vid vippans ände så är det sannolikt en eftermarknadskam, eller ta bort transmissionskåpan och skruven och brickan som håller fast soppapumpsdrivningen och kamdrevet och leta efter en bokstav som är instansad på kammens yttre ände.

Eftermarknadskammar har i många fall märkningar med färg, som kan ses vid drevet till fördelaren eller/och i andra änden på kammen.
Jag har dokumenterat en del, men långt ifrån alla, färgmärkta eftermarknadskammar.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Kam i 350

3
Ok, jag skall kolla om jag hitta någon färgmärkning nu i helgen som kommer.
I helen som var mätte jag upp högsta och lägsta läget på en av avgaslyftarna samt en av insugslyftarna.
På avgaslyftaren var skillnaden mellan lägsta och högsta läget ca 7,5 mm.
På insugslyftaren var skillnaden mellan lägsta och högsta läget ca 7,1 mm.
Det är rätt långt borta från 10,5 mm :|
Hmm, skall nog plocka upp lyftarna och syna dem i sömmarna lite, de behöver kanske bytas ut.
Tackar för info :)

Re: Kam i 350

4
Ok, måtten jag gav inkluderade vippans utväxling, 1,5:1, så det blev lite galet.

Om du mätte vid stötstångssidan så har din kam ett lyft, mätt i tum, om ca. .420" på in och .440" på ut, vilket tyder på en eftermarknadskam som har mellan 203°-211° duration på insug och mellan 214°-220° duration på avgas, lite halvvass för en 350, men inte alls okörbar.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Kam i 350

5
Om lyftet är ca 0.420/0.440 kan det ev. vara en Crower 60240 eller Summit 2800. Men jag har sett att Melling's CL-MPT-1 följer med i flera "rebuildkit" till Pontiac 350 så det kanske är troligare att det är den? 204/214 vid .050" (278/288) och har .420/.443 i lyft. Kommer använda Mellingkammen i min 350, dock med lägre komp.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Kam i 350

6
Ok, med en 400:a #16 topp där jag får ett lägre komp samt större avg.vent. + att det verkar vara en vassare kam i den + headers så tycker jag den borde röra på sig lite bättre.
Skall nog titta efter en annan förgasare.
Den har blivit utbytt någon gång till en Holley 600, vet ej vad som suttit på före det.
Proportionerna på förgasarens sekundärportar och standardinsugets sekundärportar är ju enorma.
Dvs. Hollyns sekundärportar verkar fjuttiga och har samma storlek som primärportarna.
Stämmer storleken på insugets sekundärportars överens med storleken på en orginalförgasares portar?
Det sitter ett insug på från en 400:a

Re: Kam i 350

7
Ja, det är givet att en original-förgasare passar på ett original-insug och att portarnas storlek matchar varandra.
Med små primärportar som sitter en bit ifrån varann så är det ett "spreadbore"-insug.

En Holley med ungefär samma storlek på alla spjäll är en "squarebore"-förgasare och passar följaktligen direkt endast på ett squarebore-insug.

Om du har en så´n Holley på ett original-insug så har du sannolikt en adapter mellan förgasaren och insuget. En nödlösning som bör undvikas.

En Rochester Quadrajet som är anpassad i alla avseenden till motorns uppbyggnad är i de flesta fall oslagbar gällande körbarhet, prestanda och ekonomi.

Med 1968 #16 toppar får du ett HÖGRE komp än med original 1975 topparna, och ventilernas storlek har ingen avgörande betydelse på en 350, standard 1.96"-1.66" räckte bra till 1970 455 och räcker givetvis till en 350.
Stora ventiler i ett litet borr är snarast en nackdel då inflödet av blandningen störs av att cylinderväggarna ligger för nära ventilerna.
Av produktionstekniska orsaker använde man ändå stora ventiler på vissa tidiga 350 samt alla 1975 och senare 350, därför fasade man den övre kanten i cylinderloppen i anslutning till ventilerna.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Kam i 350

8
Ditt komp borde ligga runt 9.3:1 vilket är rätt lagom, 16-topparna är nästan exakt samma som 350HO-topparna (48) men ger ca 0.5 mindre i komp. Vet inte vilken utv. du har men är det 3.23+ går det ju montera en lite värre kam typ 068/Summit 2801. Som Judge säger så är en spacer mellan en squareboreförgasare och spreadboreinsug (original, ej eftermarknad) ingen bra lösning. Har sett en Olds 330 (nyimport) med en Q-jet monterad på ett squareboreinsug också, spällen öppnade max 30%, helpuckat :roll:

Har du en eller två avfasningar i toppen på varje cylinder?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Kam i 350

9
"spreadbore"-insug, check.
Holley med "squarebore", check.
Adapter mellan förgasaren och insuget, check.
Blir till att leta efter en Q-jet då :)

Toppens fasning har som Judge säger en fasning där ventilerna ligger mot och så är det en halvmåne fasning där tändstiftet sitter.
Så man kan väl säga att det är två avfasningar per cylinder.

Re: Kam i 350

11
Cabbe skrev:"spreadbore"-insug, check.
Holley med "squarebore", check.
Adapter mellan förgasaren och insuget, check.
Blir till att leta efter en Q-jet då :)

Toppens fasning har som Judge säger en fasning där ventilerna ligger mot och så är det en halvmåne fasning där tändstiftet sitter.
Så man kan väl säga att det är två avfasningar per cylinder.

Jag pratar om övre kanten i cylinderloppen, inte förbränningsrummens utseende i topparna.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/