Annons

Låsningen till vipparms bultarna för kort varför???

1
Hej

Jag har bytt mina orginal vipparms bultar 3/8 mot 7/16 arp i stället. Men jag har fått ett mäsrkligt problem. När jag ställt ventilspelet och ska låsa s"studsen" med den lilla insexskruven i stora muttern så finns det knappt nån jänga kvar att låsa den med!! Hur kan det komma sig. Nån som vet? Allt är ju i prinsip lika som tidigare!

Fick även ett tips att lägga ytterligare en bricka mot den nedre brickan som är rundad på ena sidan. Så att skruven kommer upp ngt! Nån som har haft liknande problem? Eller nån som vet om man kan/törs lägga en bricka på ca 2mm mellan!

Tacksam för svar! mvh :)
Annons

Re: Låsningen till vipparms bultarna för kort varför???

2
Tillverkare på polylock-muttrarna och hur höga är dom? Tror det ska vara olika höjd på polylocken beroende på om du kör med standardvippor/rollertip mot om du har rullvippor. Jag skulle inte våga köra med vanliga brickor imellan men är bara min åsikt, förhoppningsvis kommer det någon med mer kunskap i ämnet och svarar.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Låsningen till vipparms bultarna för kort varför???

6
Hej igen

Det märkliga är att allt är som tidigare förutom att jag köpt 7/16 ist för orginal 3/8! Har grunnat på allt tror jag. Kan det ha nåt med att det är orgínal vippor?.

Vad jag gjorde var att ioch med att förra sessongen så gick nån "studs" av och då bestämde jag mig för att byta ut alla! Och när jag ändå gjorde det så valde jag 7/16. Kollade att längd på både bulten och muttern var lika som tidigare. Så döm om min förvåning då jag märkte att låsningen bara tog 1.5-2 varv!!

Visst det kan tilläggas att låsskruven är väl ca 7-8mm ca medans den som satt på 3/8 kunde vara möjligen 4-5mm. men tycker det borde väl en tillverkare att delarna tänkt på och räknat med. Så snälla detta är ett jäkla mysterium verkligen. behöver all kunnskap som finns för att få en ultimat lösning.

Tack pfh! :)

Re: Låsningen till vipparms bultarna för kort varför???

9
HAHA ja ni. det är härligt med de svaren men vad är rätt. Som Judge sa så har jag åsså funderat på att korta bulten. MEN då har jag lagt 2000:- kroner på en uppsättning som bara gäller denna konstilation. Kanske om jag byter till rullvippor så funkar det iaf. Och som Lejon sa så har jag åsså tänkt på det. Men jag kommer bara att tjäna högst 1mm maximum och ändå ha problemet kvar.

Tror iaf att brickor på ca 2.5mm mellan konbrickan och muttern är bäst för tillfälle. Vad tror ni seriöst!!! och jag kommer att använda 7/16 härdade brickor om så!

Re: Låsningen till vipparms bultarna för kort varför???

11
"Här blir det nog till att kapa ändarna på studsen till lämplig längd?"
+1 :mrgreen: Jag köpte de här bultarna http://www.summitracing.com/parts/arp-2 ... ke/pontiac" onclick="window.open(this.href);return false; till mina 47-toppar eftersom dom pressade stödbultarna hade vandrat uppåt. Fick rycka ur de gamla bultarna och gänga upp hålen till 1/2"-13. Trots att de nya ARP-bultarna är avsedda för detta måste dom kapas av i botten för att passa, dessutom är övre delen på bultarna 2" höga ist för 1,75" som BBC´s raka 7/16. Ett alternativ om du inte vill kapa bulten är ju att köpa BBC´s "vanliga" självlåsande muttrar typ dom här http://www.summitracing.com/parts/cca-1 ... /overview/" onclick="window.open(this.href);return false; borde inte kosta mer än 100-150kr här hemma i Sverige.
2013-05-07 16.57.02.jpg 2013-05-07 16.57.02.jpg Visad 4664 gånger 170.63 KiB
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Låsningen till vipparms bultarna för kort varför???

12
Som vanligt känns det bra med seriösa förslag från samtliga :P Ska åka nu i helgen om vädret tillåter, så tanken är först att göra som "lejon" åsså menar att lägga brickor tillsvidare. Det är som sagt inget där som ska röra på sig.

MEN jag ska höra med min lokale butik om såna där Cheva BB muttrar och vad de kostar innan som du "Burningbird" föreslog.

Jag återkommer med vad det bleb´v för beslut!

Mvh :)

Re: Låsningen till vipparms bultarna för kort varför???

13
Ch**a´s original "krympmuttrar" är en god ide´, använder dem själv på 66:ans motor där jag vill använda bafflarna under ventilkåporna, mest för att slippa få ut oljan på ventilkåpan genom det ventilerade oljepåfyllningslocket.
Polylocks är för höga för att dessa bafflar ska passa som avsett.

Sen ska man veta att alla Polylocks inte är lika, vissa är kortare både till kropp och gänga, än andra, väljer man fel kombination av studs och polylocks får man problemen som beskrivs av pontrace.

Om man använder Ch**va´s originalmuttrar så förordar jag att förspänningen i lyftarna, avslutningsvis, ställs med motorn igång, då det är ytterst svårt att känna 0-spelet på ett bra sätt med dessa "tröga" muttrar. Linda lite folie runt vipporna som ska justeras, för att slippa oljestänk (en sida i taget), lossa muttern tills det börjar klappra från vippan, dra åt tills klappret precis försvinner, drag sedan ytterligare ett halvt varv, upprepa proceduren på alla vippor. Klart!
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/