Annons

Pontiac Bonneville 66 tändning 421 motor

1
Hej allesammans

Har problem med våran Bonneville med 421 motorn har på remhjulsdämparen 3 olika 6- 0 6+ när jag håller den på 2000rpm skall på vilken av markeringarna skall den stå? Plus eller minus? Samt skall den stå 34-36 grader vid 4000 rpm?

Allt är original i motorn vad jag vet. Delco stift orginal fördelare med nya brytare o kondensator 4 ports edelbrock förgasare

Tacksam för alla svar
Annons

Re: Pontiac Bonneville 66 tändning 421 motor

2
1966 421 med 4-portare har en 1111078 fördelare.
Den ger 0°-4° vid 960 varv, 12°-16° vid 2000 varv och max 20°-24° vid 4600 varv (se till att bussningen på stoppinnen för centrifugalregleringen sitter på plats).
Lägg till detta 6° initialt och 20° från vakuumförställningen som börjar förställa vid 8-10 in/hg och max vid 15-17 in/hg.
Då vakuumförställningen är kopplad till fullt insugsvakuum 1966 får man då 26° förtändning på tomgångsvarv.
Max centrifugalreglering inkl. initial förtändning är 26°-30° vid 4600 varv.
All förtändning sker före 0 som är TDC.
Märkningen på 66-67 transkåpa ska vara 6 före, 0 och 4 efter TDC. Svängningsdämparen har en skåra.
Tändpunkten ställs på 6° före under 800 varv och då ska slangen till vakuumförställningen var bortkopplad.
Centrifugalregleringen (utan vakuumreglering) kan kollas vid 2000 varv och då ska den ge 18°-22°. Med vakuumförställningen kopplad ska förställningen vara 36,5°-43,5° vid 2000 varv.
Kom ihåg att kolla kamvinkeln (brytaravståndet) att den är 30° (0,4 mm) INNAN tändpunkten kollas/justeras.

Hoppas detta hjälper en aning.

Din förgasare "passar" på "alla" motorer utan att fungera bra på någon.
Försök hitta en original-förgasare så får du en motor som fungerar som avsett.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/