Annons
Re: kamaxel
2kammen ska heta 068
http://www.pontiacstreetperformance.com ... ckref.html
På länken hittar du information om just 068 kammen
http://www.pontiacstreetperformance.com ... ckref.html
På länken hittar du information om just 068 kammen
3068:an ska vara standard i R-A 3_an med har jag för mig men tittar man på summit så finns det ingen sådan där
villken ska man ha isf som liknar R-A 3:an
villken ska man ha isf som liknar R-A 3:an
4Du får leta efter en med så lika värden som möjligt
Eller så kan man ju byta och få en som göra att motorn går sämre på tomgång
http://www.gtoforum.com/f50/ram-air-iii-cam-17694/
http://ronspontiacpage.com/reference-pages/lunati.htm
Där står info om r-a 3 kammar, men det står olika värden på dom sidorna..
Och dom värdena är inte samma som på "068" kammen.
Någon annan kanske vet bättre vad som ska vara rätt?
Eller så kan man ju byta och få en som göra att motorn går sämre på tomgång
http://www.gtoforum.com/f50/ram-air-iii-cam-17694/
http://ronspontiacpage.com/reference-pages/lunati.htm
Där står info om r-a 3 kammar, men det står olika värden på dom sidorna..
Och dom värdena är inte samma som på "068" kammen.
Någon annan kanske vet bättre vad som ska vara rätt?
5Här har du original-kammen till RAIII från original-leveratören av kamaxlar till Pontiac, Melling:
http://www.summitracing.com/parts/MEL-SPC-7/
http://www.summitracing.com/parts/MEL-SPC-7/
6Det är inte så lika melling å lunati......
Villken ska jag ha tro nått förslag? eller ska man putta i en R-A 4 cam.
Sitter en 390 utv och automat
7Lunati har ingen 068:a.Bandit skrev:Det är inte så lika melling å lunati......
068:an är från början ingen D-ports RA (RAIII) kamaxel, den kom till 1965 års Tripower (H.O.) motorer och användes 1965-72 i 389/421/350/400/428/455 H.O.-motorer, SAMT i vissa 1967-69 D-ports RA-motorer med A/T samt i alla A/T och M/T 1969-70 s.k. RAIII fr.o.m. motornummer 709186.
Den riktiga D-ports RamAir kammen är #744, den kom 1966 till 389 TriPower RA och användes i alla D-ports RA-motorer (utom vissa med A/T) t.o.m. 1969 med motormummer 709185.
Alltså, 068:an är en H.O. kam och #744:an är en RamAir-kam, om man ska se till ursprunget.
Lunatis RA (RAIII) version är ingen riktig #744 kam (RA), det är en kopia som passar bättre till motorer med lite lägre komp.
Lunati har överhuvudtaget INGA OEM ersättningskammar till Pontiac utan endast "egna" eftermarknads versioner, det är därför de inte är lika Mellings OEM kamaxlar.
Mellings OEM D-ports RamAir (RAIII) heter SPC-3.
RAIV kammen låter sig inte "puttas i" hursomhelst.
Till att börja med så klarar original D-ports topparna inte lyftet från denna kam, men detta är en annan fråga?
8spc-7 heter den ju....
denna ser ju fin ut
10704 (FPC1-301-313) (Ram Air III) HFT D 301 313 |dur 50 220 228 | 1.5 0.424 0.424 | 1.65 0.467 0.467 | lobe 110 1500-5000
denna ser ju fin ut
10704 (FPC1-301-313) (Ram Air III) HFT D 301 313 |dur 50 220 228 | 1.5 0.424 0.424 | 1.65 0.467 0.467 | lobe 110 1500-5000
9Bandit skrev:spc-7 heter den ju....
denna ser ju fin ut
SPC-7 = original 068
SPC-3 = original 744
Lunati 10704 är en eftermarknadskopia på 744 och mest lämpad för lågkompsmotorer då den har 110 graders LSA som dessutom ger ett begränsat vavtalsområde och sämre tomgångsegenskaper, jämfört med 744:an som har 119 graders LSA.
Det är uppåt väggarna fel att kalla denna Lunati 10704 för en RamAirIII kam.........
10Läste en mycket intressant artikel av Jim Hand ang kamaxlar och motorer.Enkelt och lättläst(om man kan engelska).Borde översätta denna text till svenska,ska försöka om jag har tid.Då jag själv inte har några stora kunskaper om kamaxlar var detta ett "aha".Denna text borde vara till nytta för alla som ska "trimma".
Fråga till Kent: Kan man säga att(exempel) en RAIV kam i en 350 motor fungerar dåligt mot en 455:a?
Vad är max för en 400 motor och automat? 068 eller 744? Min egen egen motor för ett exempel.
Om jag i framtiden skulle byta kam,rek du att fortsätta med min 067 eller är det en sunkig kam?
Har ju ett underbart vakum till bromsar och låda o ett fint vrid men finns det ett bättre alternativ?
Korkade frågor men frågar man inte får man ju inga svar..
Fråga till Kent: Kan man säga att(exempel) en RAIV kam i en 350 motor fungerar dåligt mot en 455:a?
Vad är max för en 400 motor och automat? 068 eller 744? Min egen egen motor för ett exempel.
Om jag i framtiden skulle byta kam,rek du att fortsätta med min 067 eller är det en sunkig kam?
Har ju ett underbart vakum till bromsar och låda o ett fint vrid men finns det ett bättre alternativ?
Korkade frågor men frågar man inte får man ju inga svar..
11De enda korkade frågorna är de som aldrig ställs?
Jim Hand är en av de få personer jag lyssnar okritiskt till, (nåja), han har trimmat Pontiac V8 ända sedan de kom till 1955, och han har förmodligen glömt bort mer än de flesta idag kommer att lära sig?
Vilken kamaxel man använder är helt beroende på vid vilket varvtal man tänker sig använda sig av för bruket av sin bil.
Detta regleras i första hand av flödet genom motorn (topparna) och bakaxelutväxlingen.
John Sawruk, en annan legend med huve´t på skaft, chefsingenjör på Pontiacs motoravdelning ansåg att en 400 med storventils D-ports toppar och en 744 kam var den ultimata kombinationen för "gatan", A/T eller M/T.
Det är lätt att gissa att han avsåg en utväxling runt 3.90 eller lägre (högre numerisk).
På den tiden var soppan billig.
När jag köpte min "Judge" satt en 744 kam i RAIII motorn, det ska vara 068:an original, och detta med A/T och 3.55.
Inget större fel alls på körbarheten, och avgasljudet var ren musik för V8-öron, men purist som man är så bytte jag ändå till en 068:a i originalmotorn.
744:an ger en aning svagare vakuum-signal till förgasaren än de mildare kamaxlarna så tomgångskretsen kan behöva lite hjälp för att inte förlora körbarhet.
068:an är en idealisk kam-axel för många olika motorkombinationer, inga som helst problem med vakuum eller nå´t annat.
Som jag skrivit tidigare satt den STD i alla H.O. motorer.
Som kuriosa kan nämnas att 1970 års RAIII beskrivs i Pontiac litteraturen som en 400 H.O. med kalluftsintag, medans RAIV beskrevs som RamAir motorn, vliket också speglar resonemanget att en riktig RamAir-motor har O-ports toppar?
Man kan säga att en 068:a är för en 350 vad en 744:a är för en 400 och en 041:a är för en 455, slagvolymen på motorn "tämjer" kamaxeln.
Men till syvende och sist beror det helt på kombinationen av använd kringutrustning samt den som tunar grejorna hur slutresultatet blir.
Jim Hand är en av de få personer jag lyssnar okritiskt till, (nåja), han har trimmat Pontiac V8 ända sedan de kom till 1955, och han har förmodligen glömt bort mer än de flesta idag kommer att lära sig?
Vilken kamaxel man använder är helt beroende på vid vilket varvtal man tänker sig använda sig av för bruket av sin bil.
Detta regleras i första hand av flödet genom motorn (topparna) och bakaxelutväxlingen.
John Sawruk, en annan legend med huve´t på skaft, chefsingenjör på Pontiacs motoravdelning ansåg att en 400 med storventils D-ports toppar och en 744 kam var den ultimata kombinationen för "gatan", A/T eller M/T.
Det är lätt att gissa att han avsåg en utväxling runt 3.90 eller lägre (högre numerisk).
På den tiden var soppan billig.
När jag köpte min "Judge" satt en 744 kam i RAIII motorn, det ska vara 068:an original, och detta med A/T och 3.55.
Inget större fel alls på körbarheten, och avgasljudet var ren musik för V8-öron, men purist som man är så bytte jag ändå till en 068:a i originalmotorn.
744:an ger en aning svagare vakuum-signal till förgasaren än de mildare kamaxlarna så tomgångskretsen kan behöva lite hjälp för att inte förlora körbarhet.
068:an är en idealisk kam-axel för många olika motorkombinationer, inga som helst problem med vakuum eller nå´t annat.
Som jag skrivit tidigare satt den STD i alla H.O. motorer.
Som kuriosa kan nämnas att 1970 års RAIII beskrivs i Pontiac litteraturen som en 400 H.O. med kalluftsintag, medans RAIV beskrevs som RamAir motorn, vliket också speglar resonemanget att en riktig RamAir-motor har O-ports toppar?
Man kan säga att en 068:a är för en 350 vad en 744:a är för en 400 och en 041:a är för en 455, slagvolymen på motorn "tämjer" kamaxeln.
Men till syvende och sist beror det helt på kombinationen av använd kringutrustning samt den som tunar grejorna hur slutresultatet blir.
12Tack,Kent! Pontiacs tekniker var definitivt inte födda i farstun verkar det som..
Som sagt,om det finns intresse från andra här på forumet så översätter jag texten från Jim Hand.
Som sagt,om det finns intresse från andra här på forumet så översätter jag texten från Jim Hand.
13SPC-7 = original 068 rekomenderas altså....
SPC-3 = original 744 han användas med om jag föstog rätt...
SPC-3 är den mer högvarvig?
kolla detta
http://fiedlerh.home.att.net/PontiacCams.htm
den dom letar han finner
SPC-3 = original 744 han användas med om jag föstog rätt...
SPC-3 är den mer högvarvig?
kolla detta
http://fiedlerh.home.att.net/PontiacCams.htm
den dom letar han finner
14Bilar med 744 kammen kom med upp till 4.33 i bakaxeln från fabrik, så ja, den trivs i ett högre varvtalsregister än 068:an.
Dessutom kräver den ventilfjädrar med 125lb tryck vid 1.586" installerad höjd p.g.a. nockarnas profil, som är nära nog fyrkantiga, annars uppstår "valve float" och reducerat varvtal.
Även förgasarens tomgångskrets behöver extra uppmärksamhet för att släppa igenom tillräcklig mängd förbränningbar blandning, p.g.a. den svagare vakuumsignalen som kammens ökade duration ger, för bibehållen körbarhet.
Så, visst kan 744:an användas om man tar hänsyn till ovanstående.
Dessutom kräver den ventilfjädrar med 125lb tryck vid 1.586" installerad höjd p.g.a. nockarnas profil, som är nära nog fyrkantiga, annars uppstår "valve float" och reducerat varvtal.
Även förgasarens tomgångskrets behöver extra uppmärksamhet för att släppa igenom tillräcklig mängd förbränningbar blandning, p.g.a. den svagare vakuumsignalen som kammens ökade duration ger, för bibehållen körbarhet.
Så, visst kan 744:an användas om man tar hänsyn till ovanstående.
15Så orginal R-A 3 toppar är inte gjorda från orginal att använda #744 tänkte på fjädrarna?
men blir det så stor skillnad om man skulle ha en 068 eller en 744
om man ser i hansen så står det att 744 är en R-A 3
men blir det så stor skillnad om man skulle ha en 068 eller en 744
om man ser i hansen så står det att 744 är en R-A 3