Annons

Utväxling

1
The judge, såg att du åker med 3,55 i utväxling. Håller själv på med att fixa till bakaxeln och står i val o kval om vilken utväxling jag skall välja, 3,73 eller 3,55. Vill ju inte tappa draget samtidgt som man inte vill att de skall varva för mycke när man åker en sväng. Vad varvar din gto i 90 typ?, Anser du att din bil har "draget"? Kan du ge mig råd va du tycker, tack på förhand.
Annons

2
Vilken utväxling man väljer har mycket med storlek på motor, växellåda och vilken kamaxel man använder.

3.55 på Judgen med 400 RAIII motorn och TH400 passade mycket bra, nu med 455:an är 3.55 i hetaste laget, jag kör 13.7 på stripen med däcken (vanliga däck) spinnande 200meter ut, och om jag trycker på vid trafikljusen så spinner däcken genom alla växlar till mätaren visar 160km/h innan bilen börjar röra sig framåt genom rökmolnet och då är det ändå torrt på vägen.
Jag står i valet och kvalet att stoppa i original 400:an igen eller också byta till en 3.07 12-bults axel och fortsätta rejsa?

På 66:an har jag redan bytt från 3.55 till 3.07 och fick en bil som det är mycket trevligt att åka längre sträckor med, en aning mindre däckspinn i starten, men Tripowern morrar längre på varje växel, ingen större skillnad på axet då motorn får jobba längre i sin vridmometkurva. Skillnaden blir ännu mindre på Judgen med 455:an.

Pontiac använde generellt 3.23 till "std" GTO, 3.55 till 400H.O. motorerna med 068 kammen och 3.90 eller högre till RA-motorerna med 744 eller 041 kammarna och detta med "std" turbiner. Använder man stall-turbin kan man använda något lägre numerisk utväxling.
455 fick 3.07 med automat och 3.31 med manuell och 3.55 som option.
Alla bilar med AC fick nå´t snäpp lägre numerisk utväxling jämfört med de utan.

Mitt tips blir trots allt att om du inte har vassare kam än original så använd den utväxling som fabriken använde till din bil, den brukar funka bäst.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

3
Hej

Måste bara kommentera lita av "gto -69" fråga.

Böt själv utv i min bil från segelbåts utv :roll: . Köpte först en 3.73 då jag tvekade mellan 3.90 och 3.73. Sedemera visade det sig att jag köpt fel utv(cheva skit)!!. pontiac hade som de sa endast 3.55 och 3.90 att välja mellan :roll: . troligen finns det 3.73 åsså. Fakum är att jag bryr mig inte så mkt om det. hur som helst jag köpte en 3.55'a och satte den i min 10b axel och den fungerar kanon. Troligen så blir den roligare (dyrare :wink: ) med större motor :twisted: . kan bara säga ett lite beror på hjulens höjd v-lådans utv, turbin, Men du kan alltid kolla denna länk där har du en riktlinje på olika utvförhållanden.

http://www.axleandparts.se/download/tire-gearratio.pdf

4
Låter trevligt när du berättar om din bil judge :D . Men om de spinner 200 meter utan större problem så låter de som om att de är en bra utväxling till mig. I dax läget så har jag en lite vässad 428 med en 350 aut, men de skall bli en större maskin. Man vill ju att de skall dra mer på alla växlar, och inte bara tjuta till som jag hade de innan med 4,56.

5
Låter trevligt när du berättar om din bil judge :D . Men om de spinner 200 meter utan större problem så låter de som om att de är en bra utväxling till mig. I dax läget så har jag en lite vässad 428 med en 350 aut, men de skall bli en större maskin. Man vill ju att de skall dra mer på alla växlar, och inte bara tjuta till som jag hade de innan med 4,56.