Annons

Re: Kamaxel, kamdrivning, vipparmar, pump m.m. till 400 -67

16
Choken69 skrev:Mätt med 2-punkt nu.
Orundhet 0,02mm.
Största mått strax under vändkant 0.10mm över originalborrn.
0.01mm förslitning i övrigt.
Testat ventiler m t-röd i förbränningsrummen. Fuktar på 3 insugsventiler.
Konstigt nog är det den sämsta och dom 2 bästa på komptestet som läker. Övriga snustorra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Största slitaget är då 0.004” det är inte extremt så en honing och nya ringar skulle jag köra på.

Slipa in alla ventiler så blir de nog täta om de inte uppvisar att material börjat flytta sig mellan ventiltallrik och säte.
Annons

Re: Kamaxel, kamdrivning, vipparmar, pump m.m. till 400 -67

17
Lemans 65 skrev:
Choken69 skrev:Mätt med 2-punkt nu.
Orundhet 0,02mm.
Största mått strax under vändkant 0.10mm över originalborrn.
0.01mm förslitning i övrigt.
Testat ventiler m t-röd i förbränningsrummen. Fuktar på 3 insugsventiler.
Konstigt nog är det den sämsta och dom 2 bästa på komptestet som läker. Övriga snustorra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Största slitaget är då 0.004” det är inte extremt så en honing och nya ringar skulle jag köra på.

Slipa in alla ventiler så blir de nog täta om de inte uppvisar att material börjat flytta sig mellan ventiltallrik och säte.
Ja, jag är inne på samma spår...tack för råd!

Re: Kamaxel, kamdrivning, vipparmar, pump m.m. till 400 -67

18
Choken69 skrev:
Lemans 65 skrev:
Choken69 skrev:Mätt med 2-punkt nu.
Orundhet 0,02mm.
Största mått strax under vändkant 0.10mm över originalborrn.
0.01mm förslitning i övrigt.
Testat ventiler m t-röd i förbränningsrummen. Fuktar på 3 insugsventiler.
Konstigt nog är det den sämsta och dom 2 bästa på komptestet som läker. Övriga snustorra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Största slitaget är då 0.004” det är inte extremt så en honing och nya ringar skulle jag köra på.

Slipa in alla ventiler så blir de nog täta om de inte uppvisar att material börjat flytta sig mellan ventiltallrik och säte.
Ja, jag är inne på samma spår...tack för råd!

Tror jag hittat boven som orsakade lägre komp på en cylinder. Fastbränd sotflaga på en avgasventil. Tyvärr är ventilerna rejält slitna så det blir nog till att sätta i nys rostfria ventiler och byta till modernare styrningar.
Kollat på Manley ventiler på Summit men det verkar finnas några olika.
Nån som vet vilka jag ska köpa till mina toppar?. (670)





Skickat från min iPhone med Tapatalk