Hej!
Har köpt mig en orörd GP -67a m 350hk 400:an.
670-toppar och Carter 4-port.
Den behöver lite tuning på motorn och jag har bytt stift, tändkablar, fördelarlock, rotor, konding och brytare.
Vad har ni för erfarenhet med tändningen?
6° som i boken eller ska/bör man ge den lite mer i tändning?
95 eller 98 oktan?
Annons
Re: 400 -67
2Har du ställt kamvinkeln på brytarna till 30°?
6° initialt med slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad under justeringen blir utmärkt, då fördelarens centrifugalreglering kommer in snabbt samt att vakuumförställningen ska vara full aktiverad och addera 20° vid tomgångsvarv.
Med alla justeringar för tändningen enligt boken och en förgasare som är anpassad i tomgångs/lågfartskretsen till dagens soppa så kan du gott och väl prova 95 oktan.
Jag kör mina GTO´er på 95 sedan decennier.
6° initialt med slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad under justeringen blir utmärkt, då fördelarens centrifugalreglering kommer in snabbt samt att vakuumförställningen ska vara full aktiverad och addera 20° vid tomgångsvarv.
Med alla justeringar för tändningen enligt boken och en förgasare som är anpassad i tomgångs/lågfartskretsen till dagens soppa så kan du gott och väl prova 95 oktan.
Jag kör mina GTO´er på 95 sedan decennier.
3Har hämtat en kamvinkelmätare ikväll så det är på gång. Sen blir det tändjustering.
Skulle tro att förgasaren behöver gås igenom. Även den är nog orörd och bilen har stått i 8 år. När jag hämtade den satt sekundärerna fast.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skulle tro att förgasaren behöver gås igenom. Även den är nog orörd och bilen har stått i 8 år. När jag hämtade den satt sekundärerna fast.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
4Ok, om du behöver hjälp med förgasaren så går det bra att skicka ett PM eller e-posta mig.