Annons

Temperatur mätare värme pontiac firebird

1
En fråga till dom som förstår sig på firebirdens mätare för kylfläckten. På min kärra är det så att på mätaren för motorns värmegrad som sitter längt ner till vänster på mätarhuset. Den är graderad från 40 till första strecket sen vidare till ett streck som inte har gradantal, sen kommer nästa streck som anger 105 grader och sedan kommer ytterligare ett streck och där efter slutar det med ett streck som anger 125 grader och har rödmarkeringsfält. Nu till saken jag inte blir riktigt klok på. När jag kör på landsväg eller håller en normal fart typ 40 eller 50 km eller fortare så ligger mätaren på strecket efter 40 grader dvs: mitt i mellan 40 och 105 grader. Men när man står tex: kö eller biv rött ljus längre tid så ökar värmen på mätaren och går upp till strax över 105 grader innan el-fläckten går igång och kyler ner motorn ingen. Efter som mätaren är graderad till 125grader bör detta kanske inte vara fel, det känns fel när det öka så markant på kort tid. Obs nålen går alldrig upp mer strax över 105grader för då kör fläckten igång så den är inte kass. Nu har före detta ägaren kopplat som man själv kan starta igång fläckte via en knapp, men detta är inget orginal sak. termostatet är på 90 grader och nytt. Och jag upplever som att kylvatten cirkulerar som det ska . kan det vara fel på givaren till el-kylfläckten eller är det bara så att bil modellen har denna funktion ?. Sen vet jag inte vart denna givare sitter på en v6 motor kanske någon har har eller haft samma tanke eller funderingar på vad som är normalt för denna typ av bil. Själv tänker jag mig att det kanske är så att när nålen står på det andra strecket efter 40 grader då är den uppe i ca 90 grader som är normalt. Någon eller några som kan sån här om denna typen av bil pontiac friebird v6 1994 års modell . Och kan förklara hur det verkligen är och ligger till. mvh Robban
Det man inte vet lär man sig. 8-)
Annons

Re: Temperatur mätare värme pontiac firebird

2
Hej!
Jag har en Vette -86 och där tror jag att det är ungefär samma sak. Jag har digitala instrument. Ligger man och kör så ändrar sig temperaturen lite efter utetempen. Mellan 90 och 100 gr om det inte är alltför varmt ute men annars kan den gå till 104, 105 gr eller så. Men låt oss säga att tempen ligger på 95 och jag kommer hem så hinner den stiga relativt snabbt. Innan jag är inne i garaget så är teempen ofta uppe i 107 gr och då startar fläkten. Jag brukar vänta tills jag ser att tempen sjunker och det gör den efter en stund. Man blir lite orolig men så ska det va, fläkten ska starta vid 107 gr. Kollar med jämna mellanrum i kylaren och nivån ligger där den ska vara 1-1,5 cm nedanför kylarlocks öppningen. Detta är min erfarenhet. Nu har jag som sagt en 350 TPI av 86 års modell. Men du har fått en hint iaf.

/Benny
Kör Cheva och Pontiac!!! :)

3
Okej, då kan detta fenomen vara standard kanske sen om det är fel eller ej får man kolla upp med tiden. Iförsig är det rätt bra att förgående ägare gjort den där manuella inkopplingen av el-fläckten på min kärra. Det fungerar fint slår jag på den så ligger skiten konstant på rätt temp antar jag men igenligen ska ju inte en sån installation behövas göras. Ja ja man lär sig hela tiden ju mer man frågar folk om us bilar. Själv kör jag volvo med såna saker brukar ju inte dyka upp på dessa bilarna. Nå väl jag har fått lite kött på benen om det här, tack vare ditt svar här.
Ha en fortsatt skön sommar eller vad det nu kan bli . mvh Robban Skåne
Det man inte vet lär man sig. 8-)

4
Okay! Varsågod om du fick nån hjälp av detta. Du vet, bilar som gått ett tag blir ju igensatta lite här och var i motor och kylare och då kyler det sämre med högre temperatur som följd. Har du bytt termostat nån gång, annars kan det vara läge för det. Visst, det kan ju vara givarfel men inte säkert. Du får hoppas att det kommer in nån Pontiackunnig som kan lite mer men Cheva eller Pontiac, det är ju GM båda så dom torde fungera rätt lika.
Vädret sen då.....ja, det är väl nästan en katastrof iaf. här uppe i Mälardalen.

/Benny
Kör Cheva och Pontiac!!! :)