Temperatur mätare värme pontiac firebird
1En fråga till dom som förstår sig på firebirdens mätare för kylfläckten. På min kärra är det så att på mätaren för motorns värmegrad som sitter längt ner till vänster på mätarhuset. Den är graderad från 40 till första strecket sen vidare till ett streck som inte har gradantal, sen kommer nästa streck som anger 105 grader och sedan kommer ytterligare ett streck och där efter slutar det med ett streck som anger 125 grader och har rödmarkeringsfält. Nu till saken jag inte blir riktigt klok på. När jag kör på landsväg eller håller en normal fart typ 40 eller 50 km eller fortare så ligger mätaren på strecket efter 40 grader dvs: mitt i mellan 40 och 105 grader. Men när man står tex: kö eller biv rött ljus längre tid så ökar värmen på mätaren och går upp till strax över 105 grader innan el-fläckten går igång och kyler ner motorn ingen. Efter som mätaren är graderad till 125grader bör detta kanske inte vara fel, det känns fel när det öka så markant på kort tid. Obs nålen går alldrig upp mer strax över 105grader för då kör fläckten igång så den är inte kass. Nu har före detta ägaren kopplat som man själv kan starta igång fläckte via en knapp, men detta är inget orginal sak. termostatet är på 90 grader och nytt. Och jag upplever som att kylvatten cirkulerar som det ska . kan det vara fel på givaren till el-kylfläckten eller är det bara så att bil modellen har denna funktion ?. Sen vet jag inte vart denna givare sitter på en v6 motor kanske någon har har eller haft samma tanke eller funderingar på vad som är normalt för denna typ av bil. Själv tänker jag mig att det kanske är så att när nålen står på det andra strecket efter 40 grader då är den uppe i ca 90 grader som är normalt. Någon eller några som kan sån här om denna typen av bil pontiac friebird v6 1994 års modell . Och kan förklara hur det verkligen är och ligger till. mvh Robban
Det man inte vet lär man sig.