Annons

Seg choke AFB 389a -60

1
Har renoverat förgasaren på min Bonneville -60 med nya flottörer, nålventiler, accpump, bussningar spjällaxel samt packningar. Motorn är också nyservad med olja/filter, luftfilter, stift, brytare, bränslefilter och bränslepump. Körde tidigare med urkopplad choke då den lätt surade ner sig (var hål i en flottör också) vilket gick bra även vid minusgrader (kör med bilen året om så länge det inte är saltat), var bara att varmköra med lite gas i ca 20sek så gick det köra iväg. Nu är choken inkopplad och injusterad enligt shopmanualen men måste varmköra ca 2min innan det går att åka iväg, försöker jag lägga i Drive innan dess tjuvstannar bilen. Motorn hoppar igång direkt och tomgången lägger sig på ca 1250varv med choken aktiverad men som sagt tar den för lång tid att värma upp så man kan åka iväg. Ska tillägga att spjället i höger grenrör är spärrat i öppet läge. Ska jag testa att vrida ner choke-fjädern lite eller behöver den mer choke? Tacksam för hjälp! /Erik
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Annons

Re: Seg choke AFB 389a -60

2
Är hetluftröret som går igenom crossoverkanalen i insuget rengjort och intakt?
Är kanalerna som ska dra hetluften genom choken och förgasaren rengjorda och öppna?
Finns värmeskölden mellan choketermostaten och chokehuset där?
Löper kolven inuti choken lätt och är dess kanaler rengjorda och öppna?
Är primärspjällen helt stängda?
Hur många varv ut är luftskruven ute och vilket varv har motorn med växeln ilagd?
Hur många varv ut är tomgångsblandnings-skruvarna?
Har du justerat luftskruven (tomgången) till 600 varv och blandningsskruvarna för bästa vakuum/gång med driftvarm motor och med växeln ilagd?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

3
The Judge skrev:Är hetluftröret som går igenom crossoverkanalen i insuget rengjort och intakt?
Är kanalerna som ska dra hetluften genom choken och förgasaren rengjorda och öppna?
Finns värmeskölden mellan choketermostaten och chokehuset där?
Löper kolven inuti choken lätt och är dess kanaler rengjorda och öppna?
Är primärspjällen helt stängda?
Hur många varv ut är luftskruven ute och vilket varv har motorn med växeln ilagd?
Hur många varv ut är tomgångsblandnings-skruvarna?
Har du justerat luftskruven (tomgången) till 600 varv och blandningsskruvarna för bästa vakuum/gång med driftvarm motor och med växeln ilagd?
1. Hetluftröret är inte rengjort, såg fint ut men ska kolla upp det mer noggrant.
2. Kanalerna är rengjorda, allt kört i ultraljudstvätt samt tvättat igen och blåst ur.
3. Värmeskölden finns kvar.
4. Choken var helt isärplockad och rengjord och kolven löper lätt.
5. Primärspjällen är helt stängda.
7. Började på 2.5 och tror den är ca 3.5-varv nu. Tomgång varm motor med Drive ilagd är ca 525-varv (ska vara 480-500 enligt shopmanualen) när choken är aktiverad är tomgången ca 600varv med Drive ilagd.
8. Började med 1.5 varv och har nu ca 2-2.5 varv.
9. Ja, har justerat skruvarna för bästa tomgång/vakuum men till 525varv. Gick efter shopmanualen som sa 480-500 för bilar utan A/C men ville ha något högre varv.

Har också ställt snabbtomgången till ca 2200varv på högsta steget med varm motor. Ställde flottörnivå och luftskruvar etc. enligt shopmanualen när jag plockade ihop förgasaren. Hacket/hugget jag hade tidigare vid mycket lätt gas är nu borta och motorn/förgasaren fungerar fint annars.

4
525 varv med växeln ilagd är OK, huvudsaken är att det inte är lägre än 480-500 (AC-bilar 540-560).
Vakuum på tomgång i neutral ska ligga på 19,5 till 21 in/hg med blandskruvarna 1 till 2,5 varv ute från botten för A/T bilar.
Om vakuumet är lägre och du inte kan få motorn att gå sämre genom att skruva ut tomgångsblandnings-skruvarna mer från "bästa" läget, så är sannolikt tomgångs/lågfartskretsen mogen för en justering/anpassning för dagens etanolblandade soppa.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

5
Tack för svar. Vakuumet ligger på 20in/hg (har den "tidiga" 066-kammen) och gången på motorn blir definitivt sämre om jag rör tomgångsblandningsskruvarna från bästa läget. Körde en sväng idag och jag tror den får för mycket bränsle vid uppstart då den rystar lite och går illa precis när den startat. Ska testa att ställa ner chokefjädern lite och se om det hjälper.

7
Jepp, såg det. Motorn går sämre oavsett om jag skruvar ut eller in från bästa läget. Hade isär hela choken men tänkte inte på om kolven ligger längs med hålet med stängt blad. Förgasaren såg ut att vara orörd innan renovering, vet inte om den har ändrat läge?