Har ägnat eftermiddagen åt att serva min nyinköpta Bonneville Cab..
Började med att byta tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, brytarspets och konding..
Glad i hågen skulle jag starta bilen när jag var färdig, men den var helt död.. Ville inte tända överhuvudtaget..
Plockade ur ett tändstift och jordade det mot ventilkåpan (kontrollmätte mot jord, bra kontakt.) inte minsta gnista.
Testade med ett gammalt tändstift, lika dött där..
Provade byta tillbaka till den gamla brytaren och kondingen, fortfarande lika dött..
Har givetvis kollat det mest uppenbara, att alla tändkablar sitter rätt och att de sitter i ordentligt..
Några idéer?
MVH Sebastian
Annons
Re: Ingen gnista efter service, 389 -66..
2Vad ställde du kamvinkeln på?
Ändrade du fördelarens läge?
Ändrade du fördelarens läge?
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
http://www.americano.se
Re: RE: Re: Ingen gnista efter service, 389 -66..
3Jag rörde aldrig kamvinkeln (samma som brytarspetsavstånd väl?)Håkan S skrev:Vad ställde du kamvinkeln på?
Ändrade du fördelarens läge?
Trodde den var förinställd..
Fördelarens läge ändrade jag inte på..
Re: Ingen gnista efter service, 389 -66..
4Ja med rätt avstånd på brytaren får du rätt kamvinkel.
Vad ställde du får avstånd på brytaren?
Men bäst är att ställa med kamvinkelmätare.
Vad ställde du får avstånd på brytaren?
Men bäst är att ställa med kamvinkelmätare.
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
http://www.americano.se
Re: RE: Re: Ingen gnista efter service, 389 -66..
5Som sagt, rörde aldrig detHåkan S skrev:Ja med rätt avstånd på brytaren får du rätt kamvinkel.
Vad ställde du får avstånd på brytaren?
Men bäst är att ställa med kamvinkelmätare.
Re: Ingen gnista efter service, 389 -66..
6Råkade ut för samma sak, det visade sig att brytarspetsarna var lackade och inte gjorde kontakt när dom var slutna.
Fick slipa av dom med en fin smärjelduk, har fått höra sedan att fler råkat ut för samma sak.
Ingenting är Enkelt och mycket skall man vara med om.
Fick slipa av dom med en fin smärjelduk, har fått höra sedan att fler råkat ut för samma sak.
Ingenting är Enkelt och mycket skall man vara med om.
1966 GTO
Re: Ingen gnista efter service, 389 -66..
7Det är ju lite lustigt att det är lika stendött med den gamla brytaren dock..
Re: Ingen gnista efter service, 389 -66..
8Ursäkta jag missade att du bytt till dom gamla. Kolla att du har rätt spänning till tändspolen och att motorn är jordad ordentligt.
Har du gjort något mer med bilens elektriska?
Har du gjort något mer med bilens elektriska?
1966 GTO
Re: Ingen gnista efter service, 389 -66..
9Du skriver att du inte rörde brytaravståndet, om jag inte missförstått dig. Om man byter brytare måste man justera brytaravsåndet.
Misstänker att du inte har något brytaravstånd, då får du ingen gnista.
Misstänker att du inte har något brytaravstånd, då får du ingen gnista.
1966 GTO
Re: Ingen gnista efter service, 389 -66..
10Kollade lite snabbt 12-volten från tändningen igår, när spolen var inkopplad hade jag endast 6v fram till spolen.
När den var urkopplad hade jag 12v.
Tändspolen skrot?
Har inte gjort något mer än pillat med tändningen
Behöver jag justera avståndet på den gamla också?
När den var urkopplad hade jag 12v.
Tändspolen skrot?
Har inte gjort något mer än pillat med tändningen
Behöver jag justera avståndet på den gamla också?
Re: Ingen gnista efter service, 389 -66..
11Kanske oväsentligt men kolla så att brickor ligger rätt vid kondensatorn. Fördelarlock inte vridet ett varv? Men den borde ändå tända och smälla. Angående brytare så grundställer jag alltid med bladmått först och sen kollar med kamvinkelmätaren.
Re: Ingen gnista efter service, 389 -66..
12Uppenbarligen jag som klantat mig, grovställde brytaravståndet till 0.5mm..
Skruvade lite fram och tillbaka, nu startar den och går skapligt vid gas, men han går jävligt dåligt på tomgången..
Har dessvärre ingen tillgång till kamvinkelmätare.
Skruvade lite fram och tillbaka, nu startar den och går skapligt vid gas, men han går jävligt dåligt på tomgången..
Har dessvärre ingen tillgång till kamvinkelmätare.
Re: Ingen gnista efter service, 389 -66..
13De ska ställas till 0,4mm initialt.
Sedan kan du ställa dem med motorn igång genom luckan i locket.
Skruva sakta skruven medurs tills motorn JUST börjar misstända, sedan skruvar du moturs PRECIS ett halvt varv, då står brytarna som motorn vill ha dem.
Sedan ställer du tändpunkten 6° före TDC med en stroboskop-lampa samt slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad under justeringen av tändpunkten, sätt sedan tillbaka slangen, då ska 20° adderas till förställningen. Totalt 26° på tomgångsvarv.
Sedan kan du ställa dem med motorn igång genom luckan i locket.
Skruva sakta skruven medurs tills motorn JUST börjar misstända, sedan skruvar du moturs PRECIS ett halvt varv, då står brytarna som motorn vill ha dem.
Sedan ställer du tändpunkten 6° före TDC med en stroboskop-lampa samt slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad under justeringen av tändpunkten, sätt sedan tillbaka slangen, då ska 20° adderas till förställningen. Totalt 26° på tomgångsvarv.
Re: Ingen gnista efter service, 389 -66..
14Hittade någonstans att det skulle ställas till .019" (0,48mm) så jag bladmåttade in 0,5mm och skruvade in något för att uppnå ungefär 0,48mm.The Judge skrev:De ska ställas till 0,4mm initialt.
Sedan kan du ställa dem med motorn igång genom luckan i locket.
Skruva sakta skruven medurs tills motorn JUST börjar misstända, sedan skruvar du moturs PRECIS ett halvt varv, då står brytarna som motorn vill ha dem.
Sedan ställer du tändpunkten 6° före TDC med en stroboskop-lampa samt slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad under justeringen av tändpunkten, sätt sedan tillbaka slangen, då ska 20° adderas till förställningen. Totalt 26° på tomgångsvarv.
Men de uppgifterna kan ju vara inkorrekta
Får kolla igen i eftermiddag.
Sen står fördelaren så dumt till att luckan är vänd inåt mot insuget så man ser precis ingenting, får väl rycka isär och vrida fördelaren och utgå därifrån..
Finns det markeringar på remskivan vart TDC är?
Re: Ingen gnista efter service, 389 -66..
15Nejdå, .019" är korrekt för nya brytarspetsar och .016" för begagnade, jag har dock funnit att .016" funkar även för nya och att man därefter justerar antingen med kamvinkelmätare till 30° eller som jag beskrev tidigare, denna metod finns även beskriven i verkstadshandboken.
Nå´n har satt i fördelaren fel.
Det finns ett streck på dämparen och en skala på transmissionskåpan. När strecket står för 0:an så är 1:an och 6:ans kolv i TDC, men bara den cylinder som har ventilerna stängda är i tändläge (då "väger" den andra cylinderns vippor).
Tänk på att veven snurrar 2 varv när kammen snurrar 1 varv och 1:an och 6:an alltid är uppe samtidigt.
När du konstaterat att 1:an är i tändläge ska fördelaren sättas i så att rotorn pekar mor förarplatsen och vakuumklockans anslutning pekar 90° i motorns längdriktning, mot förarsidans innerskärm. Eftersom rotorn vrider sig moturs när du stoppar i fördelaren så kan du vrida den medurs en aning innan du stoppar ner fördelaren.
Sedan sätter du ettans tändkabel i den terminal i locket som är närmast rotorns spets och resten av kablarna i tändföljden moturs.
Hoppas detta hjälper en aning....
Nå´n har satt i fördelaren fel.
Det finns ett streck på dämparen och en skala på transmissionskåpan. När strecket står för 0:an så är 1:an och 6:ans kolv i TDC, men bara den cylinder som har ventilerna stängda är i tändläge (då "väger" den andra cylinderns vippor).
Tänk på att veven snurrar 2 varv när kammen snurrar 1 varv och 1:an och 6:an alltid är uppe samtidigt.
När du konstaterat att 1:an är i tändläge ska fördelaren sättas i så att rotorn pekar mor förarplatsen och vakuumklockans anslutning pekar 90° i motorns längdriktning, mot förarsidans innerskärm. Eftersom rotorn vrider sig moturs när du stoppar i fördelaren så kan du vrida den medurs en aning innan du stoppar ner fördelaren.
Sedan sätter du ettans tändkabel i den terminal i locket som är närmast rotorns spets och resten av kablarna i tändföljden moturs.
Hoppas detta hjälper en aning....