Annons

Mått på bakaxe, samt en liten funderare ..

1
Tjenare.
Vad är det för mått på en 66:ans gto:s bakaxel?
min har havererat och jag har kommit över en 12 bult bakaxel för hyffsat pris, dock från en caprice, kan detta gå att modifiera dit med " lättare " ingrepp ? ..
eller ska jag kosta på min bakaxel dom pengarna istället så kanske den håller en längre tid mot den 12 bultade orenoverade ..

// Mizzy :geek:
GTO66
Annons

Re: Mått på bakaxe, samt en liten funderare ..

5
The Judge skrev:Caprice-axeln är bredare och har andra infästningar, den passar inte utan STORA ingrepp.

Skaffa en Eaton-diff och Moser-axlar till din originalaxel så får du en axel som håller lääänge, om du håller dig från körning med slicks.
ja det verkar lite lurt att få dit en sån axel.

men nå slicks på denna bil kommer det nog aldrig bli så får spara undan slantar och få ihop till lite bättre grejor till orginalaxeln .

GTO66

9
Göra jobbet själv kräver att man är påläst.Inget man bara slänger ihop,det ska shimsas och mätas in.men visst,har man kunskaperna kan man kapa en hel del kostnader.Det är därför firmorna kan ta betalt,få människor har dessa kunskaper.

Googla på Eaton diffar,Strange axlar etc,etc.

Själv kör jag med Superior drivaxlar men då är min axel odiffad(ej diffspärr) och originalmotor.Samt lugnt körsätt.

10
gto66 skrev:17.000 kr hos firma då antar jag ?

men om man gör jobbet själv tänkte jag mest på .

SA 170
High-performance Differentials, Axles and Drivelines
av Joseph Palazzolo

kostar 184:- hos adlibris ett tips är att köpa den och läsa igenom den ordentligt så kan du spara in arbetskostnaden iaf ;)
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

11
Känner en barndomsväns fader som är jänk skruvar galning sedan tidens begynnelse som förmodligen hade kunnat hjälpa mig med den biten att schimsa in och greja förhoppningsvis.. han har börjat hamna lite på latsidan. kommit upp sig i åren ;)

för jag tyckte att 17.000 pisetas var lite väl å ta i för renovering...

han, denne bekante, tog hem en helt ny ihopbyggd axel som skulle stå pall för 1000 hk genligt uppgifter.. han betalade 25K för att få den ända hem till gården från pölen på andra sidan. för isåfall känner jag att jag kan kosta på dom sista tusenlapparna för att få hem en sådan axel istället ..

men ska se vad detta kommer sluta någonstans :twisted:

GTO66