Annons

10" bakaxel. fundering?

1
Nu är det som så att min GTO har gett upp på alla sätt å vis från växellådan till bakaxel.

tror jag har lyckats krascha både låda och bakaxel.. har inte hunnit kolla upp detta mer exakt då det hände igår och hade verkligen ingen ork att börja kolla något när första jobbdagen efter semestern skulle komma .

har jag neutral i (manuell låda) så plingar det å krasslar det från sprängkåpan, blir tyst om jag trycker ner kopplingen ?! ..

lägger jag i en växel och släpper upp kopplingen sakta går motorn ner i varv och det börjar dra lite för att sedan gå över till att kardanen snurrar och det kan plinga till å krassla från lådan/sprängkåpan igen . men bilen rör sig inte framåt eller bakåt ..

hur som så ska jag ur med den manuella och i med en 400 låda..

Nu tillbakaxeln. går det att göra en "provisorisk" lösning på den om det är diffklumpen som har sagt upp sig med att svetsa ihop diffen å få en underbart fungerande AGA diff eller kommer det ta allt för mycket stryk på axeln med detta ? tills man hittar nån ny bakaxel ?
// Mizzy :geek:
GTO66
Annons

Re: 10" bakaxel. fundering?

2
låter som du fått ett kopplings haveri lr ett kaputt urtrampnings lager lr båda delar

vad gäller bakaxeln så kan du svetsa ihop dreven och köra med AGA diff dock är kurvtagning i högre hastigheter inget att rekommedera samma gäller för fickparkeringar

det största problemet med AGA diff är att dina drivaxlar + hjullager tar rätt bra med stryk det är inte helt ovanligt att drivaxlar smäller av med aga diff i bilen

har själv kört med både AGA diff och spole på gatan det funkar fint så länge det är skapligt rakt men rena döden om du ska snurra på stan
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

3
jimmy 77 skrev:låter som du fått ett kopplings haveri lr ett kaputt urtrampnings lager lr båda delar

vad gäller bakaxeln så kan du svetsa ihop dreven och köra med AGA diff dock är kurvtagning i högre hastigheter inget att rekommedera samma gäller för fickparkeringar

det största problemet med AGA diff är att dina drivaxlar + hjullager tar rätt bra med stryk det är inte helt ovanligt att drivaxlar smäller av med aga diff i bilen

har själv kört med både AGA diff och spole på gatan det funkar fint så länge det är skapligt rakt men rena döden om du ska snurra på stan
ja det kan ju kanske vara det, isåfall kanske min låda har klarat sig å då behåller jag manuell då det är så jäkla roligt att köra med :D

jo jag har kört AGA diff en gång i tiden på min duett A-traktor me nå jäkla te jättehjul bak som tålde att bränna däck med utan dess like, å ja det kränger å bråkar lite vid för häftiga svängningar så jag vet ju vad jag nästan ger mig in på, det är ju knappt en halv bil jioförsej, en GTO är ju en "aning" större. tänkte om det inte ens var värt att tänka på att svetsdiffa en sådann axel till en sån bil, men då kanske det funkar iaf tills man får tag i en rejäl axel ?! :)

GTO66

5
Inga delar på en bil håller för evigt.

Om koppling/urtrampningslager är utslitna och behöver bytas, så är det bara att byta, som på vilken bil som helst?

Om bakaxelns diffbroms är utsliten så finns det nya att köpa, och det som är nytt är nytt och håller i måååånga år. Kanske i ytterligare 50 år, som originalgrejorna?

Att åka med AGA-diff på gatan är direkt vansinnigt.......
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

6
The Judge skrev:Inga delar på en bil håller för evigt.

Om koppling/urtrampningslager är utslitna och behöver bytas, så är det bara att byta, som på vilken bil som helst?

Om bakaxelns diffbroms är utsliten så finns det nya att köpa, och det som är nytt är nytt och håller i måååånga år. Kanske i ytterligare 50 år, som originalgrejorna?

Att åka med AGA-diff på gatan är direkt vansinnigt.......
nej det ska gudarna veta.

ja om det är så enkelt förhoppningsvis

Var bara det snabbaste sättet jag kunde komma på att få igång bilen då jag har så lite tid över att reparera grejorna just nu då säsongen inte är över ännu, men får nog ställa av bilen å göra en ordentlig koll på alltsammans, var nog lite väl ivrig i att få fart på bilen igen.

GTO66

7
det lönar sig ALLTID! att vara nogrann och det blir ALLTID! dyrt att ha bråttom

så även om det suger i gasar tarmen så lönar det sig att göra saker rätt från början och vara nogrann har jag och min plånbok upptäckt :lol:
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

8
jimmy 77 skrev:det lönar sig ALLTID! att vara nogrann och det blir ALLTID! dyrt att ha bråttom

så även om det suger i gasar tarmen så lönar det sig att göra saker rätt från början och vara nogrann har jag och min plånbok upptäckt :lol:
ja det är nog bara till att ställa av bilen för den här säsongen och börja riva isär den och sätta i lite rejäla grejor istället.

GTO66

12
Tja,du kan ju Googla på ex: "Were to find ID# on Muncie gearbox"?
Samt att titta på nätet: Reparation av vxl lådor.
Vad man ska byta? Brukar vara det klassiska: Kolla drev,synkringar,bottenstock etc.Vad som är Muncielådornas akilleshäl vet jag inte men man kan säkert ta död på dom med.40-50 års ryckande i spaken sätter sina spår.Vill du ha en starkare låda får du nog byta till en M22 "Rock-Crusher" (big-block o svåra att hitta) eller hitta ett annat märke.

13
Peje skrev:Tja,du kan ju Googla på ex: "Were to find ID# on Muncie gearbox"?
Samt att titta på nätet: Reparation av vxl lådor.
Vad man ska byta? Brukar vara det klassiska: Kolla drev,synkringar,bottenstock etc.Vad som är Muncielådornas akilleshäl vet jag inte men man kan säkert ta död på dom med.40-50 års ryckande i spaken sätter sina spår.Vill du ha en starkare låda får du nog byta till en M22 "Rock-Crusher" (big-block o svåra att hitta) eller hitta ett annat märke.
får göra det å se vad det är dom har monterat.
för det ska egentligen vara automat i bilen . men blev isatt manuell efter den blev reggad osv i sverige typiskt nog ..

kan ju var så att det redan sitter en M22 där ..
Återstår att se :)

// Niklas
GTO66

15
Kolla om du har bottenstocken som är 1" den skall klara en del, min M20 är en sådan.
Jag lämande in min förra rasade låda till en kille som renoverade muncies i Landvetter. Han bytte min trasiga mot en nyrenoverad + 5000:-
Kan koll aom jag hittar hans nummer någonstans.

Går det att lägga i alla växlar? Annars kan det va som på min att hela bottenstocken föskjutits åt ett håll.

nummrena på lådan skall sitta här http://www.camaros.org/images/pages/dec ... e_code.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Lameller och tryckplatta kan du köpa från typ norrlands custom mot lite kraftigare grejer.

Jag har en 12 bults bakaxel till A-body som jag tror är från 68 till salu.