Annons

Gto 68. Spikningar, tickande ljud.

1
Bilen har gått hur bra som helst i 300mil.Sen vid ett stopp när jag la i backen så dog bilen. Efter lite amatör mek så gick bilen igång efter 3 timmar. Men då fick den spikningar vid belastning i uppförsbackar å dyl. Kollat tändningen efter service manualen, ingen skillnad. Kollat kompet efter service manualen å den gav 13-14 kg 177-200psi på alla cylindrar. Stiften är grå/vita medans 7ans stift är blå/ svart. Alltid kört på 98 med blyersättning.Allt är original matching nummer. Nån som har några förslag på vad det kan vara?
Annons

Re: Gto 68. Spikningar, tickande ljud.

10
Fan det låter lite som det vi gjorde.tyckte bilen spikade mindre när vi ställde tandningen till 3-4 grader när vi körde hem från Västerås. Men nu har jag ställt den efter service manualen. Men ska göra mig en checklista efter alla förslag jag får härifrån. Har gjort komptest å så. Å det gav tyckte jag ganska högt 13-14kg 177-200psi eller vad säger ni här på forumet? Är matching number insug till bakaxel. Ska det vara så mycket? Klara 98 det trycket? Tacksam för alla idéer om mitt problem

Re: Gto 68. Spikningar, tickande ljud.

12
Frankie66 skrev:Den har faktiskt varit i dina händer. Fick med papper på vad som är gjort å så. Och har inte rört den:)
Ok, där ser man!
Vem gjordes den i ordning till och vilken bil?

Det låter som om man har valt en galen kamaxel, en som stänger insug alldeles för tidigt för den statiska kompressionen i motorn, så att det dynamiska kompet blir alldeles för högt under körning, vilket kan misstänkas då du har så högt kompressiontryck på startmotorvarv.
Runt 12 kg kompressions-tryck på startmotorvarv har visat sig vad dagens soppa tål.

Finns inget tråkigare än fel kamaxel-val, det är många bilar som byter ägare p.g.a. detta, då man inte får stil på grejorna.
Har du artikel-nummer på kamaxeln?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Gto 68. Spikningar, tickande ljud.

13
Bilen är grön 68 gto med vinyltak. Från Hudiksvall, varit i Sverige 1 år före jag köpte den i våras. Ska enligt uppgifter vara orörd matching number bil. Men sånt är väl aldrig säkert, har inte kollat upp det själv ännu. Har inget artikelnummer på kamaxeln. Har varit ac på den tidigare men nån har tagit bort kompressorn. Men den har gått jävligt bra tidigare å sen så kom spikningar helt plötsligt å tycker den tickar mer på ventilerna också. Men kan ju vara att man spänner öronen lite extra nu när spikningarna kommit. Men har ju fått lite tips här och av tidigare ägare. Så ska felsöka efter alla råd å se om man får bukt på det hela. Men tar gärna mera råd å tips

Re: Gto 68. Spikningar, tickande ljud.

14
Innan man ger sig på förgasaren så MÅSTE kompressionen och tändsystemet verifieras.
Kompet har visat sig gott.

Är det original tändsystem?
Kolla arbetsspänning. Ca. 10-11 volt mätt mellan + på tändspolen och karossjord.
Kolla kapacitet på kondensatorn. 0.2 mFd
Kolla kamvinkel (brytaravstånd). 30°
Kolla tändpunkt. 9° med slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad under justering/koll.
Kolla att vakuumförställningen funkar. Koppla den till ett konstantvakuumuttag och notera högre varv och tidgarelagd tändpunkt, ca. 20°.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Gto 68. Spikningar, tickande ljud.

15
Frankie66 skrev:Bilen har gått hur bra som helst i 300mil.Sen vid ett stopp när jag la i backen så dog bilen. Efter lite amatör mek så gick bilen igång efter 3 timmar.
Vad meckade du med så du fick igång den igen? man kunde ju gissa den kuggat om kammen men det ska väl va omöjligt.... :|
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..