Hej!
Jag har nyss köpt en Pontiac GTO 1966 389 sixpack. Har fått problem med att en pinnbult till en av lyftarna blev ren på gängor. Borrade ur den gamla som var pressad. Hålet blev 11 millimeter när jag fått bort det sista av bulten. Jag beställde utbytes som var 3/8-7/16 vilken är för klen. Jag skulle behöva ha tag i 1/2 bult för att kunna gänga i toppen. Någon som vet var det finns?
Annons
Re: pinnbultar
2annars borrar du upp till 11,5 mm och drar i helicoil 7/16 så kan du köra med stöd bult för cheva bigblock 7/16 unc/unf funkar kanon och blir mycket bättre än de pressade som brukar krypa upp ur sina säten
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
3Välkommen till Forumet!
HansenRacing har en del att välja på, mina 093 toppar har 1/2" UNC stödbultar gängade i topparna.
Och du, Sixpack sitter på MOPAR. Pontiac använder TriPower!
HansenRacing har en del att välja på, mina 093 toppar har 1/2" UNC stödbultar gängade i topparna.
Och du, Sixpack sitter på MOPAR. Pontiac använder TriPower!
41/2" / 7/16" ARP-bult nr 290-7201 är framtagna till Pontiac vid byte från pressade till skruvade studs. Kostar ca 1000kr...
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
5389 och 1967 400 1:st design använder inte guide-plates och därför inte stödbultar med nyckelfattning.
Nyckelfattningen gör att vippan inte kommer ner i rätt position då infästningen för stödbultarna är högre på dessa toppar samt att vinkeln på ventilskaften är brantare.
Till toppar med guide-plates 1967 2:nd design och senare toppar ska stödbultar med nyckelfattning användas.
Nyckelfattningen gör att vippan inte kommer ner i rätt position då infästningen för stödbultarna är högre på dessa toppar samt att vinkeln på ventilskaften är brantare.
Till toppar med guide-plates 1967 2:nd design och senare toppar ska stödbultar med nyckelfattning användas.
6Då har man lärt sig något nytt idag också! Har dina bult bara ett spår för en blocknyckel ist då?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
7Hej!
Tack för alla tips. Det blev fel i farten med benämningar. Mycket riktigt så heter det tripower. Min bil har tre runda luftburkar. Finns det någon luftburk som täcker alla tre? Finns det några enblem till Tripower för huv eller liknande?
Tack för alla tips. Det blev fel i farten med benämningar. Mycket riktigt så heter det tripower. Min bil har tre runda luftburkar. Finns det någon luftburk som täcker alla tre? Finns det några enblem till Tripower för huv eller liknande?
8Det var bara fullsize Pontiac som använde den stora heltäckande luftrenaren.
GTO och fullsize med 421H.O. hade de tre små blanka kompisarna på förgasarna.
TriPower-emblem användes endast på vissa fullsize, aldrig på GTO.
GTO och fullsize med 421H.O. hade de tre små blanka kompisarna på förgasarna.
TriPower-emblem användes endast på vissa fullsize, aldrig på GTO.
9Nä, dom är raka.Burningbird skrev:Då har man lärt sig något nytt idag också! Har dina bult bara ett spår för en blocknyckel ist då?
1/2" UNC i botten och 7/16" UNF på toppen.
Med dubbla muttrar på toppen är det lätt att dra i dom.
10Hej!
Tack för bra inlägg. trevligt med ett forum som detta. Jag fick tips om 1/2" / 7/16" ARP-bult nr 290-7201 som ersättning för pressade originalbultar. Har kollat några firmor bl.a. Norrlands custom och fått till svar att de inte kan få tag i dessa längre. De slutade tydligen levereras 2009. Har någon ett tips om vart jag kan få tag bult/bultar ?
Tack för bra inlägg. trevligt med ett forum som detta. Jag fick tips om 1/2" / 7/16" ARP-bult nr 290-7201 som ersättning för pressade originalbultar. Har kollat några firmor bl.a. Norrlands custom och fått till svar att de inte kan få tag i dessa längre. De slutade tydligen levereras 2009. Har någon ett tips om vart jag kan få tag bult/bultar ?
11Hej!
Såg att jag fått ett tips om hansen racing. Fick till svar där att de var grossister och inte sålde privat numera?
Såg att jag fått ett tips om hansen racing. Fick till svar där att de var grossister och inte sålde privat numera?
12Det verkar som att du missade mitt svar angående ARP-skruvarna 290-7201?
De passar inte till dina toppar (om det är original 093-toppar på din motor) .
Hansen Racing har med största säkerhet en representant i närheten av dig. Gå in på deras hemsida och kolla så hittar du snart en som du kan beställa delar hos?
De passar inte till dina toppar (om det är original 093-toppar på din motor) .
Hansen Racing har med största säkerhet en representant i närheten av dig. Gå in på deras hemsida och kolla så hittar du snart en som du kan beställa delar hos?
13Hej!
Har varit på mekonomen i östersund och de ringde Hansen racing. De kan inte hitta stödbultarna 1/2" UNC-7/16" UNF. har någon ett artikelnummer på dem?
Har varit på mekonomen i östersund och de ringde Hansen racing. De kan inte hitta stödbultarna 1/2" UNC-7/16" UNF. har någon ett artikelnummer på dem?
15hej!
tänkte kolla, plockade du väck toppen när du borrade? tänkte de kommer ju spån i kanalen annars ju? min ena pinnbult har gått av:(
de går inte dra ut dom på någotvis?
mvh anders
tänkte kolla, plockade du väck toppen när du borrade? tänkte de kommer ju spån i kanalen annars ju? min ena pinnbult har gått av:(
de går inte dra ut dom på någotvis?
mvh anders