Annons

svårstartad varm

1
Hejsan jag tänkte kolla med er om ni har några tips ang. svårstartad varm, motorn är en 400a från67 förg. är en Qjet köpt och renov. av Kent, så det enda jag skruvat på den är blandskruvarna som jag ställt med vacuummätare, när motorn är riktigt varm och det är varmt ute så är den ganska svår att få igång, mätaren visar 190F är detta normaltemp? jag misstänker att det kan vara ånglås men hur fixar jag det iså fall? en annan sak jag sett är att bränsleröret går upp mellan vattenpumpen och fästet till servopumpen, så röret ligger an mot vattenpumpen så det kan ju vara en bidragande orsak till att soppan blir för varm, så min fundering är om det ska vara så eller draget på något annat sätt, bränslepumpen är bytt av förra ägaren så jag vet inte gur det ska se ut original.
Annons

Re: svårstartad varm

2
Håller du gasen (primärportarna) halvt öppna vid varmstart, enligt "owners manual"?
Om inte, så startar motorn betydligt lättare om du gör detta.

Normal drifttemperatur på motorn är runt 190°F.

Försök att få ett avstånd för bränsleledningen från varma motordelar. Röret är böjbart.

Copyright © 2005 Kent Olsson
FLÖDNING
DET FINNS TRE VANLIGA ORSAKER TILL FLÖDNING
A. Motorn startas och bränsle flödar över toppen av förgasaren, eller rinner ner i insuget. Detta orsakas av antingen skräp i nålventilen eller av en kärvande flottör. Några lätta knackningar med skaftet av en skruvmejsel i närheten av bränsle ingången kan få skräpet att lossna eller flottören att släppa.
B. Motorn stängs av och bränsle droppar ner i venturin och vidare ut vid spjällaxeln och ner i insuget. Detta kan orsakas av att bränsleledningen är placerad för nära varma motordelar, avgassystem eller kylare. Detta gör att bränslet expanderar i ledningen och trycket ökar så pass att nålventilen inte kan hålla emot, och bränslet trycks förbi nålventilen och orsakar flödning. Bränslet kan också koka i förgasaren p.g.a. felaktig eller saknad packning eller distans mellan förgasaren och insuget. Ett "hot-spot" spjäll i grenröret som kärvat fast i stängt läge kan orska förhöjd temperatur under förgasaren och få bränslet att koka över och orsaka flödning som gör att motorn blir svårstartad varm.
C. När det är onödigt högt bränsletryck. För högt bränsletryck kan orsakas av en felaktig eller trasig bränslepump. Detta orsakar flödning. Kolla fabrikantens specifikationer för korrekt bränsletryck.

Hoppas detta hjälper en aning....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

4
brorsan satte på en 1" spacer mellan förgasare och insug när han hade samma bekymmer som du å de funkar bra nu säger han ,han kör med en holley förgasare iofs men resultatet borde väl bli desamma du får bort värmen från förgasaren

orginal så sitter det sällan lr aldrig några distanser det är eftermarknads prylar
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

5
På vilket sätt skulle en spacer hjälpa mot att bränsleledningen ligger mot varma motordelar?

Det ska INTE vara nå´n distans mellan förgasare och insug.
Förgasaren måste hållas varm för att undvika isbildning samt för att förånga och finfördela bränslet tilll en gas, f-ö-r-g-a-s-a-r-e.
Det är bl.a. därför det finns en förvärmningskanal i insuget.

Om nå´n tror/inbillar sig att förgasaren blir för varm så prova att snabbt stanna från motorvägshastighet och känn på förgasaren, den BEHÖVER inte vara kallare.

"Ingenjörer gör saker av en orsak"
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

6
ingen aning om varför det hjälper

men resultatet talar för sig självt i detta fall hans bil startar numera utan problem när den är varm sen om det ska vara så lr inte det anser jag vara sak samma huvudsaken är att det funkar

det har ju hänt en del sedan dessa ingenjörer var i farten ,så finns det saker som förbättrar funktionen på dessa bilar så varför inte använda dem?

är det en sommar bil så lär man inte få några bekymmer med isbildning inte har bror min haft de iaf men ska man åka året runt så finns risken men idag ser man inte många amerikanare ute på vintern
/Jimmy 0735043241

7
Vad skulle det vara som hänt sedan dessa bilar var nya, och uppenbarligen fungerade, som gör att de alla nu skulle behöva en spacer mellan insug och förgasare?

Din brorsa kanske hade andra problem innan spacern?

Holley´n var väl knappast original och vad var det mer som var ändrat?

Det är ju knappast nå´n hemlighet för nå´n att om man kladdar med undermåliga eftermarknadsprylar så blir resultatet oftast nå´t helt annat än det man drömt om, p.g.a. att man inte har en aning om vad man håller på med?

Isbildning i förgasaren har inget med årstiden att göra, utan mer med luftfuktigheten, och DEN är större sommartid?

Det är så´nt man lär sig med tiden, inget konstigt alls.....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

8
jag tvivlar inte på ditt kunnande jag menar bara att alla kanske inte vill ha sin bil så som den kom från fabriken och i det fallet så har det hänt en hel del sedan 1960

en del vill som jag eliminera risken att bli ståendes pga en paj kondensator då sätter man i brytarlöst system ist så slipper du både kondensator och brytare mer lr mindre underhålls fritt system

och sen andra vill slippa förgasar strul å sätter ditt ett insprutnings system som ingen förgasare i världen kan konkurera med i bränsle ekonomi lr kallstarts egenskaper

så alla har sina egna önskemål med sina bilar alla vill inte ha det som de var från fabrik helt enkelt

jag själv har hållt på med racing i rätt många år så orginal för mig är inte överst på listan, för min del så vill jag ha det lätt skruvat och tämligen underhålls fritt

vi har även dessa el drivna vattenpumpar som jag tycker är en bra sak för dom som vill lr har ändrat på sina motorer du får ett konstant flöde på vattnet oavsett varvtal bra om man kör på cruisingar tex

har kört en firebird med en bra trimmad cbb 502" en hel kväll på cruising med en sådan pump och den var sval hela kvällen aldrig över 85 C på vattnet det satt även 2 st elfläktar på kylaren på denna bil

så kontentan av detta är väl att man ska använda det som funkar
/Jimmy 0735043241

9
Jag har ser ofta dessa argument, och jag finner resonemanget irrelevant i denna fråga?

Det finns andra frågor där man diskuterar vem som har gulaste (rödaste, blåaste) tändkablarna?

Om man nu vill vara så modern, varför åker man då en gammal bil?

När jag lyfter på huven på en klassisk jänkare så inte vill jag se grejor som lika gärna kunde pryda en julgran?

Tycker man att det jobbigt att byta brytare och konding vart tionde år i pärlan kanske man skulle skaffa sig ett annat intresse?
När mätte man senast en konding med fel värde, det har inte hänt mig på 30+ år i.a.f.
Brytarspetsar bytte jag i år då de hade gjort sitt efter 16 år och 7500 mils tjänstgöring i 66:an, kondingen mätte bra så den sitter kvar, kanske 16 år till?
Sedan är det behändigt att ha ett set brytare/konding i handskfacket "utifall", bra mycket enklare (och billigare) än att ha ett reserv brytarlöst system där?
De "underhållsfria" grejorna är bra tills de går sönder p.g.a. bristande underhåll.

El-vattenpump? El-fläktar? Förutom att de är fula så gör de ingen större skillnad, om ens någon, på en väl inställd motor. Och driftsäkerheten?
Det är en sak att åka nå´ra hundra meter om året på bana plus nå´n cruising och en annan att lämna garanti på att grejorna ska hålla i 16000 mil vid normalt bruk?
Dessutom drar en för kall motor onödigt mycket bensin och slits ut fortare än en motorn som får jobba i avsedd temperatur.

Dessa bilar fungerade alldeles utmärkt när de var nya och om man nu ändå vill trimma lite så går det utmärkt bra att anpassa originalgrejorna för ökad effekt.
Det finns ingen anledning att släppa in Tres Homres (Holley, Calle Custom och MrGasket) under huven.....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

11
skulle vara kul å träffa the judge nån gång utanför nätet och diskutera motor troligen skulle du slå mig på fingrarna på de flesta områden men samtidigt roligt att träffa någon som är sådan orginal fantast gentemot mitt race intresse där orginal inte har något större avseende och sakerna funkar till det som de är tänkta för

ingen fara Stugan jag tar inte illa upp jag accepterar att vi alla har olika önskemål ang våra bilar

men du har rätt vi är lite utanför ämnet här :)

vi får flytta denna diskution till rätt forum

ber om ursäkt för att de for iväg lite :roll:
/Jimmy 0735043241