Annons

Håkan, en fråga gällande Pypes 2 1/2" vs 3"

1
Håkan

Skulle vilja veta lite om pypes avgassystem. Om jag nu ändå ska bemöda mig med ett nytt system till min 67'a lemans. Ska jag då satsa på ett 3" direkt? Eller räcker det med 2 1/2. vet att effekt mässigt är det inte så stor skillnad. Men kanske lite manligare med 3" eller 8-) . och vad kostar ett komplett system vid köp av dig?.

Mvh Magnus
Annons

Re: Håkan, en fråga gällande Pypes 2 1/2" vs 3"

2
Magnus

Man bör ju inte ha grövre system än vad motorn behöver, både vad gäller effekt och vridmoment.
Se svar på en fråga på Pypes hemsida:
Q: It seems as though 3" exhaust is the popular choice these days. Is there any disadvantages?
A: Yes! A stock horsepower car with 3" exhaust can lose noticeable low end torque and affect performance. Also, 3" pipe usually requires increased installation precision because of limited clearance issues. As a general rule, cars with less then 450hp should use 2.5" exhaust. Cars in the 450hp range could potentially benefit by a 3" crossover and still keeping 2.5" tails. Cars with 500hp + should utilize 3" or even larger tube size.

Jag har ju själv 2-1/2" system med X-pype på min 400 CI och det funkar kanonbra.
Däremot ger det ju ett manligare intryck som du skriver med ett 3" system.
Tänk även på att markfrigången blir sämre med 3" system.
Priser på lite olika "header-back" system:
2-1/2" med X-pype 5.865:- och utan X-pype 5.150:-.
3" med X-pype 6.600:- och utan X-pype 5.665:-.
Alla priser med moms.

Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

3
Ahhhhhhh vad jag känner mig klyven!! vet att jag inte behöver mer än 2 1/2" då jag kanske ligger runt 400 +(beräknade hk)!. Dock vill jag slippa "fiskebåt stuket" om du förstår. Lik väl om jag förstår rätt så rekommenderades det 2 1/2 med 3" X ! Finns såna kompletta system?

Lika väl att även fråga om du säljer typ endast ljuddämparna i de storlekar jag söker ?

Måste dock berätta att en jobb kompis te mej sa att han hade 2 1/2 på sin rallybil! visst de var en fyra men ändå. Han provade mången varianter och kom fram till att just över bakaxeln gick bilen bäst me 3"!. Därför tyckte han att jag skulle köra med 3". Men som du menar jag behöver ju bara steget mindre men kanske förlorar den manliga "ruppen" eller? /Mvh

4
Finns inga system med "blandade" rördimensioner utan då blir det att köpa allt löst = betydligt dyrare.
Min bil ligger på 322 hp på bakhjulen och låter inte som en fiskebåt kan jag lova... 8-) tror inte du skulle få det med 3" heller men risken är ju större. :shock:
Ljuddämpare finns separat men inte med olika diametrar in & ut utan då blir det skarvrör.
Vet inte vad för system din kompis hade på rallybilen men Pypes system är ju "mandrel bent" och har samma diameter överallt vilket gör att strypningar som brukar bli över bakaxeln minimeras.
Annars är det ju så att avgaserna blir kallare ju längre från motorn dom kommer och behöver inte samma rördiameter bakåt.
Risken finns ju att med för stor rördiameter försvinner "ruppen" och istället blir det fiskebåts bunkande...

Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se