Skit i tanken?
Tändspole som pajar när den blir varm?
Annons
Re: Soppapump
17Om motorn är kraftlös så kan det bero på:
A. Svag tändspole och/eller kondensator.
B. Felaktigt justerad tändpunkt.
C. Felaktigt justerad kamvinkel.
D. Skitiga tändstift och/eller fel gap.
E. Förgasare som inte fungerar som avsett.
F. Felaktig flottörnivå.
G. Bränsleluftblandning för fet eller för mager.
H. Skräp, smuts eller vatten i bränsleledningar eller förgasare.
I. Felaktig bränslepump.
J. Svaga ventilfjädrar eller kärvande ventilskaft vid varm motor.
K. Felaktiga ventiltider.
L. Felaktigt justerade lyftare.
M. Slitna kamaxelnockar.
N. Blåst topplockspackning.
O. Låg kompression.
P. Anliggande bromsar.
Q. Överhettad motor, igensatt kylare.
Nu har du lite att kolla, börja uppifrån.
Att sätta igen returen på bränslepumpen inverkar inte negativt på dess funktion. Kolla bränsletrycket vid tvivel. Trycket bör inte ligga över 5 psi på 1968 och äldre samt alla senare med stora flottören och pumpen bör pytsa ur sig minst en halvliter på 30 sekunder.
Jag gissar dock att det är tändsystemet som felar.............
A. Svag tändspole och/eller kondensator.
B. Felaktigt justerad tändpunkt.
C. Felaktigt justerad kamvinkel.
D. Skitiga tändstift och/eller fel gap.
E. Förgasare som inte fungerar som avsett.
F. Felaktig flottörnivå.
G. Bränsleluftblandning för fet eller för mager.
H. Skräp, smuts eller vatten i bränsleledningar eller förgasare.
I. Felaktig bränslepump.
J. Svaga ventilfjädrar eller kärvande ventilskaft vid varm motor.
K. Felaktiga ventiltider.
L. Felaktigt justerade lyftare.
M. Slitna kamaxelnockar.
N. Blåst topplockspackning.
O. Låg kompression.
P. Anliggande bromsar.
Q. Överhettad motor, igensatt kylare.
Nu har du lite att kolla, börja uppifrån.
Att sätta igen returen på bränslepumpen inverkar inte negativt på dess funktion. Kolla bränsletrycket vid tvivel. Trycket bör inte ligga över 5 psi på 1968 och äldre samt alla senare med stora flottören och pumpen bör pytsa ur sig minst en halvliter på 30 sekunder.
Jag gissar dock att det är tändsystemet som felar.............
18Tack alla för input! Bilen går snällt och fint ett par kilometer sen lägger den av.
Jag misstänker TÄNDSPOLE.
Han ska testa en annan spole samt byta tändkablar.
I hans manual står det att alla 1968 400 och 430 hade retur OAVSETT A/C.
Jag misstänker TÄNDSPOLE.
Han ska testa en annan spole samt byta tändkablar.
I hans manual står det att alla 1968 400 och 430 hade retur OAVSETT A/C.
19En gammal "muggig" original-flottör som inte orkar hålla emot soppa-trycket kan också orsaka liknande symptom.
Om bilen har returledning för soppan så är det väl bara att koppla uttaget från pumpen till denna?
Kolla att returslangen vid tankgivaren är OK först bara!
Om bilen har returledning för soppan så är det väl bara att koppla uttaget från pumpen till denna?
Kolla att returslangen vid tankgivaren är OK först bara!
20Ägaren ska även återkoppla returen som det var original.Jänkarna är inne på att det kan vara vatten i tanken.Bilen har brytarlöst(monterat av tidigare ägare).
21Det ringer inte nå´n liten klocka här?Peje skrev:Bilen har brytarlöst(monterat av tidigare ägare).
22Jodå,han har även funderat på det brytarlösa.Men det går inte att ta 10 saker på en gång.Han ska börja felsöka imorgon.Återkommer.
23Returledning återmonterad
Tändspole bytt
Samma fenomen som tidigare,bilen går på tomgång samt i lägre farter men är kraftlös.Den går på alla burkarna.Kan även bara lägga av.
Tändspole bytt
Samma fenomen som tidigare,bilen går på tomgång samt i lägre farter men är kraftlös.Den går på alla burkarna.Kan även bara lägga av.
24Vakumklockan drar inte i armen till tändplattan.Men bilen borde gå iaf?
Enligt BM Classic så finns det bara 2st lägen på Ignitor: Antingen går den eller inte alls,inga mellanlägen.
Enligt BM Classic så finns det bara 2st lägen på Ignitor: Antingen går den eller inte alls,inga mellanlägen.
25Att använda original elhärva från brytarspetsarna till Ignitor är dömt att misslyckas, då spänning och ström från den är reducerad.
Ignitor ska ha full kräm till + på tändspolen under gång (laddningsspänning), samma som plus på startbatteriet.
Ignitor ska ha full kräm till + på tändspolen under gång (laddningsspänning), samma som plus på startbatteriet.
27Kent: Ni har pratat och han fick instruktioner av dig angående brytarlöst system.
bengtfje: Min polare har varit inne på den linjen med.Om han har provat vet jag inte.
bengtfje: Min polare har varit inne på den linjen med.Om han har provat vet jag inte.
28Tanklocket SKA vara tättslutande annars blir det lätt blött bakom bilen vid gaspådrag och soppa-ekonomin blir väl sådär.
Tankventilationen kan dock vara värd att kolla, så att den inte är täppt?
Tankventilationen kan dock vara värd att kolla, så att den inte är täppt?
30Detta är vad jag har fått fram: 7028240 Early samt 7028248 Late.Vad som sitter på polarens bil blir spännande.