Hallå !
Helt ny på detta forum och även nybliven ägare till en Firebird 69:a !
Har läst ett antal trådar om detta med förgasare men inte blivit klokare av det.
I min bil sitter nu Edelbrock Performance insug och DUBBLA Edelbrock 600 cfm förgasare. Detta slaskar mängder med soppa och känns LITE overkill för min motor ?!
Har iallafall köpt ett Edelbrock Performer till enkelförgasare som skall monteras.
Frågan är om jag kan använda en av dom 600 cfm fuggarna jag har och om det är tillräcklig . . . . . . . . . . . . ???
Motorn är en helt nyrenoverad Pontiac 350, borrad till första över dimension (355 ?!)
Topparna är original som är portade och planade och detta är gjort för att passa ihop med kammen, enligt uppgift.
Komp okänt
Kammen är en CompCams 51-221-4 ( http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... =1201&sb=2 )
Flowtec headers
HEI tändning
Skulle även vara intressant om någon kunde göra en gissning på vad för effekt man skulle kunna hamna på om man justerar in den ordentligt i bänk . . . . . .
Annons
Re: Val av förgasare ?!
2Hej och välkommen till detta enkla vardagsrum här har vi trevligt ska du veta.
Ska bara svara på en av dina frågor.
Val av förgasare ?!
Har nog testat lite huller om happ men när allt satt sig och bilen verkade oxå nöjd.
Alltså inte nervös och jävlig och svår startad o,s,v.
Så var det en Q-jet för mig.
Slår du in dig på den vägen så kanske du är närmare?
Jag kan ha fel, men för mig blev det den bästa lösningen och jag vill inte idag räkna ut vilka pengar jag har lagt ut på detta ska du veta.
Hade.
Ska bara svara på en av dina frågor.
Val av förgasare ?!
Har nog testat lite huller om happ men när allt satt sig och bilen verkade oxå nöjd.
Alltså inte nervös och jävlig och svår startad o,s,v.
Så var det en Q-jet för mig.
Slår du in dig på den vägen så kanske du är närmare?
Jag kan ha fel, men för mig blev det den bästa lösningen och jag vill inte idag räkna ut vilka pengar jag har lagt ut på detta ska du veta.
Hade.
Re: Val av förgasare ?!
3Instämmer i välkomnandet av bluesbiker!
Eftersom du nu redan har förgasare, så kan du prova ut en av dem på ditt nya insug.
600cfm räcker och blir över för din motor, flödesmässigt.
Det svåraste att komma tillrätta med är luftspjällens öppningshastighet eftersom den inte är justerbar så får man lägga till ytterligaare vikt på dessa för att de inte ska öppna för snabbt vid fullgas, eller hitta en original Carter AFB från en större maskin och använda luftspjällen från denna i E-clonen.
Eller så säljer du 2x4-ports arrangemanget till nå´n race-putte och köper en riktig förgasare som matchar bilen bättre.
En Rochester Quadrajet är oöverträffad i justerbarhet, prestanda och ekonomi och är den mest utvecklade förgasaren i USA-bilhistorien.
Eftersom du nu redan har förgasare, så kan du prova ut en av dem på ditt nya insug.
600cfm räcker och blir över för din motor, flödesmässigt.
Det svåraste att komma tillrätta med är luftspjällens öppningshastighet eftersom den inte är justerbar så får man lägga till ytterligaare vikt på dessa för att de inte ska öppna för snabbt vid fullgas, eller hitta en original Carter AFB från en större maskin och använda luftspjällen från denna i E-clonen.
Eller så säljer du 2x4-ports arrangemanget till nå´n race-putte och köper en riktig förgasare som matchar bilen bättre.
En Rochester Quadrajet är oöverträffad i justerbarhet, prestanda och ekonomi och är den mest utvecklade förgasaren i USA-bilhistorien.