Hej jag ska byta förgasare till en ny edelbrock 650 förgasare.
På min 389à har jag ett orginal 4 ports insug.
Problemet är att packnings ytan mot insuget inte matchar mot förgasarens packningsyta.
packningsytan sträcker sig bara runt portarn med ca 5mm.
Förgasaren behöver större packningsyta.
Gick inte bifoga bilder.
Är det någon som gjort detta ingrepp och har någon bra lösning?
Finns det några plana mellan plattor som bara är som distanser och inte förskjuter portar o,s,v.
Tack för alla svar
MVH Mats
Annons
Re: Montera edelbrock förgasare 389 4 ports insug.
2E-clonerna är kopior på Carters Competition-serie de hade på 70-talet som i sin tur var kopior på Ch**as Carter AFB.
De passar alltså hyfsat på en liten vridsvag musmotor, på en Pontiac V8 kommer den inte att fungera särskilt bra, särskilt inte när man ska gasa lite, då kommer bilen att "stå på näbben" p.g.a. att luftspjällen har vikter som är alltför lätta och öppnar alltför snabbt på en Pontiac V8.
En adapter mellan förgasaren och insuget förvärrar situationen ytterligare.
Sedan har E-clonerna en bedrövligt usel kvalitet, med ärgande lågpressgjutna delar samt en accpump i plast!
De är billiga av en anledning.....
Jag har egenhändigt renoverade original Pontiac Carter AFB som passar i alla avseenden, om du vill ha en riktig förgasare?
De passar alltså hyfsat på en liten vridsvag musmotor, på en Pontiac V8 kommer den inte att fungera särskilt bra, särskilt inte när man ska gasa lite, då kommer bilen att "stå på näbben" p.g.a. att luftspjällen har vikter som är alltför lätta och öppnar alltför snabbt på en Pontiac V8.
Sedan har E-clonerna en bedrövligt usel kvalitet, med ärgande lågpressgjutna delar samt en accpump i plast!
Jag har egenhändigt renoverade original Pontiac Carter AFB som passar i alla avseenden, om du vill ha en riktig förgasare?
3"skadan" redan skedd isåfall. Har kört en säsong redan och den har gått som en pärla. har dock styckat om den och justerat den enligt konstens regler. Inte själv, utan en som jobbar med det. Inga planer att byta.The Judge skrev:E-clonerna är kopior på Carters Competition-serie de hade på 70-talet som i sin tur var kopior på Ch**as Carter AFB.
Jag var bara missnöjd med monteringen av förgasaren och skulle villja ha en bra lösning till min Edelbrock.
tror inte jag är den enda som kör med denna uppsättning?
Pontiac catalina 1966 389.
4Hade den som hjälpte dig inga synpunkter på monteringen och förgasaren fungerar så att du är nöjd så ser jag inga problem?
Folk söker ofta snabba, billiga och gärna blanka lösningar, så du är långt ifrån ensam?
Sen finns de som är beredda att gå lite längre i sin strävan efter perfektion.
Folk söker ofta snabba, billiga och gärna blanka lösningar, så du är långt ifrån ensam?
5Självklart fanns det synpunkter. Även därför jag nu frågar här på forumet? Var det det du ville veta?The Judge skrev:Hade den som hjälpte dig inga synpunkter på monteringen och förgasaren fungerar så att du är nöjd så ser jag inga problem?
Tack för svar.... "Uppläxning"
6Mina synpunkter har du redan fått?smasken skrev:Självklart fanns det synpunkter. Även därför jag nu frågar här på forumet? Var det det du ville veta?The Judge skrev:Hade den som hjälpte dig inga synpunkter på monteringen och förgasaren fungerar så att du är nöjd så ser jag inga problem?
Tack för svar.... "Uppläxning"
Känner du dig "uppläxad" av dem, det var inte min mening?
Jag undrade ju bara om inte den som hjälpte dig med inställningen av förgasaren hade nå´ra synpunkter/betänkligheter angånende monteringen av förgasaren, en montering som du nu är tveksam till?
Om det är nå´n som "jobbar med detta" så borde det ju inte vara nå´t problem överhuvudtaget med monteringen?
Tycker du att det ändå är problem med monteringen, och om det verkligen är ett problem, så är kanske den som hjälpte dig som behöver upplysas och ev. "uppläxas"?
Hoppas du förstår vad jag menar?
7Borde de inte funka fint om du köper ett packnings ark så du kan göra en egen packning brukar funka bra om man lägger på arket på förgasarn och knackar lite försiktigt med en kulhammare så man får fram konturerna sen kan man ta fruns bästa sysax och klippa till den med det har funkat bra för mig iaf dock med holley förgasaresmasken skrev:Hej jag ska byta förgasare till en ny edelbrock 650 förgasare.
På min 389à har jag ett orginal 4 ports insug.
Problemet är att packnings ytan mot insuget inte matchar mot förgasarens packningsyta.
packningsytan sträcker sig bara runt portarn med ca 5mm.
Förgasaren behöver större packningsyta.
Gick inte bifoga bilder.
Är det någon som gjort detta ingrepp och har någon bra lösning?
Finns det några plana mellan plattor som bara är som distanser och inte förskjuter portar o,s,v.
Tack för alla svar
MVH Mats
tror till och med biltema säljer packnings ark som klarar bensin
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
8Borde de inte funka fint om du köper ett packnings ark så du kan göra en egen packning brukar funka bra om man lägger på arket på förgasarn och knackar lite försiktigt med en kulhammare så man får fram konturerna sen kan man ta fruns bästa sysax och klippa till den med det har funkat bra för mig iaf dock med holley förgasare
tror till och med biltema säljer packnings ark som klarar bensin[/quote]
Hittade inga mellan plattor så det blev till att åka in till mitt gamla jobb och sno en cnc fräs å fräsa ut en egen
Funkar perfekt nu
borde gjort det från början men jag ville inte klampa in hur som helst då jag läser till ingenjör för tillfället.
MVH Mats
tror till och med biltema säljer packnings ark som klarar bensin[/quote]
Hittade inga mellan plattor så det blev till att åka in till mitt gamla jobb och sno en cnc fräs å fräsa ut en egen
Funkar perfekt nu
MVH Mats