Håller på att skruva ihop det sista på min renoverade 389-65.
Monterade startkransen och skruvade dit startmotorn som den satt innan demontering med 4 shims och ett hemmatillverkat på 0,8 mm.
Där är nollspel, kan det verkligen behövas mer shims eller kan man göra nåt annat?
Kan tilläggas att startmotorn är ny sen i somras, monterades av förra ägaren, jag tyckte motorn lät trött på starten när jag körde hem bilen i höstas.
Nytt batteri också.
Annons
Re: Shimsa startmotor
2Du bör shimsa så att du får 1mm mellan ett av kransens kugg lokaliserat mellan två av bendixdrevets kugg.
Om det behövs så kan du sätta extra shims vid den inre skruven för att få startmotorn bort från kransen.
Om det behövs så kan du sätta extra shims vid den inre skruven för att få startmotorn bort från kransen.
Re: Shimsa startmotor
3Ok det satt shims 3,5 mm sammanlagt och väldigt tajt spel som sagt.
Jag tog väck alla la en karossbricka på 1,5mm på inre skruven och 2 hela shims på vardera 0,5mm.
Då fick jag ett spel på 0,8-0,9mm.
Verkar det vettigt?
Eller ska jag skippa brickan och bara använda shims?
Jag tog väck alla la en karossbricka på 1,5mm på inre skruven och 2 hela shims på vardera 0,5mm.
Då fick jag ett spel på 0,8-0,9mm.
Verkar det vettigt?
Eller ska jag skippa brickan och bara använda shims?
Re: Shimsa startmotor
4Det verkar nog vettigt.
Om jag inte minns fel så har jag en planbricka på det sättet, tillsammans med nå´t helt shims, på Judgens motor?
Om jag inte minns fel så har jag en planbricka på det sättet, tillsammans med nå´t helt shims, på Judgens motor?