Annons

Vilken kam ska jag välja ?

1
Hej på er !
Håller på att renovera upp min 350 snurra och har kommit till den punkten
när skall välja kam till den.
En 69 Firebird cab som jag uteslutande ska ha för att cruisa runt med.
Motorn är från början en 2ports 350 (265hp) och ST 300 (2vxl)
Har nu edelbrock performer och edelbrock 600 gasare , kommer senare att sätta i en TH350 låda i den.
Har ingen aning om bakaxel utväxlingen.
Det satt en 066 kam i den och nu funderar jag på vilken jag ska välja.
068? , comp cam xe262h? . Melling spc7? ...
Lite mer ryt vill man ju ha , men ändå cruising vänlig ...
Kanske den store gurun (Judge) kan vägleda mig .. ;-)

PS : Glömde ju för bövelen säga att topparna är orginal "47"or ..
Annons

Re: Vilken kam ska jag välja ?

2
Guru! Hmm, nåja.....

En nyrenoverad 350 är inte fyskam, men den har inte 400:ans vridmoment eller komp.

066:an är enligt min mening ett mycket gott val till denna motor, i synnerhet om original bakaxelutväxling ska behållas, den bör väl ligga inom 2,56:1-2,73:1, och då gäller det att behålla allt vrid man kan nere i det lägre varvtalsregistret, här hjälper dock bytet till en treväxlad låda en hel del för körglädjen.

Ett alternativ torde vara en XE-typ av kam, 258-262, som stänger insug lite tidigare för att bygga upp cylindertryck i mellanregistret, vilket kan göra gott i en mindre, lågkompad maskin, på bekostnad av ett utsträckt varvtalsområde som med befintlig bakaxelutväxling har mindre betydelse?

Hursomhelst, av större betydelse är den sista handpåläggningen, justering av tändning och förgasare, så att dessa matchar motorn på bästa vis!
E-brock clonen är inte mitt första val, rättare sagt jag skulle aldrig använda den då denna clone (som är en kopia på en annan kopia av en Ch**a Carter AFB) är sopor, men den KAN fås att fungera drägligt om man lägger ner avsevärda mängder tid på att justera vikterna på de sekundära luftspjällen, men då har man ändå en förgasare av lägsta kvalitet.
Bättre då att satsa på en original Pontiac AFB eller en Quadrajet.
Och använd gärna original tändsystem, du vinner INGET på att göra av med pengar på nå´t eftermarknads "superdeluxe100hästarextra" tändsystem!

Kör så det ryker!
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

3
Renoverade min -69 350 med 47-toppar för 2år sedan och valde Melling SPC-7 (068 kammen) på Judge inrådan. Är mycket nöjd med det valet av kam, den har brett register (drar hårt mellan 3000-6000varv) och snäll o lugn tomgång. Har liknande bestyckning som din med Edelbrock RPM och Holley 650dp etc. Hade först 2,73 i bakaxeln men byte till 4,10 i våras. Mät gärna förbränningsrummen i topparna då mina 47or låg på 84cc innan jag planade dom vilket gav ett verkligt komp på ca 8,3:1. Om så är fallet och du inte vill plana så är nog kanske Comp cam XE262 ett bättre val. Själv ska jag prova Summitracings 2801-kam nu i vår bara för skojs skull, kostar 99dollar för kam och lyftare :mrgreen:
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

4
Tjena !
Anledningen till att jag har Edelbrock är för de satt på vid köpet och jag väljer att lägga
mitt krut i nuläget på att bygga upp motorn och sen få dit Th 350 lådan.
Blir nog senare att jag kanske får dit orginal insug och gasare.
Har både orginal fördelare och en HEI liggande i garaget ... Och dessutom ett komplett Pertronix kit (lobe sensor)
som bara ligger i lådan och skräpar.
Har också kikat på Summits 2801 kammen och ser den som ett intressant val.
Tackar ödmjukast för alla svar. Ni är guld värda.