Vet inte om jag lägger detta i rätt kanal nu, sorry om det hamnar fel.
Har fått ett litet halvstökigt problem med bromsarna på bilen. Besiktade i förra veckan och fick en 2:a på parkeringsbroms vänster otillräcklig och en 2:a på färdbroms bromskraftfördelning, bak höger bromsverkan ojämn. Jag får inte riktigt ihop de i skallen att vänster broms inte funkar som den ska på parkbroms men höger funkar perfekt, sen att höger färdbroms inte funkar som den ska men vänster är perfekt. Kan det vara hjulcylindrarna som har gett sej eller har ja luft i systemet etc etc. Vet att de låter virrigt det jag skriver men så är fallet tyvärr. =P
tacksam för ideér.
Mvh Kjelle
Annons
Re: Färdbroms/handbroms
2parkerings bromsen har väl egentligen inte mycket med hjulcylindrarna att göra då den är mekanisk och fot bromsen hydraulisk så det kan nog bli så konstigt
men vad det gäller park.bromsen så har du ju denna själv justerings armen ligger an mot den där snurran med taggarna som du kan justera på ,kärvar detta så kan du få skumma bromsar
ganska viktigt är när du spänner vajern att den inte tar mer på ena sidan än den andra rent synligt för då kan du räkna med ojämna bromsar
bråkade lite med GM's parkerings broms själv för inte så länge sedan (dock satt dessa ej på en Pontiac) vilket slutade med att jag böt allt utom hjulcylindrar och trummor men sen funka det fint
sen kan du göra en grej när du luftar som jag alltid gör släpp luft nippeln så det kommer vätska låt det rinna någon minut och dra sedan åt rör ingen broms pedal lr nått utan låt det själv rinna på trycket som finns i systemet
har byt åtskilliga broms ok bromsrör etc på bilar och luftat på detta vis och aldrig misslyckats med luftningen se bara till så inte behållaren blir tom lr att nån trampar på bromsen
som kuriosa kan tilläggas att jag böt samtliga bromsrör på en en gammal bil på detta vis utan problem gick dock åt ca 1½ L bromsolja men då fick jag den bytt på samma gång
detta är väl det tips jag kan bidra med
men vad det gäller park.bromsen så har du ju denna själv justerings armen ligger an mot den där snurran med taggarna som du kan justera på ,kärvar detta så kan du få skumma bromsar
ganska viktigt är när du spänner vajern att den inte tar mer på ena sidan än den andra rent synligt för då kan du räkna med ojämna bromsar
bråkade lite med GM's parkerings broms själv för inte så länge sedan (dock satt dessa ej på en Pontiac) vilket slutade med att jag böt allt utom hjulcylindrar och trummor men sen funka det fint
sen kan du göra en grej när du luftar som jag alltid gör släpp luft nippeln så det kommer vätska låt det rinna någon minut och dra sedan åt rör ingen broms pedal lr nått utan låt det själv rinna på trycket som finns i systemet
har byt åtskilliga broms ok bromsrör etc på bilar och luftat på detta vis och aldrig misslyckats med luftningen se bara till så inte behållaren blir tom lr att nån trampar på bromsen
som kuriosa kan tilläggas att jag böt samtliga bromsrör på en en gammal bil på detta vis utan problem gick dock åt ca 1½ L bromsolja men då fick jag den bytt på samma gång
detta är väl det tips jag kan bidra med
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
3Har för vana att trampa och "motionera" handbroms wire.Används för dåligt med automatlåda.Jag satte dit nya delar.Vad gäller dålig bromsverkan brukar delar i broms systemet kärva.Lite smörjmedel så har man kommit en bra bit.
4Tack så mycket Jimmy77 och Peje för svaren på mitt problem. Ska kolla upp armen till justeringen, smörja och samt göra luftningen som du berskrev jimmy.
Mvh Kjelle
Mvh Kjelle
5Justera ut färdbromsen manuellt med självjusteringsskruven ( går att göra utifrån utan att ta bort bromstrumman ).
Jag fick justera ut min vänstersida så den nästan låg ann då blev bromsarna kanon.
Jag fick justera ut min vänstersida så den nästan låg ann då blev bromsarna kanon.