Annons
Annons

Re: Framfjädrar...

2
Så här gjorde jag.
Hissade upp bilen. Tog bort hjulet och satte en pallbock under bärarmen och sänkte bilen igen för att pressa ihop fjädern.
Sen demonterade jag stötdämparen.
Därefter tog jag en M14 gängstång med feta brickor och satte där stötdämparen suttit, sen fick jag tag i lite mera avlånga muttrar och skruvade ihop tills det tog stopp. Därefter började jag skruva isär och lossa de bultar som håller ihop bärarmarna. Det räckte inte med att lossa kulleden utan den långa skruven i bärarmen inne vid motorn var jag oxå tvungen att ta ur.

De fjäderspännarna jag hade funkade inte riktigt, de var mer för svensson bilar.

Att meka framfjädrar kan ha sina risker. jag säger inte att det här är ett bra sätt men det funkade för mig och jag har både ansikte och fingrar i behåll.

//G

Re: Framfjädrar...

4
Som Georg säger, säkerheten först!

Detta är en procedur jag använder:
Hissa upp bilen en bit, ställ in pallbockar under ramen, tag av hjulet, lossa krängningshämmare, tag bort stötdämpare.
Tag bort låspinnarna från muttrarna till kullederna lossa muttrarna ett par varv, håll en stor slägga som mothåll på spindeln vid leden på ena sidan och slå med en annan slägga på spindeln från andra sidan tills konan på leden släpper från spindeln, gör lika på övre och nedre.
När båda lossnat hissar du upp hela "paketet", stoppar ett järnrör i hålen efter stötdämparen som säkring för fjädern, tar bort muttrarna från spindellederna, hakar först ur den övre och sedan den nedre och hänger sedan tillbaka "paketet" i den övre bärarmen.
Nu är du redo för att sänka den nedre bärarmen, se till att "säkrningen" är på plats ifall domkraften slinter, försök ha domkraften 90 grader mot bilen, sen är det bara att sänka tills fjädern kan lyftas ur.
Montering sker i omvänd ordning, se bara till att fjäderna ände kan ses genom hålet i nedre bärarmen, den ska inte vila mot "stoppet" i bäramen, då blir det gnissel.
Det var väl i stort sett det hela, hoppas detta hjälper en aning....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/