Hej!
Funderar på att köpa en Pontiac Firebird. Ursprungligen med en 6:a som nu är bytt till en 400:a. Jag vet att det inte går i detalj att svara på detta men övergripande:
Låter det som ett rimligt hopplock av en drivlina?
Vad ska jag tänka på att fråga/titta efter?
Motor:
400 motor med edelbrock insug + EB 650 förgasare vassare kammaxel (oklart vilken) headers coh dubbelt 3tums avgassystem (två pipor).
Toppar är från en 326 (ska ha bättre flöde men mindre ventlier samt högre komp)
Vxl låda 350 med ShiftKit
Bakaxel 10 bultad med diffspärr (ska kolla mer på hur/vad) - råd om frågeställningar...
Det är många olika aktörer som petat. Men om inte ni säger annat så tolkar jag att det trots allt är plockat7taget med eftertanke?
Åker Buick men har alltid drömt om en firebird...
Annons
Re: Köpavrådan?
2Är absolut ingen expert men en sak har jag lärt mig genom åren.Kolla bakaxelutväxling.
Vill ju till att kamaxel-stallturbin-bakaxelutväxling lirar bra för din använding.
Kör du till korvalådan och tillbaka så funkar ju 4:11 utväxling utmärkt men om du
vill cruisa lite längre på sommaren så blir det snabbt olidligt
bara min åsikt
Vill ju till att kamaxel-stallturbin-bakaxelutväxling lirar bra för din använding.
Kör du till korvalådan och tillbaka så funkar ju 4:11 utväxling utmärkt men om du
vill cruisa lite längre på sommaren så blir det snabbt olidligt
bara min åsikt
3Är den besiktigad med åttan? En kompis till mig köpte och renoverade en mu***ng med sexa i, bytte från sexa till åtta och han sa att det va tokmycket jobb som han (man) inte hade tänkt på. Det är nog bäst att Du tar reda på (SBP, SFRO?) precis vad som bör/ måste bytas i chassi, drivlina i övrigt. Dvs ALLT. Är det många aktörer som vatt i o pillat så vill det nog till att Du gör en grundlig besiktning av HELA bilen. Lycka till! Hoppas att det löser sig!
4Tack för tipset.
Relativt lätt att kolla då det satt varvräknare.
får kolla varvtalet på varvräknaren vid önskad toppfaart....
Relativt lätt att kolla då det satt varvräknare.
får kolla varvtalet på varvräknaren vid önskad toppfaart....
5Som de andra säger!
Kan tillägga att motorn inte verkar vara ihopplockad med nå´n speciell eftertanke?
326 toppar på en 400 är ingen bra ide´med tanke på kompression, som blir för hög, och flöde som är avsett till en 326, supersmå ventiler.
Om nu inte nå´n av nå´n outgrundlig anledning lagt en förmögenhet på att bygga om topparna så skulle jag vilja säga att de är bojsänken (om de nu inte ska användas på en original 326:a).
Sen undrar jag vad de flödar bättre än, jämfört med vad? Finns det värden uppmätt?
Edelbrockinsuget duger väl till en standard 350 eller mindre, om det nu inte är ett RPM?
E-clone förgasarna är hopplösa att justera sekundären på, dessutom är kvaliteten på dessa fuggar inget att skriva hem om, lågpressgjutning och accpump i plast är ett dåligt recept.
Kan tillägga att motorn inte verkar vara ihopplockad med nå´n speciell eftertanke?
326 toppar på en 400 är ingen bra ide´med tanke på kompression, som blir för hög, och flöde som är avsett till en 326, supersmå ventiler.
Om nu inte nå´n av nå´n outgrundlig anledning lagt en förmögenhet på att bygga om topparna så skulle jag vilja säga att de är bojsänken (om de nu inte ska användas på en original 326:a).
Sen undrar jag vad de flödar bättre än, jämfört med vad? Finns det värden uppmätt?
Edelbrockinsuget duger väl till en standard 350 eller mindre, om det nu inte är ett RPM?
E-clone förgasarna är hopplösa att justera sekundären på, dessutom är kvaliteten på dessa fuggar inget att skriva hem om, lågpressgjutning och accpump i plast är ett dåligt recept.
6Hej!
Har läst trådar bakåt itiden till 2010 på forumet. Edelbrock verkar inte ha bra rykte? Vik ut frågan RPM vad står det begreppet för The Judge?
Vad gäller topparna var motivet större kanaler -ökat flöde. Vilket samtidigt blir motsagt av medvetandet av mindre ventilerna. Dessa skulle också öka på kompet. Topparna angavs till Hyper 094 326 toppar ser jag i min anteckning.
Ska man se dessa toppar som helt fel? i kombination med dålig förknasare? Dessutom har den headers som bara läcker och låter illa? Om jag tolkar äldre inlägg rätt? Vidare var det någon i äldre tråd som menade att ger man bara ebrocken en chans med in-utflöde så.... blir det bra??
Som svar på bilprovningen. Det är besiktigat. Den har tillägsinformation om att mtorn är bytt. Dessutom är den blank från senaste besiktning. Så det bör inte vara problem.
Väntar tacksamt på mer synpunkter.
Har läst trådar bakåt itiden till 2010 på forumet. Edelbrock verkar inte ha bra rykte? Vik ut frågan RPM vad står det begreppet för The Judge?
Vad gäller topparna var motivet större kanaler -ökat flöde. Vilket samtidigt blir motsagt av medvetandet av mindre ventilerna. Dessa skulle också öka på kompet. Topparna angavs till Hyper 094 326 toppar ser jag i min anteckning.
Ska man se dessa toppar som helt fel? i kombination med dålig förknasare? Dessutom har den headers som bara läcker och låter illa? Om jag tolkar äldre inlägg rätt? Vidare var det någon i äldre tråd som menade att ger man bara ebrocken en chans med in-utflöde så.... blir det bra??
Som svar på bilprovningen. Det är besiktigat. Den har tillägsinformation om att mtorn är bytt. Dessutom är den blank från senaste besiktning. Så det bör inte vara problem.
Väntar tacksamt på mer synpunkter.