Annons

Byte av vindruta

1
Hej allihopa hoppas ni har haft en god start på det nya året :) Tänkte lite längre fram i vår eventuelt ta och byta vindrutan på Catalinan, men vet inte riktigt hur jag skall bära mig åt :roll: Vet ej hur jag får loss kromlisterna runt rutan, hur sitter rutan fast ect, ect ...Så nu tar jag mycket tacksamt emot alla tips och trix i detta ämne. Bilen är från 65 och det är en cabbe.

Mvh Brolin
Annons

Re: Byte av vindruta

2
Hej, jag bytade min för 3 år sen. Gjorde så här, tog bort torkararmarna och plockade av ventilations gallret under. Sen skruvade jag loss undre kromlisten ,fortsatte uppåt med övriga lister(bända loss försiktigt). Skruvade därefter bort invändiga lister. För o få bort rutan kan man göra ett hål genom gummimassan som limmar rutan, dra igenom pianotråd o sen med hjälp av en som sitter inne i bilen såga sig runt. Alternativt gör man som jag gjorde, slår ut eländet med en stor plastklubba. Blir mer o städa men mindre risk för repor i lacken. Sen gör du rent o lägger på den nya klisterremsen på rutramen, ser ut ungefär som en lakritsrem ,Jävligt klibbig. Därefter lyfter ni rutan på plats, nu måste du ha hjälp! Sikta in noga, det får inte komma på sniskan klisterremsen hugger obönhörligt så efterjustering kan du glömma. Jag placerade små klossar i nederkant innan för att säkert hamna rakt. Men är du noga är det inga större bekymmer. M.v.h Göran

3
Tackar Göran för ditt snabba svar :) Jodå det svarta kletet kan sitta riktigt bra, bytte ruta på en gammal volvo för ett antal årsedan... Tyckte du att det var svårt att få bort kromlisterna/ sätta dit dom? Är själv lite rädd att jag skall skada något klips eller så vid montering/ demontering :oops: ... Stor plastklubba får det nog bli för min del med då min ruta inte är värd att spara ( kan knappt se ut ), annars så har jag en 46 att ta till :mrgreen: ... Får man fråga vad du fick betala för en ruta, och var fick du tag på den? ...Smart med klossar i underkant , den kommer jag att köra med :) ...Mvh Brolin

4
Mina clips var kärnfriska, så det gick ganska smidigt o demontera / montera. Har dom rostat så knäcks dom oftast, men nya är varkens svåra o få tag på eller särskilt dyra. Jag fick min ruta från en firma i Skövde. Jag köpte catalinan genom yankee house i Karlstad, o av dom fick jag numret till den här mannen : Bengt Sjöberg tel.0500/ 425500. Jag fick ge ca 2200 om jag inte minns fel, detta var ju för 3 år sen. Han levererade rutan med hjälp av en polare som körde lastbil kors o tvärs genom Sverige o han ville ha ett par hundringar för besväret. Som sagt några år sen, hur det är idag vet jag inte. M.v.h Göran

6
Tacka Göran för ditt snabba och utförliga svar , helt lysande. Tror att min ruta blir lätt att demontera för jag misstänker att mina clips e rätt så rostiga :sad:... Tackar så mycket för länken du skickade Ronnie var ju kanon , har nog aldrig hört talas om dom eller sett deras annonser :roll: ...Blir nog till att byta rutan lite senare då det inte värkar så dyrt eller så krånligt, och min ruta är värkligen inget bra alls samt att det kommer in lite vatten den vägen :sad: ...Mvh Brolin