6
av demert
Det som hände mig när jag bytte till 60/55WH4 på hel/halvljus och 55w H1 på dom andra så kroknade helljuset efter ett tag och återkom efter c.a. 2 sekunder och fortsatte så till jag bländade av. Anledningen att det slocknar är att det tydligen inte får vara någon säkring på lyset i USA, utan det sitter en bimetallbit i ljusströmbrytaren som böjer sig och bryter när den blir för varm och sedan återgår när den kallnar.
Jag monterade ett dubbelrelä i fram bredvid batteriet, då räckte det med att kapa hel och halvljuskablarna, sätta dit reläet och dra en matarkabel med en säkring till batteriet.
När jag i somras lindade in nya kablar i elhärvan för Cornering Lamps då bytte jag ut dubbelreläet mot två enkelreläer med lösa socklar och separata säkringar, då jag 1986 inte tänkt på att dubbelreläet har en matning och om den säkringen hade gått så skulle allt lyse framåt slockna och det är inte roligt om det händer vid ett möte.
Att montera reläer på hel/halvljus även om du har originallampor gör att du minimerar risken för spänningsfall och får ett bättre lyse.
Jag inser att svaret är lite sent skrivet men det kanske är någon annan som har nytta av det.
Mvh
Demert
1970 VENTURA