Frugan min har varit och handlat en Impala.
Gick ut nyss i gadan ro och skulle justera in moroten lite.
Liten överaskning var att jag kunde dra in primärkruvarna i bott och den gick ändå?
Coolt va.
Är det en renovering som gäller?
Annons
Re: Förgasare.
4Ok, det låter som om det är en vakuumläcka?
Sannolikt även i kombination med läckande pluggar i botten av flottörhuset i.o.m. att det är en 1968 Q-jet, 1968 och tidigare Q-jets har pluggar av mässing som läcker i 99 fall av 100.
Men, det första som gäller är att ge motorn en korrekt service, kolla kompressionen samt verifiera tändsystemets komponenter samt justering.
Sedan är det inte helt ovanligt att förgasaren "glöms bort" vid servicen, så om förgasaren inte fått service på en 20-30 år så kan det vara dags nu?
Förgasaren kan dock aldrig göra sitt jobb som avsett om motorn inte är fri från alla mekaniska (kompression), elektriska (tändsystem) eller vakuumproblem (läckande slangar, PCV-ventil).
Sannolikt även i kombination med läckande pluggar i botten av flottörhuset i.o.m. att det är en 1968 Q-jet, 1968 och tidigare Q-jets har pluggar av mässing som läcker i 99 fall av 100.
Men, det första som gäller är att ge motorn en korrekt service, kolla kompressionen samt verifiera tändsystemets komponenter samt justering.
Sedan är det inte helt ovanligt att förgasaren "glöms bort" vid servicen, så om förgasaren inte fått service på en 20-30 år så kan det vara dags nu?
Förgasaren kan dock aldrig göra sitt jobb som avsett om motorn inte är fri från alla mekaniska (kompression), elektriska (tändsystem) eller vakuumproblem (läckande slangar, PCV-ventil).
5Tjabba är det någon som kan hjälpa mej med hur vakuum ska dras på en 389
med carter 4 port.
med carter 4 port.
6Nu har jag varit med om lite mer skojsigt.
När Fuggen pajade i Impalan Smittade jag ner den med GTO gasaren.
Jisses vad den gick
När jag nu ska Plutta tillbaka den i GTO:n så Sprutar det bara soppa från den.
Är det någon som har förlag på vad det kan vara?
Har jag plötsligt 2 rockorkestrar som vill ha översyn
När Fuggen pajade i Impalan Smittade jag ner den med GTO gasaren.
Jisses vad den gick
När jag nu ska Plutta tillbaka den i GTO:n så Sprutar det bara soppa från den.
Är det någon som har förlag på vad det kan vara?
Har jag plötsligt 2 rockorkestrar som vill ha översyn
7verkar som flottören har hängt sig, knacka lite försiktigt på förgasaren vid flottörhuset med nått lämpligt verktyg
8Det har sannolikt hamnat skräp, utifrån eller skräp som redan fanns i förgasaren, mellan inloppsventilens spets och sätet.
Man kan inte räkna med att en förgasare i okänt skick ska prestera som avsett, även om den är original.
Även förgasare har serviceintervall, det skadar inte att "kolla igenom" den vart femte år eller så.
Man kan inte räkna med att en förgasare i okänt skick ska prestera som avsett, även om den är original.
Även förgasare har serviceintervall, det skadar inte att "kolla igenom" den vart femte år eller så.
9mojje skrev:Tjabba är det någon som kan hjälpa mej med hur vakuum ska dras på en 389
med carter 4 port.
Mojje, välkommen till Forumet!
Din fråga är intressant, varför inte öppna en egen "topic" om den, så får du säkert svar?
10Får ta en kik på den.
gasaren som sitter i GTO:n är inte gammal.
gick igenom den för 3 år sedan och har gått som en klocka efter jag justerat den efter judge:s instruktioner.
Gasaren som sitter i Impalan vet man inte mycket om.
bilen är rorörd så tro att den är från ny.
gasaren som sitter i GTO:n är inte gammal.
gick igenom den för 3 år sedan och har gått som en klocka efter jag justerat den efter judge:s instruktioner.
Gasaren som sitter i Impalan vet man inte mycket om.
bilen är rorörd så tro att den är från ny.
11Hej alla... Någon som kan tipsa om var någonstans man kan köpa ett komplett renoverings kit till Rochsters förgasare? Har kollat runt lite men verkar som man få köpa den i "lösa delar"! Jag har en liten 2 portare...
Peo
Peo
12Jag har det mesta till Rochester-förgasare.
Det går bra att skicka ett PM eller mejl till mig om vilken bil och motor du behöver delar till.
...Kent
Det går bra att skicka ett PM eller mejl till mig om vilken bil och motor du behöver delar till.
...Kent