1. Hissa upp och säkra höger främre hörn av bilen, gärna lite högt.
2. Ta bort höger framhjul.
3. Ta bort den främre plastpanelen (en m6 med 10 mm mutter och en plåtskruv med 7mm skalle.)
4. Släpp på drivremmen genom att dra spännhjulet uppåt-bakåt och häkta av remmen.
5. Lossa bulten som håller svängningsdämparen (24mm), förslagsvis med en rejäl mutterknackare.
6. Leta fram 3st M6-skruvar som är minst 10mm längre än de som följer med Biltemas avdragare.
7. Vänd avdragaren rätt, skruva på adaptern på den och skruva in hela rasket i vevaxeln, genom svängdämparen. Sätt in dina påletade skruvar i hålen i dämparen, du ser dem om du lyser med ficklampa genom slitsarna. Skruva så in dem så att de spänner ner avdragaren något. Börja skruva på avdragaren.
7. När dämparen lossnar, skruva ur avdragaren och vicka försiktigt ut hjulet, akta så du inte skadar triggerringarna på baksidan, de är bara av tunn plåt.
8. Lossa kontakten till givaren, den kan sitta lite. Passa på att spruta in lite 5-56 eller motsvarande i kontakten, du kommer att tacka mig när kontakten ska på igen.
9. Lossa plastskyddet runt givaren (det kräver visst våld men det är seg plast.) Det sitter fast med gummipluppar i hörnen. Dra rakt ut kring plupparna tills det lossnar.
10. Gör en tunn markering över givaren och dess hållare. Du kommer antagligen inte ha så mycket nytta av det, men man kan försöka.
11. Lossa klämskruven som håller i givaren och dra ut givaren rakt åt sidan.
12. Mät avståndet från märket du gjorde i givaren till det första spåret i givaren.
13. Ta fram den nya givaren. Mät upp och gör en ny markering på samma ställe som på den gamla givaren, kom ihåg att mäta till spåret igen, det kan skilja på utförandet mellan den gamla och den nya givaren.
14. Sätt i den nya givaren i klämförbandet, linjera upp markingarna och dra åt klämskruven bara precis så hårt att givaren går att röra genom att knacka på den med änden på en liten skruvmejsel.
15. Vänd avdragaren så att den drar på dämparen igen och börja försiktigt pressa dit hjulet igen. Enklaste sättet att se vad man håller på med, i alla fall på Trans Sporten var att ha en stark lampa i hjulhuset och sedan gå ovanifrån och dra på hjulet långsamt medan man håller koll så att hjulet inte tar i givaren. Det är inte många tiondels mm att spela på så var noggrann.
16. När du har pressat på hjulet bara precis så att triggerhjulen är inne i givarens spår så tar du ett bladmått (0,5mm har jag för mig) och skjuter in det mellan yttersidan av triggerhjulet och kanten på det spåret. Sedan tar du din lilla skruvmejsel och knackar givaren så att bladmåttet kläms fast ganska ordentligt mellan hjul och givare. Egentligen så ska man använda ett bladmått av mässing, men vem har ett sånt hemma? Det är antagligen lite mer flexibelt och man borde då inte behöva "sätta åt" givaren så hårt mot bladmåttet.
17. Skruva ur de tre främre tändstiften och använd avdragaren till att dra runt motorn. Mät avståndet med bladmåttet igen på tre olika ställen på hjulet. Var försiktig så att inte givaren rubbas.
18. Vänd avdragaren och dra av hjulet igen.
19. Skruva ur klämskruven några mm och lägg en droppe gänglåsning på gängan. Dra åt den igen.
20. Tryck dit plastskyddet runt givaren.
21. Tryck dit kontakten på givaren.
22. Svär högt, gärna med könsord och/eller på utländska när givaren rör sig ett par mm när du sätter dit kontakten. Risken för detta minskas något av 5-56:et men det är ändå lätt hänt. Börja om från punkt 14.
23. Nu när du lyckats få dit kontakten utan att rubba givaren så pressar du på hjulet igen, återigen uppifrån så att du kan hålla koll så länge som möjligt på att det verkligen inte tar i.
24. Gör ren bulten till dämparen och droppa på lite gänglåsning.
25. Dra åt bulten till en herrans massa NM. För att göra detta så måste du låsa svänghjulet vid startkransen på något vis (Chilton visade ett specialverktyg nummer ********). Eller också gör du som jag och tar stark gänglåsning och drar med 3/4-tums-mutterknackaren så hårt den orkar. Borde räcka.
26. Sätt tillbaka remmen.
27. Skruva tillbaka allt igen, provstarta, låt den gå varm, stäng av den och konstatera att den går att varmstarta. Fira med en god Whisky, får jag föreslå en 15-årig Laphroaig?
Anledningen till att jag skrev den här guiden (som förresten kan vara helt uppåt väggarna) var att det var precis det jag egentligen behövde när jag bytte. Chilton repair manual var i princip helt värdelös vad gäller detaljfrågorna och nätet gav inte många svar.
Jag reserverar mig kategoriskt mot alla fel och skador som kan uppkomma på bil, person, husdjur, byggnader eller egendom genom att använda den här guiden. Vad mig anbehangar så gör ni bäst i att låta bli