Annons

Reservförgasare Quadrajet

1
Köpte mig en till förgasare till min GTO -68 tänkte försöka lära mig lite hur dom funkar utan att ”förstöra” inställningen på befintlig . Bilen är en 68 GTO cab med utbytt motor (tråkigt nog då det satt Ram Air i den från början) numera sitter det en 75 ans smogmotor med 6x toppar . Manuell låda och 3:36 utväxling . Förgasaren som satt på motorn var sönderskruvad och byttes mot en 7028263 som har funkat rätt ok efter att ha laborerat med tändningen (fördelare från 68) . Jag köpte en 7029263 från 69 på annons som troligen är renoverad med konstiga grejor…den var felaktigt ihopskruvad och varken munstycken eller nålar har nån märkning .
Jag har dock satt ihop den och skulle ställa in luftskruvarna men blir förvånad att det knappt blir nån skillnad fast jag bottnar skruvarna. Vad kan det bero på ?
Annons

Re: Reservförgasare Quadrajet

2
1968 hade GTO med Ram Air och senare Ram Air II en bakaxel med 4.33:1 med diffbroms från fabrik. Har du kvar denna original bakaxel?
Tidiga 1968 Ram Air med manuell låda hade en 7028275 förgasare och de senare Ram Air II fick en 7028273. Har du kvar denna original Quadrajet?

Om din 7029263 är en "Frankenstein"- (USA-renoverad) -förgasare kan listan på felaktigheter bli lång. Jag har "återställt" många såna till att bli en fungerande förgasare igen, efter att ha rättat till ett 20-tal punkter som tidigare blivit förstörda.

Jag gissar att du avser blandningsskruvarna när du skriver "luftskruvarna"?
Blandningsskruvarna reglerar mängden tomgångsblandning som redan är färdigblandad i tomgångskretsen.

Bristande kontroll på blandskruvarna kan orsakas av flera olika felaktigheter i bl,a. tomgångskretsens kalibrering, ev. vakuumläckor, felaktig montering etc. Man får helt enkelt kolla att alla delar på förgasaren hör till samma förgasare och inte är hopplockad av delar från flera olika förgasare. Nästa steg blir att mäta alla delar i receptet (kalibreringen) som gäller för modellen. Om dessa inte stämmer med original-receptet så måste de korrigeras. Först när detta är gjort så kan man gå vidare med ev. modifieringar för den motor förgasaren ska sitta på.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

3
RamAir68 skrev: 17 aug 2025 14:12 Köpte mig en till förgasare till min GTO -68 tänkte försöka lära mig lite hur dom funkar utan att ”förstöra” inställningen på befintlig . Bilen är en 68 GTO cab med utbytt motor (tråkigt nog då det satt Ram Air i den från början) numera sitter det en 75 ans smogmotor med 6x toppar . Manuell låda och 3:36 utväxling . Förgasaren som satt på motorn var sönderskruvad och byttes mot en 7028263 som har funkat rätt ok efter att ha laborerat med tändningen (fördelare från 68) . Jag köpte en 7029263 från 69 på annons som troligen är renoverad med konstiga grejor…den var felaktigt ihopskruvad och varken munstycken eller nålar har nån märkning .
Jag har dock satt ihop den och skulle ställa in luftskruvarna men blir förvånad att det knappt blir nån skillnad fast jag bottnar skruvarna. Vad kan det vara ?
The Judge skrev: 1968 hade GTO med Ram Air och senare Ram Air II en bakaxel med 4.33:1 med diffbroms från fabrik. Har du kvar denna original bakaxel?
Tidiga 1968 Ram Air med manuell låda hade en 7028275 förgasare och de senare Ram Air II fick en 7028273. Har du kvar denna original Quadrajet?

Om din 7029263 är en "Frankenstein"- (USA-renoverad) -förgasare kan listan på felaktigheter bli lång. Jag har "återställt" många såna till att bli en fungerande förgasare igen, efter att ha rättat till ett 20-tal punkter som tidigare blivit förstörda.

Jag gissar att du avser blandningsskruvarna när du skriver "luftskruvarna"?
Blandningsskruvarna reglerar mängden tomgångsblandning som redan är färdigblandad i tomgångskretsen.

Bristande kontroll på blandskruvarna kan orsakas av flera olika felaktigheter i bl,a. tomgångskretsens kalibrering, ev. vakuumläckor, felaktig montering etc. Man får helt enkelt kolla att alla delar på förgasaren hör till samma förgasare och inte är hopplockad av delar från flera olika förgasare. Nästa steg blir att mäta alla delar i receptet (kalibreringen) som gäller för modellen. Om dessa inte stämmer med original-receptet så måste de korrigeras. Först när detta är gjort så kan man gå vidare med ev. modifieringar för den motor förgasaren ska sitta på.
Nej tyvärr så är inte original axeln heller kvar, jag var dum som inte köpte den i samband med köpet av bilen -97…M21 lådan är dock matching 😀…det är en RA 1 cab enligt PHS .borde varit XS kodad med #31 toppar
Har en till motor från 68 i motorstället som ska renoveras och eventuellt uppgraderas lite. . vet att det inte är en RA förgasare och jag misstänker som du skriver att det är en frankenstein förgasare…jag jämförde dom båda och den skiljer ju sig på vissa saker bland annat så har denna ett extra vakuum uttag fram (pluggade det) , hur som helst så gick bilen bra men tomgången är lite orolig, vakuumklockan inkopplad på direktvakuum och mätaren visade ca 16 i vakuum
Var köper man lämpligast delar till Quadrajet ?

4
Har jämfört mina förgasare lite , och det verkar som om bland annat locket skiljer sig , den äldre har termostatstyrd ventilation vilket inte finns på den andra och den nyare verkar även vara lite modifierad med kapad ”skorsten” sen är några små hål bredvid dom försänkta skruvarna pluggade (dom övre på en avsats) Varför gör man så ?

5
Den termostatstyrda ventilationen på den äldre förgasaren är en "hot idle compensator" som öppnar när förgasaren blir för varm, vid exempelvis kökörning bl.a för att späda ut bränsleångor så att motorn inte går för rikt, samt att förhöja tomgångsvarvet en aning så att kylfläkten ska jobba lite hårdare för att kyla motorn i kökörning.
Den "kapade skorstenen" är flottörhusventilationen som fått den formen för att det atmosfäriska trycket ska kunna göra sitt jobb på ett bättre sätt vid höga hastigheter samt säkerställa att ventilationen ska fungera som avsett om locket på luftrenaren ligger närmare än optimalt.
Att du har en "Frankensteinförgasare" blir allt tydligare när Frankenstein (Holley/TOMCO) pluggat de övre tomgångsluftmunstyckena i locket (som användes av Pontiac) och i stället borrat de övre tomgångsluftmunstyckena i flottörhuset, jämte kanalstrypningarna för tomgångsblandningens väg mot de nedre tomgångsluftmunstyckena, off-idle/lågfartskretsen och slutligen hålen vid blandskruvarnas spetsar, som exemplelvis Cheva-förgasarna och de flesta M4 Quadrajetarna fr.o.m 1975 använde.
Så gör gör dom för att förgasaren ska passa alla motorer, utan att fungera bra på någon.......
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

6
The Judge skrev: 19 aug 2025 20:48 Den termostatstyrda ventilationen på den äldre förgasaren är en "hot idle compensator" som öppnar när förgasaren blir för varm, vid exempelvis kökörning bl.a för att späda ut bränsleångor så att motorn inte går för rikt, samt att förhöja tomgångsvarvet en aning så att kylfläkten ska jobba lite hårdare för att kyla motorn i kökörning.
Den "kapade skorstenen" är flottörhusventilationen som fått den formen för att det atmosfäriska trycket ska kunna göra sitt jobb på ett bättre sätt vid höga hastigheter samt säkerställa att ventilationen ska fungera som avsett om locket på luftrenaren ligger närmare än optimalt.
Att du har en "Frankensteinförgasare" blir allt tydligare när Frankenstein (Holley/TOMCO) pluggat de övre tomgångsluftmunstyckena i locket (som användes av Pontiac) och i stället borrat de övre tomgångsluftmunstyckena i flottörhuset, jämte kanalstrypningarna för tomgångsblandningens väg mot de nedre tomgångsluftmunstyckena, off-idle/lågfartskretsen och slutligen hålen vid blandskruvarnas spetsar, som exemplelvis Cheva-förgasarna och de flesta M4 Quadrajetarna fr.o.m 1975 använde.
Så gör gör dom för att förgasaren ska passa alla motorer, utan att fungera bra på någon.......
Tack för informationen, kul att lära sig…ja det är nog helt klart en frankenstein förgasare den svarar bättre på gasen än den äldre men är oroligare på tomgång men då kanske det finns en förklaring till det…mätte fjädern i den äldre och den var ca 32 mm , jag har nåt svagt minne att jag köpte en som var något hårdare och bytte
men minns inte om det blev någon skillnad . Jag la lite krut på tändningen och fördelaren i samma veva då jag hade problem med varmgång,

7
Bytte tillbaks till den äldre förgasaren igen , flyttade dock dom omärkta sekundärnålarna och hållaren märkt M från Frankenstein förgasaren för att testa . Trampar man till på gasen under körning så hostar den först till innan den sticker, det fenomenet hade jag inte med frankensteinförgasaren. Törs man spänna fjädern på sekundärspjällen lite tro ?

9
The Judge skrev: 24 aug 2025 17:38 Prova, men inte mer än ett helt varv från 0, då förstörs fjädern. Om detta inte hjälper så behövs rikare sekundärnålar.
Normalt brukar förspänningen för luftspjällen vara mellan ett 3/8 och 7/8 varv från 0.
Blev bättre som du skrev med ca 3/4 varv från 0 …såg även att dämpklockan gick trögt (vakuumet räckte inte att dra in den) på Frankensteinförgasare vilket kanske också förklarar att den svarade bra på gasen . Men den är hopplös på tomgång , Jag får se det som lärpengar. Quadrajeten som satt på 75 motorn är en 9042S ..den saknar delar till choke och några stag men annars verkar den frisk i spjällaxeln och flottörhuset , jag kanske ska försöka få till den som reserv istället.