Hej,
Efter många (läs 20) år i dvala är bilen äntligen ihop.
Har knappt fått några mil på mätaren än men funderar redan på om det är dags att byta turbin till vinter.
Tänkte höra om ni har några rekommendationer på en ”lagom” turbin som passar en 400 med 744 kam. Dvs. inget som man endast använder till racerbanan.
Nu upplever jag att bilen ”vill iväg” så fort jag lägger i drive och tex när man står i bilkö.
Är den kall vill den såklart ”iväg” ännu mer och gör det lite extra knixigt att lirka in och ur bilen ur garaget.
Tomgångsvarvet ligger på 650-700rpm varm och något högre kall. Låter som motorn redan har det svettigt att gå på dessa varvtal.
Två lätta fötter på pedalerna och bakhjulen börjar ”tugga” på ungefär lika låga varv.
Nuvarande turbin satt i bilen vid köp. Följde ett gammalt kvitto på en Transtar ”B-3” dock osäkert på vad detta är för turbin och om det är den som sitter i bilen.
Motor
Nyrenoverad motor, borrad, balanserad, lager ect, tidiga ”16” toppar med 1:6 vippor, Melling Spc-3
Låda
Th 400
Bakaxel
”CM” 3:42 utv.
/Anders
Annons
Re: Turbin / Stall Pontiac Firebird 400 / Melling spc-3 / 744 kam
2Pontiac använde standard turbinen även till RAIV motorerna och jag vill minnas att B-3 ersätter std turbinen.
650 varv med växel ilagd är normalt och ska inte ge några problem, visar din varvräknare rätt?
Pontiac använde 1.5:1 vippor till alla motorer utom RAIV som fick 1.65:1 vippor. Har du artikelnummer på dina 1.6:1 vippor?
Förgasare och tändsystem spelar stor roll för motorns gång. Original tändsystem behöver sällan eller aldrig bytas ut eller modifieras OM förgasaren kan leverera en tillräckligt förbränningsbar blandning genom hela registret. Ett vanligt problem är att tomgång/lågfartskretsen (som är en egen krets och inte har något med huvudkretsens munstycken/nålar att göra) är för magert kalibrerad för dagens etanolblandade bränsle och då behöver modifieras.
650 varv med växel ilagd är normalt och ska inte ge några problem, visar din varvräknare rätt?
Pontiac använde 1.5:1 vippor till alla motorer utom RAIV som fick 1.65:1 vippor. Har du artikelnummer på dina 1.6:1 vippor?
Förgasare och tändsystem spelar stor roll för motorns gång. Original tändsystem behöver sällan eller aldrig bytas ut eller modifieras OM förgasaren kan leverera en tillräckligt förbränningsbar blandning genom hela registret. Ett vanligt problem är att tomgång/lågfartskretsen (som är en egen krets och inte har något med huvudkretsens munstycken/nålar att göra) är för magert kalibrerad för dagens etanolblandade bränsle och då behöver modifieras.
3Jag har testat att koppla på en extern varvräknare, båda visar samma.
Har tyvärr inget artikelnummer på mina vippor då dom satt i motorn vid köp.
Mätte därför utväxlingen på dom med hjälp av passbit och djupklocka när motorn renoverades.
Hur som så är det ett röda rullvippor antagligen från början av 90-talet vilket kanske begränsar antalet tillverkare av dessa.
Finns kanske lite mer finjustering på tomgångsbiten på bilen.
Co låg på 3.0 enl besiktningsprotokoll. (Såg ut som den fladdrade mellan 3-4 i takt med motorljudet) Detta är ju mätt på en sida då jag har två helt separata avgasrör.
Vad kan man förvänta sig för tomgångsvacuum för denna motor?
Tändningen är HEI
12grader initialt +20 centrifugala (testat helt utan fjädrar) + 20 vacuum förställning.
Vacuum förställningen börjar på 5.5-6hg/in och ger max vid 11.5-12hg/in vilket kanske ligger lite lågt? (Satt i bilen och märkt AS-20)
Provade att justera denna då den har insexnyckel grepp invändigt men den verkar helt stum.
Finns det kanske några bra värden att sikta på gällande tändkurvan?
Har tyvärr inget artikelnummer på mina vippor då dom satt i motorn vid köp.
Mätte därför utväxlingen på dom med hjälp av passbit och djupklocka när motorn renoverades.
Hur som så är det ett röda rullvippor antagligen från början av 90-talet vilket kanske begränsar antalet tillverkare av dessa.
Finns kanske lite mer finjustering på tomgångsbiten på bilen.
Co låg på 3.0 enl besiktningsprotokoll. (Såg ut som den fladdrade mellan 3-4 i takt med motorljudet) Detta är ju mätt på en sida då jag har två helt separata avgasrör.
Vad kan man förvänta sig för tomgångsvacuum för denna motor?
Tändningen är HEI
12grader initialt +20 centrifugala (testat helt utan fjädrar) + 20 vacuum förställning.
Vacuum förställningen börjar på 5.5-6hg/in och ger max vid 11.5-12hg/in vilket kanske ligger lite lågt? (Satt i bilen och märkt AS-20)
Provade att justera denna då den har insexnyckel grepp invändigt men den verkar helt stum.
Finns det kanske några bra värden att sikta på gällande tändkurvan?
4Jag tycker nog att det du berättar ser helt OK ut, kan inte se nåt som borde ändras på rak arm.
Tändkurvan ser bra ut.
Om bilen inte hade HEI från fabrik så bör man använda strömkablarna IGN 1 och IGN 2 som går till + på tändspolen för brytarspetssystemet som styrström till ett vanligt 30 A enkelrelä och vidare till + på HEI-fördelaren så att den får full laddspänning, ca.14 volt, under gång.
Du bör ha runt 13-14 in/hg med växeln ilagd.
Tändkurvan ser bra ut.
Om bilen inte hade HEI från fabrik så bör man använda strömkablarna IGN 1 och IGN 2 som går till + på tändspolen för brytarspetssystemet som styrström till ett vanligt 30 A enkelrelä och vidare till + på HEI-fördelaren så att den får full laddspänning, ca.14 volt, under gång.
Du bör ha runt 13-14 in/hg med växeln ilagd.
5Tack för feedback!
Känns som jag är på rätt väg då.
Bilen har haft HEI från fabrik då det är en smogmotor från början och vill minnas att jag mätte ca 14.2 volt på den kabeln under gång.
Får labba lite med tomgångsblandningen och se om jag kan uppnå vacuumet du angett. Målet är att kunna sänka tomgångsvarvet ytterligare något.
Dels för körbarheten men också för det goa tomgångsljudet.
/Anders
Känns som jag är på rätt väg då.
Bilen har haft HEI från fabrik då det är en smogmotor från början och vill minnas att jag mätte ca 14.2 volt på den kabeln under gång.
Får labba lite med tomgångsblandningen och se om jag kan uppnå vacuumet du angett. Målet är att kunna sänka tomgångsvarvet ytterligare något.
Dels för körbarheten men också för det goa tomgångsljudet.
/Anders