Annons

428 strokad till 468. Repor i cylinderväggar

1
Mitt första inlägg och ny på det här med motorrenovering osv.. so bare with me...

Har en 428 spis, strokad till 468 och borrad .030. Och nu under min "vinterinspektion" och byte av diverse
packningar så fick jag se tråkigheter i mer än en cylinder. Kan precis känna reporna med nageln.
Tänker att har jag ändå delat allt så kan den borras och få nya kolvar samtidigt.

Så min egentliga fråga är.. vad ska den borras till? 0.60? Eller det får maskinverkstan avgöra?

Och nej.. gjorde inte komptest eller läckagetest på cylindrarna innan då jag inte misstänkt att den va så här i loppen.
Motorn har alltså gått som ett as ändå.

Extremt tacksam för alla svar! Vill jättegärna få ihop motorn innan säsongen drar igång igen. Vilket är väldigt snart..
Arguing on the internet is like competing in the specials olympics
if you win you are still a retard
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Pontiac Lemans -68 468cui
Annons

Re: 428 strokad till 468. Repor i cylinderväggar

3
The Judge skrev: 16 feb 2025 10:37 Det finns .040" 428 kolvar, verkstan avgör om det räcker med .040". Kolvringar är samma som till 400 .040".
Tack för svar!

Gjorde dock en snabb mätning med cylinderindikator idag och kom fram till att cylindrarna är ovala "/
Så idag har jag plockat ner motorn helt till bara blocket så nu får verkstan avgöra hur mycket som ska borras.

Ny fråga dock.. När man kollar kolvar så finns de olika cc, stroke osv. på kolvarna. Till exempel så är mina nuvarande
+5.50cc och 3.750" i stroke. Hur fasen ska jag hitta ersättningskolvar? Eller jag får helt enkelt få dem tillverkade på beställning?
Arguing on the internet is like competing in the specials olympics
if you win you are still a retard
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Pontiac Lemans -68 468cui